دکتر آزيتا آذر کيوان، عضو هیات علمی سازمان انتقال خون در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در پاسخ به این سوال که آیا با کمبود ذخایر خونی و کیسه ‌های خون در کشور مواجه هستیم یا خیر، گفت: کیسه ‌های خون اهدا کنندگان معادل نیاز روزانه کشوری مصرف می‌شوند به همین دلیل ما قابلیت ذخیره سازی کیسه‌های خون را در کشور نداریم و نیازهای ما باید روزانه و به صورت تازه استفاده شود.

وی با بیان اینکه یک چهارم محصولات خونی که در سازمان انتقال خون تهیه می‌شود برای بیماران تالاسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: مصرف خون بیماران تالاسمی بسیار بالا است و خونی که به آنها تزریق می‌شود، عمر آن باید کمتر از 7 روز باشد.

فوق تخصص بيماری‌های خون و سرطان کودکان با تاکید بر اینکه خون مصرف بالایی در کشور دارد و قابل ذخیره کردن نیست، افزود: پلاسمای خون را می توان تا 10 سال نگهداری و ذخیره سازی کرد اما کیسه‌های خون بدلیل اینکه عمر مفیدی دارند نمی‌توانیم آنها را بیشتر از 42 روز نگهداری کنیم.

آذرکیوان ادامه داد: در ایام تعطیلات اهدا کنندگان کمتر به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند به همین دلیل ممکن است در تعدادی از مراکز برای بیماران و به خصوص بیماران تالاسمی با کمبود ذخایر خونی مواجه شویم.

وی با بیان اینکه با کمبود گروه‌های خونی O منفی، AB در کشور مواجه هستیم، تصریح کرد: در سازمان انتقال خون بانک اطلاعاتی از همه اهدا کنندگان وجود دارد و ما یک سری اهدا کنندگان مستمر داریم که در صورت نیاز به یک گروه خونی خاص فراخوان می دهیم و این افراد هم به ما کمک می‌کنند.

عضو هیات علمی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه در زمان نیاز به کیسه‌های خون، همه سازمان‌های انتقال خون و مراکز اهدا خون استان‌ها و شهرستان‌ها با یکدیگر همکاری بسیاری نزدیکی دارند، گفت: همپوشانی خوبی بین سازمان‌ها و مراکز انتقال وجود دارد به همین دلیل نگرانی در خصوص تامین خون در مواقع نیاز وجود ندارد.

خبرنگار: مینا افسریان