تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲

تمیز کردن محل کار و خانه

تمام افراد باید به تمیز کردن (Cleaning) وسایل خانه و محل کار خود اهمیت دهند، چون با تمیز کردن خانه و محل کار خود باعث حفظ سلامتی خودشان می شوند و از ابتلا به بیماری های گوناگون جلوگیری می کنند. در این مقاله از دکتر سلام اطلاعاتی در خصوص اهمیت تمیز کردن وسایل خانه و محل کار را آماده کرده ایم. با ما همراه شوید. تمیزکردن خانه و محل کار از اهمیت بالایی برای حفظ سلامت برخوردار است. ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها به دلیل میکروب، باکتری و قارچ‌هایی است که در وسایل موجود در خانه و محل کار قراردارند به همین دلیل تمیز کردن آن‌ها برای زیبایی محل کار و زندگی و نیز کمک به سلامت بدن ضروری است. دانشمندان با مطالعه بر روی اجسام و وسایل مختلف و بررسی میزان تجمع میکروب‌ها و باکتری‌ها بر روی آن‌ها به نتیجه‌های زیر دست یافته اند و زمان تمیز کردن تقریبی آن‌ها را پیشنهاد می‌کنند.
  • داخل و خارج دستگاه مایکروفر هر هفته باید به طور کامل تمیز شود.
  • سطح خارجی، صفحه نمایش و سایر تجهیزات متصل به رایانه شخصی، لپ تاپ، تبلت، تلفن همراه و سایروسایل الکترونیکی که صفحه نمایش آن‌ها گرم می‌شود به دلیل رشد میزان زیاد باکتری بر روی آن‌ها باید روزانه پاک و ضد عفونی شوند.
  • سطح روی میز‌ها باید به طور روزانه تمیز شود و دستمال خشک کننده ظرف‌ها نیز باید ه رهفته به طور کامل شسته ضدعفونی و درمجاورت نور خورشید خشک شوند.
  • شستشو و عوض کردن ملحفه ها، روتختی، حوله حمام و حوله خشک کردن ظرف ها، روبالشتی و نیز رویه لحاف و پتو باید هرهفته انجام شود، زیرا سلول‌های مرده پوست بدن انسان و نیز مو‌های ریخته می‌توانند زمینه ساز ابتلای انسان به بیماری شوند.
  • افزون بر شستشوی روبالشتی هر هفته، هرسه ماه یکبار نیز باید خود بالش شسته و به طور کامل خشک شود.
  • یکی از مکان‌هایی که روزانه باید شسته و ضدعفونی شود سرویس بهداشتی وحمام است که به دلیل محیط مرطوب خود می‌توانند زمینه ساز ابتلای انسان‌ها به بیماری‌های مختلف حتی واگیردار شود.

