رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان کرمان در خصوص ترفند "پانزی" کلاهبرداران به شهروندان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ سرهنگ”یداله حسن پور” اظهار داشت: در ترفند”پانزی”، افرادی با هویت نامعلوم و یا اسامی مستعار تحت عنوان شرکت های سرمایه گذاری با تبلیغات گسترده در فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و یا تبلیغات چهره به چهره با دادن قول سودهای نجومی و تضمینی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان و به خصوص افراد ناآگاه و ساده لوح می کنند و فعالیت اینگونه شرکت ها به هیج وجه شفاف نبوده و هیچ گونه توضیحی نیز به سرمایه گذاران خود (افراد جذب شده) نمی دهند.

وی افزود: این شرکت ها فاقد مکان خاصی بوده و آدرس های اعلامی آنان برای تبلیغات خود در شبکه های اجتماعی کاملا واهی است و صحت ندارد و از طرفی هیچگونه مجوزی از سوی سازمان های دولتی برای آنها صادر نمی شود.

رئیس پلیس آگاهی استان تصریح کرد: این شرکت ها هیچگونه فعالیت اقتصادی و تجاری نداشته و سودهای پرداختی به سرمایه گذاران قدیمی را از طریق دریافت پول از سرمایه گزاران مغفول جدید جذب می کنند و عمر فعالیت آنها تا زمانی است که افراد نا آگاه سرمایه گذار به اندازه کافی وجود داشته باشند و از میزان کلاهبرداری و پول بدست آورده راضی باشند.

سرهنگ حسن پور بیان داشت: فعالیت این گروه های به اصطلاح فعال اقتصادی و در واقع کلاهبردار و شیاد، شامل چهار مرحله ی تبلیغات فریبنده به هر نحو ممکن در فضای واقعی یا مجازی، کسب و جذب سرمایه افراد سرمایه گذار نا آگاه و ساده لوح، پرداخت سود از پول اعضاء جدید به منظور جلب اعتماد و جذب سرمایه گذار جدید به سرمایه گزاران قدیمی و در نهایت کلاهبرداری و فرار است.

وی خاطر نشان کرد: چند نشانه از فعالیت این گونه کلاهبرداران که به طرح “پانزی” معروف است، را می توان پرداخت سودهای نجومی و تضمین شده، معلوم نبودن هویت گردانندگان، شفاف نبون فعالیت ها، نبود اطلاعات تماس یا آدرس دفاتر محل فعالیت، روش‌های عجیب دریافت پول و نداشتن مجوزهای قانونی دانست.

این مقام انتظامی از شهروندان خواست قبل از فعالیت در هر حوزه‌ای، خصوصا در فضای مجازی، نسبت به مطالعه و افزایش دانش و آگاهی خود در خصوص موضوع مربوطه اقدام کنند و تنها به ظاهر مطالب پیرامون مجوزها و نظارت مراکز معتبر برای کسب و کارهای اینترنتی اکتفا نکنند.

سرهنگ حسن پور همچنین تاکید کرد: شهروندان حتماً برای راستی آزمایی به صورت مستقیم از این مراکز و درباره این وب سایت ها اعتبارسنجی کرده و به تبلیغات وسوسه انگیر و غیرمنطقی شک کنند و تحقیقات گسترده ای برای اطمینان از صحت این تبلیغات انجام دهند.