تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸

یک دکترای آسیب شناسی ورزشی می گوید: در چند سال اخیر، شیوع ویروس کرونا و در کنار آن، رشد دستگاه های الکترونیک و دیجیتالی متنوع ضمن کمک به زندگی آنلاین، راحت و بهتر، خطراتی را نیز به همراه داشته است، که مهم ترین آن فقر حرکتی و مشکلات اسکلتی عضلانی ناشی از عدم تحرک و اضافه وزن است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر رحیم نصرتی کیا؛ گفت: رشد دستگاه های الکترونیک و دیجیتالی متنوع ضمن کمک به زندگی آنلاین، راحت و بهتر، موجب آسایش و راحتی زندگی های امروزی شده است؛ اما این آسایش و راحتی، همواره با کم تحرکی و افزایش وزن در افراد و خانواده ها همراه بوده که خود پیش زمینه شیوع بسیاری از بیماری ها نظیر دیابت، فشار خون، دردهای اسکلتی- عضلانی و بسیاری از بیماری های روحی و روانی شده است.

وی در ادامه افزود: در دو سال اخیر نیز علاوه بر سبک زندگی نوین، شیوع ویروس منحوس کرونا سبک جدیدتری از زندگی را به جهان نشان داد. از سالمندانی که ماه ها قرنطینه بودند تا جوانان و نوجوانانی که ساعت ها و در یک حالت ثابت و بدون فعالیت حرکتی - ورزشی بر روی تلفن همراه ، لپ تاپ و تبلت های خود متمرکز بودند.

مراسم و دورهمی ها نیز به همین علت به مدل سابق خود برگزار نشده و زمینه جست و خیز را به کودکان نمی داد.

از بررسی مقالاتی که در تاریخ ژانویه ۲۰۲۰ تا پایان جولای انجام شده بود، این نتایج به دست آمد که کاهش فعالیت بدنی و بی تحرکی ناشی از قرنطینه خانگی به دلیل پیشگیری وکنترل ابتلا به کووید ۱۹ تأثیرات منفی بر وضعیت سلامت جسم و روان افراد می گذارد، از این رو، حفظ فعالیت بدنی و ورزش منظم در محیط امن، یک استراتژی برای زندگی سالم و حفظ تناسب اندام در زمان بحران است.

سبک زندگی بی تحرک از یک سو و ترس از ابتلا به کرونا از سوی دیگر موجب شده تا فعالیت های بدنی به شدت کاهش یابد و مشکلات ناشی از کم تحرکی را در تمام افراد جامعه از کودکان و نوجوانان گرفته تا سالمندان مشاهده کنیم.

و اما چند توصیه کاربردی برای جلوگیری بیشتر از فقر حرکتی:


۱ - پیاده روی و نرم دَوی: که به عنوان یکی از ۳ ورزش ایمن و کم آسیب در کل جهان شناخته می شود و نیاز به تجهیزات و فضای خاصی ندارد و در همه زمان ها و در مکان های روباز قابل انجام می باشد. این ورزش ها علاوه بر تقویت عضلات بدن و پیشگیری از دردهای اسکلتی- عضلانی موجب تقویت سیستم قلبی- عروقی و تنفسی نیز می شود.

۲ - نشستن طولانی مدت و پشت میز نشینی برای کارمندان نیز موجب بسیاری از مشکلات اسکلتی و عضلانی شده است، از اینرو هر ۱۵ دقیقه یکبار از جای خود بلند شوید و بنشینید و هر ۱ ساعت برای ۱ دقیقه قدم بزنید.

۳ - کشش های عضلانی (اسلایدهای ذیل) بسیار کاربردی و مفید می باشند و هر کشش را در ابتدای روز و انتهای روز کاری، سه مرتبه و برای ۳۰ ثانیه انجام دهید.

دکتر رحیم نصرتی کیا_ دکترای آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم پزشکی شهرستان سیرجان