مرتب کردن محل کار

  • خالی کردن سطل زباله اولین کاری که شما باید انجام بدهید این است که یک سطل زباله در دفترکارتان قرار دهید و ترجیحا نزدیک به میز کار شما باشد تا دسترسی شما به آن راحت تر باشد وتمام برگه های باطله مثل کپی، پرینت ، برگه ها و اسنادی که قدیمی هستند و دیگر نیاز به آنها ندارید همچنین روزنامه ها ، آگهی ها و مجله های قدیمی رو کاملا دور بریزید.
  • تقسیم بندی کشوهای کمدها کشوهای کمدتان را بر اساس وظایف،کارها و بخش های مختلفی که در شرکت وجود دارد تقسیم بندی کنید. برای مثال کشوها برای نگهداری چیزهایی مانند فاکتورها، سفارشات کاری، تخمین ها، اطلاعات فروشنده، مشخصات محصول و مشخصات مشتری، صورت حساب مشتری، صورت حساب پرداخت، پرونده های مشتری و … مناسب هستند و آن ها را با استفاده از زدن برچسب نام گذاری کنید و داخل هر کشو اسناد و فایل های مخصوص به آن بخش را قرار دهید. همچنین می‌توانیم برای حفظ ترتیب برگه ها از گیره کاغذ استفاده کنیم. این کار نه تنها باعث رعایت نظم و مرتب بودن هر چه بیشتر می‌شود، بلکه مزیت های دیگری هم برای شما دارد. از جمله این که چون همه اسناد و مدارک در جایگاه مخصوص خود قرار دارند شما برای دست یابی به آن ها زمان کمتری را استفاده می‌کنید و دچار سردرگمی و آشفتگی نمی شوید.
  • دور کردن وسایل غیرضروری وسایل غیر ضروری را روی میز کارتان قرار ندهید خیلی از افراد فکر می کنند که اگرتمام وسایلی را که احتمال می دهند که به آنها نیاز پیدا خواهند کرد را روی میز بگذارند به کار آنها کمک خواهند کرد چون دسترسی به آنها راحت می شود و یا برای مثال هدایایی که از دوستان خود برای مناسبت های مختلف می گیرید را بهتر است که روی میز کار خود قرار ندهید  و میز کار خود را به موزه تبدیل نکنید زیرا اینکار نه تنها به شما کمکی نخواهد کرد بلکه باعث کاهش تمرکز و آشفتگی بیشتر شما خواهد شد.
  • تهیه دفتر یادداشت یک دفتر تهیه کنید برای نوشتن یادداشت ها، جلسات، ملاقات های کاری  و کارهایی که باید انجام دهید بجای اینکه آن ها را روی تکه  کاغذهای کوچک بنویسید و روی کامبیوتر ، میز یا دیوار بچسبانید.
  • تعیین مکان برای خودکارهای اضافه از داشتن خودکارهای اضافی و زیاد که نیاز ضروری به آنها ندارید خودداری کنید. برای مثال بعضی از کارمندان  ۱۹مدل خودکار بروی میز خود دارند در صوتیکه تنها ۳ کار برای انجام دادن دارند بهتر است که برای خودکارهای اضافی یک مکان جدا در نظر بگیریم و در صورت نیاز از آن ها استفاده کنیم.
  • انباشته نکردن لباس های کثیف اگر در محل کار خود حمام دارید لباس های کثیف خود را انباشته و نگه داری نکنید بلکه آن ها را به خانه ببرید و بشویید و یا به خشکشویی تحویل دهید.
  • نگهداری از اشیا کوچک برای نگه داری اشیا و وسایل کوچک که مورد نیاز هستند و گم شده آن ها ما را گیج و سردرگم می کند میتوانید از جعبه های رومیزی و جیب های دیواری استفاده کنید. و این یک ایده ی بسیار خوب است.
  • ذخیره اسناد بصورت الکترونیکی برای جلوگیری از تولید و انباشته شدن اسناد مورد نیاز بصورت برگه و کاغذ که هم فضای زیادی را اشغال می کنند و در نتیجه منجر به نامناسب شدن ظاهر دفتر کارتان می شود میتوانید اسناد را بصورت الکترونیکی ذخیره کنید و از فضای ابری موجود در داخل رایانه ها استفاده نمایید.
کارشناسان همچنین به افراد به ویژه خانواده‌هایی که دارای کودکان خردسال، افرادسالمند یا مبتلا به آلرژی و آسم هستند توصیه می‌کنند به جای استفاده از محصول‌های شیمیایی نامفید برای محیط زیست به منظور پاک و ضدعفونی کردن سطوح و وسایل مختلف می‌توانند از ترکیب آب و سرکه سفید استفاده کنند.

