به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، علی مسعودی که بیشتر او را در نویسندگی مجموعههای طنز میشناسیم در اولین تجربه کارگردانی خود ترکیبی از کمدی کلام و موقعیت را روی آنتن برده و در مواردی با خلق شوخیهای فیزیکی اغراقآمیز گریزی هم به کمدی اسلپ استیک یا کمدی بزن و بکوب زده است. داستان دو پسرخاله که با رویای کسب درآمد بیشتر در موقعیتهای خندهداری قرار میگیرند بهانهای برای گفتو گو با عباس جمشیدیفر بازیگر این مجموعه تلویزیونی شد.
عباس جمشیدیفر از تجربه کار با کارگردانی که خود کمدین است، گفت: بیشتر مردم علی مسعودی را پیش از آن که استندآپ کمدی انجام دهد، با سریالهایش میشناسند. مجموعههایی نظیر «سه در چهار» به کارگردانی مجید صالحی، «سه دونگ سه دونگ» و «آقا و خانم سنگی» ساخته شاهد احمدلو که علی مسعودی نویسندگی آنها را برعهده داشته است. او اینبار به عنوان یک نویسنده باتجربه که کمدی را خوب میشناسد و نبض مخاطب را میداند کاری را با سلیقه و دیدگاه خود کارگردانی کرده است. تا کنون هم مردم سریال را دوست داشتند. این اولین همکاری من با علی نبود که البته زمانی هم که به عنوان نویسنده در کار بود پیشنهادات خاص خود را برای بهتر شدن کار داشت که درست هم بودند. در کنار علی مسعودی کار کردن لذتبخش است. او در این خصوص که مجموعه «آخر خط» در زمره کدام یک از دستهبندیهای کمدی قرار میگیرد، توضیح داد: نمیتوانیم بگوییم که ما فقط براساس کمدی موقعیت سریال ساختیم اما اساس اصلی فیلمنامه بر مبنای کمدی موقعیت است که دو کاراکتر در موقعیتهای مختلف قرار میگیرند. علی مسعودی به عنوان کارگردان از تمام ابزارهای کمدی در این سریال استفاده کرد. نوعی کمدی اجتماعی که آدمهای مشابه شخصیتهای داستان آن را در جامعه میبینیم. او ادامه داد: این سریال تا حدودی متفاوت از دیگر کارهای من بود. به طور کلی سلیقه من کمدی موقعیت؛ اتفاقات جدی در موقعیتهای کمیک است. بیشتر دوست دارم در موقعیتی خندهدار باشم تا طنز گفتاری! البته تعریف طنز و کمدی با هم تفاوت دارند. طنز در نوشتار هست و کمدی در یک اتفاق کمیک تعریف میشود. اگر بخواهیم تعریفی گسترده و جامع از کمدی ارائه بدهیم همان تعریف کمدی کلاسیک که از گذشته بوده را عنوان میکنیم مانند چیزی که کمدی «لورن و هاردی» داشت و یا کمدی هارولوید. علی مسعودی در این مجموعه تلویزیونی در به چالش کشیدن موقعیتها موفق عمل کرده است. بازیگر سریال «آخر خط» افزود: نگاههای متفاوتی به کمدی چه در میان مردم و چه همکاران خودمان نسبت به بازیگری در ژانر کمدی وجود دارد که نه میتوان گفت درست هستند و نه کامل آنها رد کرد. نقد به ژانر کمدی همیشه بوده، هست و خواهد بود و فقط مختص کشور ما نیست. چون کمدی مسائل اجتماعی را با نگاهی طنزآمیز به چالش میکشد. در سریال «آخر خط» هم تلاش شد تا از نوع تفکر مردم به جامعه بگوییم و مشکلات را به چالش بکشیم. جمشیدیفر بیان کرد: از دو جوان استفاده کردیم که فوقلیسانس دارند اما در کارشان موفق نیستند و بیکاری و عدم تخصص برخی از آدمها را نقد کردیم. اگر عمیقتر نگاه کنید آدمهایی را که کار میکنند اما درواقع کار مفیدی انجام نمیدهند، مورد انتقاد قرار دادیم. در سریال به این اشاره کردیم که بعضی از افراد به دلیل نوع نگاه و اعتقادشان برخی از مشاغل مانند کسی که تخصص ماساژ دارد را شغل نمیدانند. درواقع نقطه نگاهمان را روی افراد خاص جامعه متمرکز نکردیم و در حد بضاعت مسائل روز جامعه را به چالش کشیدیم.گفت و گو: پرستو خلعتبری