با رأی معاون صنایع‌ دستی وزارت میراث فرهنگی و اعضای شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، ۴ شهر استان کرمان به صورت قطعی و ۱ شهر نیزبه صورت مشروط ثبت ملی شدند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ در پنجمین نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌ دستی که با حضور معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هتل پارس کرمان برگزار شد، شهرهای: کرمان، راور، راین، شهربابک و قلعه‌گنج از منظر صنایع‌ دستی نامزد شهر ملی صنایع دستی شده و بررسی شدند.

محمودیان در اعلام رأی داوران در این نشست گفت: بر اساس نظر هیئت ارزیاب و هیئت داوران شورای راهبردی شهرهای: شهربابک به‌ عنوان شهر ملی فیروزه، قلعه‌گنج به‌ عنوان شهر ملی حصیربافی، راور به‌ عنوان شهر ملی قالی، کرمان به‌ عنوان شهر ملی صنایع دستی و راین با یک فاصله زمانی ۶ ماهه مشروط به انجام موضوعات گفته‌شده، به‌ عنوان شهر ملی چاقو به ثبت ملی رسیدند.

استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: داشته‌های کرمان با این تاریخ کهن و عظمت، بخش اعظمی از هویت افتخار آفرین ایران است و با اقدامات مرکز کرمان شناسی، بخشی از تاریخ باعظمت این سرزمین روایت شده است؛ اما تاریخ کرمان روایت‌های ناگفته زیادی دارد.

زینی وند با اشاره به اینکه کرمانی‌ها، نقش عظیمی در شکل دهی پرافتخار این سرزمین داشته‌اند گفت: به طوری که در جریان انقلاب اسلامی نیز کرمان در هویت‌ بخشی به آن نقش اساسی داشته و اوج آن در شخصیت شهید سلیمانی است که کرمان را به عبارت دیگری روایت می‌کند.

به گفته وی ثبت ملی شهرهای کرمان در حوزه‌هایی که بخش کوچکی از هنر و تمدن این سرزمین را برای دنیا و آیندگان روایت می‌کند، اتفاقی مبارک و نوع برگزاری آن در استان کرمان ابتکار خوبی است.

استاندار کرمان گردشگری مقاومت را از افتخارات استان کرمان می داند و گفت: برنامه‌ریزی‌ های متعددی در این زمینه شکل گرفته و خودمان را برای میزبانی از گردشگران دنیا و علاقه مند این حوزه و مزار شهید سلیمانی آماده کرده‌ایم.

لازم به ذکر است؛ پنجمین جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرهای ملی صنایع‌دستی ایران برای اولین‌ بار، خارج از پایتخت و در شهر کرمان برگزار شد. و شهرستان سیرجان نیز قبلا به عنوان شهر جهانی گلیم ثبت جهانی شده است.