نکاتی درباره تمیز کردن خانه و محل کار

  • در زمان تمیز کردن خانه و محل کار استفاده از دستکش، ماسک، پوشاندن مو‌ها با کلاه، استفاده از کلاه و کفش پوشیده توصیه می‌شود. بهتر است برای کاهش خطر بروز آلرژی و ورود گرد وخاک به بینی در و پنجره‌ها باز شود.
  • در صورت ابتلا به آلرژی برای تمیز کردن خانه و محل کار از دیگران کمک بگیرید و از انجام گردگیری و پاک کردن وسایل با مواد پاک کننده شیمیایی اجتناب کنید.
  • مخلوط کردن مواد شیمیایی مختلف با ترکیب‌های اسید و باز هم می‌تواند سبب تولید گاز‌های مرگبار و بروز شوک آنافلاکسی و حتی مرگ ناگهانی شود به همین دلیل رعایت اقدام‌های ایمنی و خواندن دستور استفاده از محصول پاک کننده شیمیایی درصورت استفاده ضروری است.
  • در زمان گردگیری و پاک کردن وسایل خانه و محل کار، اجاق گاز، بخاری وسایر وسایل اشتعال زا را خاموش کنید وخوراکی‌هایی را از دسترس دورکنید تا آلوده نشوند.
  • پاک کردن فضای یخچال هر ماه باید انجام شود، مهمترین قسمتی که دریخچال باید پاک شود جامیوه‌ای است که می‌تواند تا ۷۵۰ برابر میزان مجاز باکتری ومیکروب درخود نگه دارد.
  • شستشوی فرش، موکت یا قالیچه هر 6 الی ۱۲ ماه به ویژه اگر با کفش برروی آن‌ها راه می‌روید. کارشناسان درپژوهش‌های خود دریافتند فرش‌ها می‌توانند تا حدود ۲۰۰ هزارباکتری در هراینچ مربع داشته باشند به همین دلیل شستشوی منظم آن‌ها برای حفظ سلامت اهمیت فراوانی دارد.
  • در آشپزخانه، اجاق گاز، هود، مایکروو، میز غذاخوری، یخچال، داخل و سطح کابینت‌ها و ازهمه مهتر اطراف سینک ظرفشویی باید در بازه‌های زمانی منظم تمیز شوند تا میزان ابتلای اعضای خانواده به بیماری‌های مختلف کاهش یابد.
  • درمحل کار، توصیه می‌شود پرسنل خدمات از دستمال‌های دارای ماده ضد باکتری برای تمیز کردن وسایل کارکنان استفاده کنند تا به این ترتیب بیماری از فردی به فرد دیگر سرایت نکند.
  • استفاده از کیسه زباله و عوض کردن منظم آن برای سطل زباله کارکنان، استفاده از نور خورشید و وجود پنجره‌های بزرگ در سازمان برای ضدعفونی کردن فضای داخل، شستشو و ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی عمومی و نیز استفاده از لیوان شخصی هر فرد برای نوشیدن آب و سایرنوشیدنی‌ها می‌تواند خطرابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد.

