به‌گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "داریوش حسن‌نژاد" با اعلام این خبر اظهار کرد: در راستای صیانت از منابع آبی و بهبود وضعیت کشاوزری استان، همکاری بسیار خوب و متقابلی با جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های اجرایی شده که شامل ابلاغ الگوی کشت، تعیین تعرفه‌های آب‌بها، حق‌آبه‌ها، جلوگیری از برداشت بی‌رویه، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و… است.

وی افزود: مقدار برداشت مستقیم آب‌های سطحی استان در دو حوضه کارون و کرخه شامل 2.508 میلیون مترمکعب و در طرح توسعه منابع آبی شامل 4.42 میلیون مترمکعب است.

حسن نژاد در خصوص میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی در دو حوضه کارون و کرخه خاطرنشان کرد: در حوضه کرخه میزان برداشت حدود 240 میلیون مترمکعب و در حوضه کارون 37.424 میلیون مترمکعب بوده و مجموع آب مصرفی، سطحی و زیرزمینی بر اساس آمارهای موجود جهت شرب، صنعت، کشاورزی و فضای سبز نیز حدود یک میلیارد و 215 میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در خصوص منابع آب زیرزمینی از حدود 143 میلیون مترمکعب اضافه برداشت در بخش کشاورزی خبر داد و افزود: دی ماه سال ۱۳۹۷ کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، شیوه‌نامه اجرایی محدودیت و ممنوعیت کشت برنج خارج از استان‌های گیلان و مازندران را ابلاغ کرده و تمامی دستگاه‌های ذی مدخل و متولی می‌بایست نسبت به انجام وظایف خود در راستای این شیوه‌نامه اقدام کنند.

حسن نژاد با اشاره به ضرورت کشت برنج به‌صورت خشک کاری تصریح کرد: با توجه به اختلاف درآمد کشت برنج با سایر محصولات از جمله گندم، جو و … اکثر کشاورزان تمایل به کشت برنج دارند. با کشت برنج به روش خشکی کاری می‌توان میزان قابل توجهی در آب صرفه‌جویی کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان خطاب به کشاورزان و روستائیان گفت: کشاورزان باید الگوی کشت اعلامی از طریق جهاد کشاورزی را رعایت کرده و از کشت محصولات آبدوست خودداری کنند، در غیر این صورت شرکت آب منطقه‌ای لرستان هیچگونه مسئولیتی در خصوص تامین آب برای محصولات خارج از الگوی کشت نخواهد داشت.