خبرگزاری سلامت: انجام عملی که در دنیا متداول است و هنوز در ایران آن طور که می بایست جا بیافتد به ثمر نرسیده و در صد بالائی از هم وطنان از کم و کیف این عمل آگاهی ندارند، نام این عمل به صورت تیره و نا مفهوم بین عموم مردم لیزیک نامیده شده در حالی که جراحی لیزیک یکی از روش های جراحی برای اصلاح یا برداشتن عینک به کار می رود.

دکتر ناصر عرفان، متخصص و جراح چشم و فلوشیپ جراحی های قرنیه و ریفراکتیو از آمریکا می گوید: در این دنیای بزرگ که حدود شش و نیم میلیارد جمعیت دارد قریب به یک چهارم آن یعنی چیزی در حدود یک ونیم میلیارد البته کمی بیشتر مبتلا به اختلال دید به علت اشکال در قرنیه هستند که این اشکال خود را به چند طریق نمایان می سازد.
بعضی افراد قادر به دیدن اجسام دور نیستند. این افراد فقط می توانند نزدیک را ببینند به این افراد در اصطلاح نزدیک بین گفته می شود. گروهی دور را کمی واضح تر ولی نزدیک را نمی بینند به این گروه در اصطلاح دور بین گفته می شود و گروه دیگری که هم دور و هم نزدیک را آن طور که می بایست واضح ببینند نمی بینند این گروه ممکن است استیگماتیسم نوع نزدیک بین و یا دوربین داشته باشند.
 
گروه دیگری یک نیمه از قرنیه آنها فرم دوربین ونیمه دیگر قرنیه آنها فرم نزدیک بین دارد به این گروه آستیگماتیسم مرکب گفته می شود.این خلاصه ای از عیب قرنیه  است که اصطلاحا عیب انکسار یا شکست نور بر روی سطح شبکیه نامیده می شود و به طورکلی مجموع این گفته ها اختلال عیب انکسار نور در چشم نامیده می شوند.
وی ادامه می دهد: از چند قرن پیش که دانشمندان به فکر اصلاح این اختلالات بودند عدسی ها کشف و برای بهتر دیدن افراد از این عدسی استفاده شد و این گروه دید بهتری پیدا کردند سال ها طول کشید که دانشمندان پی بردند که می توان با عدسی های تماسی این مشکل را بر طرف کرد.
ازشش دهه قبل به این طرف یعنی تا به امروز دانشمندان به دنبال راهی بودند که این اختلال قرنیه را به یک نحوی برطرف نمایند که بیمار نه به عینک و نه به عدسی تماسی نیاز داشته باشد.اغلب تمهیدات به کار رفت و تغییرات متعددی صورت گرفت تا در نهایت به وجود امواج نور ماوراء بنفش در ساخت نوعی لیزر که بعدها بنام لیزر اکسایمر نام گذاری شد پی بردند.
وی درباره کار برد لیزر در قرنیه بیان می کند: لیزر موج نوری ماوراء بنفشی است که طول موج آن بسیار کم یعنی حدود  390 نانومتر که ضعیف ترین طول موج در انواج نور مرئی (قرمز، نارنجی، سبز، زرد، آبی، نیلی، بنفش) ترکیب این هفت رنگ نور سفید و یا همین نور آفتاب را تشکیل می‌دهد.
نور قرمز و مادون آن که طول موج بیشتری دارند و حدودا بالا 700نانومتر می باشند به شدت سوزاننده و مخرب می باشند اما ماوراء بنفس نور سرد بوده و مخرب نیست اگر این نور سرد سرعت پیدا نماید توان یا خاصیت برداشت پیدا می کند که در اصطلاح به آن خاصیت برداشت کننده ویا ablative گفته می شود از همین خاصیت در اصلاح نزدیک بینی،دوربینی و استگماتیسم استفاده می شود.

وی اضافه می کند: اگر این نور ماوراءبنفش سرعت یافته به سطح قرنیه بتابد سلول های قرنیه را بدون این که به سلول و یا بافت مجاور آسیبی برساند برداشت می کند و ر اصطلاح تراش گفته می شود در حالی که برعکس سلول ها رابه صورت چندتائی از نقاط مختلف قرنیه باتوجه به اختلال موجود در آن برداشت می کند و عیب نزدیک بینی،دور بینی و آستیگماتیسم بر طرف می شود.

این چشم پزشک در ادامه سخنانش می گوید: در ابتدا که لیزر نور سرد یا همان لیزر اکسایمر که از امواج نور ماوراء بنفش به وجود می آید در چشم پزشکی برای اصلاح اختلال قرنیه به کار گرفته شد. در روشی بنام PRK بکار گرفته شد زیرا در ابتدا لیزر ها به این پیشرفتگی نبودند و تجربه ها هم در این زمینه کم بود عمل جراحی PRK دوام چندانی پیدا نکرد وجایش را به Lasik داد. عمل جراحی بنام لیزیک مورد استفاده و تلفظ عموم قرار گرفت. ولی با گذشت یک دهه تغییرات متعددی در این روش ها به وجود آمده که عموما از آن بی اطلاع اند.اپیلیزیک،فمتولیزیک،لیزک و یا برداشت سطحی پیشرفته و تکنیک های دیگر.

حال چرا با توجه به جمعیت کشور و گروه بزرگی از آن  که همه جوان هستند و کاندیدای بسیار مناسبی برای این گونه اعمال جراحی می باشند انجام این گونه اعمال جراحی آن طور که می بایست در مقابل کشورهای دیگر رشد آنچنان بالائی نمودار نگردیده؟ باید گفت که عوامل متعددی در این زمینه دخالت دارند و مهم ترین آنها عبارتند از اطلاع رسانی ضعیف که هنوز در صد بالائی از مردم از نحوه این گونه عمل ها اطلاعات کافی ندارند. اظهار نظر های منفی گرایانه،بعضی افراد بدون داشتن اطلاع کافی در این زمینه اظهار نظر می کنند و داوطلبین این نوع اعمال جراحی را منصرف می کنند در حالی که درست بر علیه خواسته این جوانان ناخواسته قدم بر می دارند. انتخاب نادرست بیمار جهت این نوع جراحی و بررسی های ناکافی قبل از عمل  موجب عدم دست یابی به نتیجه مطلوب می شود.

دکتر عرفان چنین بیان می کند که بکرات شنیده این عمل بر می گردد و آن را قضاوتی نادرست می داند و می گوید: این فن آوری نتیجه یک عمر تلاش من و امثال من می باشد بنابراین افراد نا آگاه از کدام منبع علمی چنین گفته هایی را استخراج می کنند که با این صراحت تمام علم و دانش دنیا را زیر سوال می برند؟