نظافت و تمیز کردن

  • تمیز کردن میز کار از دستمال تمیز و مرطوب به همراه الکل، مواد ضد عفونی  یا مواد شوینده  مناسب می توانید برای تمیز کردن کامبیوتر، موس، کیبورد، تابلوها، قاب عکس و میزکارتان استفاده کنید.
  • از بین بردن لکه های روی میز برای از بین بردن لکه هایی که بخاطر میل کردن چای یا قهوه پشت میز کارتان ایجاد شده است می‌ توانید از دستمال تمیز به همراه آب گرم استفاده نمایید.
  • از بین بردن لکه ها با الکل برای از بین بردن لکه های خودکار، جوهر،ماژیک از دستمال تمیز به همراه الکل استفاده کنید.(الکل را چند دقیقه بر روی موضع مورد نظر قرار دهید و سپس شست و شو را انجام دهید.)
  • گرد گیری اشیا و سایر وسایل صندلی ها، مبلمان، گیاهان، دیوارها، پرده ها، قفسه ها,بیرون و داخل کشوها، کتابخانه، درها و پنجره ها را با دستمال تمیز و مرطوب تمیز و گردگیری کنید. اگر مجلات، کتاب ها، جزوه ها و یا بروشورها را برای خواندن انتظارات مشتریان به نمایش گذاشته اید برای خواندن باید تمیزو مرتب باشند و عاری از هرگونه گرد و غبار باشد بنابراین با استفاده از دستمال خشک و تمیز این موارد را تمیز کنید.  مواد خراب، کثیف و قدیمی را بردارید.
  • تمیز کردن کف اداره کف اتاق ها را با طی به همراه مواد شوینده مناسب، ضد عفونی کننده ها، الکل ویا وایتکس تمیز کنید.
  • تمیز کردن کامپیوتر، پرینتر و اسکنر رایانه، پرینتر، دستگاه های اسکنر و کپی از موارد مهم در دفترکار هستند و نقش ستون فقرات اداره را دارند بنابراین در تمیزی و نظافت آن باید دقت کرد و نگذارید که گرد و غبار چرب روی آنها بنشیند بنابراین باید با استفاده از دستمال مرطوب  بصورت زود به زود و سریع آن ها را تمیز کنید و مانع از تجمع گرد و غبار بروی آن ها شوید چون در این صورت توان دستگاه شما کم میشود و مجبور می شوید که  هزینه کنید و دستگاه جدید تهیه کنید بنابراین  رعایت نظافت در محیط کار در کاهش هزینه ها هم به شما کمک می کند و با رعایت آن طول عمر دستگاه خود را نیز افزایش می دهید.
  • نخوردن غذا در محل کار از خوردن غذا در دفتر خود خودداری کنید علاوه بر اینکه نظافت دفتر شما را تحت الشعاع قرار می دهد بلکه باعث ایجاد بوی نامطبوع می شود و همچنین همکاران شما اتاق شمارا ترک خواهند کرد و یا اگر به دلیلی غذایتان را در اتاق کارتان میل کردید سریعا ظرف آن را از محل کارتان خارج کنید وبه آشپزخانه انتقال دهید.
  • تمیز کردن توالت دستشویی را ضد عفونی کنید. نه تنها برای دفتر و یا شرکت تمیز، بلکه برای ایمنی کارکنان، کارمندان و مشتریان شما لازم است. توالت ها یک مکان عمومی است و باید هر روز تمیز شوند برای انجام این کارکاسه توالت را با یک پاک کننده و ضد عفونی کننده تمیز کنید همجنین برس توالت. صندلی، درب، دور خارج از کاسه، مخزن و پایه توالت را با ضد عفونی کننده پاک کنید. استفاده از ضدعفونی کننده برای حفظ طراوت توالت ضروری می باشد. از مایع دستشویی، دستمال کاغذی و دستگاه خشک کن در توالت محل کارتان می‌توانید استفاده کنید.
  • تمیز کردن درزها و شکاف ها وسایل الکترونیکی  و حساسی را که به راحتی تمیز نمی‌‌شوند مانند درزها و شکاف های صفحه کلید کامپیوترتان و درز موجود بر روی موس و یا دریچه های سایر وسایل الکترونیکی را با یک پارچه نرم با یک اسپری ضد عفونی مرطوب کنید.
  • تمیز کردن یخجال و فریزر یخچال و فریزری که در آشپزخانه محل کارتان هست را تمیز و سازماندهی کنید. یک نکته را در نظر بگیرید که هر هفته غذای قدیمی را بیرون بریزید و داخل آن را با یک  ریمل مایع ضدعفونی کنید. همچنین سینک ها، قفسه ها و کابینت های آشپزخانه را با مواد شوینده مناسب و ضد عفونی کننده ها تمیز و نظافت کنید.
  • تمیز کردن مایکروویو داخل مایکروویو را با یک دستمال ضدعفونی کنید. این باید بخشی از تمیز کردن دفتر روزانه شما باشد، زیرا تمیز کردن مایکروویو می تواند سخت و دشوارشود برای تمیز کردن دفعه بعد اگر برای مدت طولانی مدت نشسته بماند.  ظرف ها را هر روز تمیز کنید و ظروف را برای جلوگیری از کپک زدن باید سریعا پس از میل غذا تمیز کرد.
  • تمیز کردن حوله های دستی حوله های دستی و ظروف را بطور منظم بشویید و اسفنج های ظرف را به صورت دلخواه جایگزین کنید.
  • جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع سطل زباله دفتر کارتان، دستشویی، آشپزخانه و حمام را در صورت پر شدن سریعا خالی کنید و از ماندن آشغال بصورت طولانی مدت در سطل زباله خودداری کنید زیرا علاوه بر اینکه باعث ایجاد بوی نامطبوع در محیط کاری شما می شود باعث بروز میکروب ها می‌شود که یکی از عوامل بیماریهای مختلف می‌باشد.
  • پاک کردن شیشه و آینه ها پاک کردن اثر انگشت و سایر لکه ها از پنجره ها و آینه ها با استفاده از دستمال مرطوب.