تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، مهندس محراب آقازاده با اعلام این خبر گفت: در تیرماه سال جاری تماسهای مردمی با این سامانه نسبت به ماههای گذشته افزایش چشمگیری داشته که این افزایش به دلیل اطلاعرسانی مناسب دانشگاههای علوم پزشکی کشور بوده است. این تماسها منجر به ثبت ۹۰۶۹ خبر در سامانه شده که تاکنون به بیش از ۹۹ درصد این اخبار و شکایات رسیدگی شده است. وی افزود: بیشترین اخبار و شکایات مردم به ترتیب از حوزه تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی، مشهد و البرز بوده است. در همین مدت شکایت مردم از اماکن مسکونی با فعالیت غیر مجاز بیشترین ثبت اخبار و شکایات را به خود اختصاص داده و شکایت از صنف اغذیه فروشی، ساندویچ و پیتزا و نانوایی در ردههای بعدی بوده است. مهندس آقازاده ادامه داد: در دسته درخواست، بهداشت مواد غذایی با ۳۷ درصد، بهداشت ساختمان با ۳۱ درصد و بهداشت فردی با ۱۶ درصد و در نوع درخواست عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد ۱۰ درصد، دفع غیر بهداشتی فاضلاب ۵ درصد و عرضه مواد غذایی بسته بندی شده، فاقد تاریخ مصرف معتبر نیز با ۵ درصد بیشترین اخبار و شکایات را به خود اختصاص داد. همچنین ۷۰ درصد جنسیت تماس گیرندگان مرد و ۳۰ درصد خانم ها بودهاند. وی بیان داشت: کشف و معدوم سازی ۳۴۶۹ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد، تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف، نتیجه اقدامات شبانه روزی بازرسان بهداشت محیط کشور بود. مهندس آقازاده گفت: در مورد نتیجه اقدامات این بازرسان میتوان به ۱۸ درصد رفع نقص ، ۱۴ درصد ابلاغ اخطار و ارائه مهلت رفع نواقص غیر بحرانی، ۱۲ درصد مکاتبه و معرفی به مراجع قضایی، ۵ درصد تحویل اخطار ۴۸ ساعته برای رفع نواقص بحرانی و ۳ درصد معدومسازی مواد غذایی این اماکن و مراکز اشاره کرد. وی افزود: طبق نظرسنجی انجام شده از ۲۲ درصد اخبار و شکایات ثبتی، ۹۳ درصد رضایتمندی از رسیدگی مناسب به این اخبار و شکایات اعلام شده است. گفتنی است، سامانه بهداشت ۱۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت شبانهروزی و حتی در ایام تعطیل آماده پاسخگویی، راهنمایی، مشاوره و ثبت شکایات بهداشتی هموطنان از اقصی نقاط کشور میباشد و در همین راستا بازرسان بهداشت محیط و بهداشت حرفهای کشور نیز به صورت ۲۴ ساعته به این اخبارو شکایات رسیدگی خواهند کرد.