سلیمی‌گفت: سازمان داوطلبان هلال احمر با همکاری مشترک بیمارستان روزبه تهران، چارچوبی را برای حصول اطمینان از دسترسی برابر کودکان مبتلا به اتیسم به خدمات بهداشتی درمانی و زندگی اجتماعی ارائه می دهد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ وحید سلیمی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر به عنوان یک سازمان اجتماعی و عام المفعه بین المللی در سراسر کشور از ترویج و افزایش مداخلات زودهنگام به عنوان بخشی از فعالیت های مربوط به تامین سلامت و کرامت انسان‌ها حمایت می‌کند، افزود: این تشخیص و مداخله زودهنگام در سلامت، آموزش و رفاه اجتماعی کودکانی که با اختلال اوتیسم زندگی می‌کنند بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: خانواده‌های کودکانی که در معرض خطر ناتوانی‌های ذهنی هستند یا با آنها زندگی می‌کنند باید در زودترین زمان ممکن از طریق برنامه‌های غربالگری شناسایی شده و به سوی خدماتی از جمله مداخلات زودهنگام، آموزش، مراقبت و طرح های سلامت جامعه هدایت شوند.

سلیمی اضافه کرد: اهمیت این برنامه‌ها در مواقع بحران بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود، بنابراین بیمار طیف اوتیسم در صورت بروز بیماری یا حادثه، قادر به بیان مشکلات خود و یا ایجاد ارتباط برای کمک گرفتن از دیگران نیست و این امر خدمت رسانی نیروهای داوطلب و امدادی به بیمار را با مشکل و پیچیدگی‌هایی همراه می‌کند.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با اشاره به به رسالت سازمان متبوعش برای خدمت رسانی داوطلبانه به هموطنان، اظهار کرد: می‌توان آموزش های تخصصی به منظور آشنایی مددکاران اجتماعی داوطلب و امدادگران با مشکلات و پیچیدگی‌های رفتاری بیماران طیف اوتیسم و چگونگی برقراری ارتباط با این عزیزان را در قالب فیلم های آموزشی و دوره‌های فشرده برگزار کرد.

همچنین سلیمی‌به تشریح جزییات اجرایی برنامه "امداد اجتماعی" جمعیت هلال احمر و نقش آن در حمایت از سلامت قشرهای آسیب دیده و آسیب پذیر از حوادث پرداخت و عنوان کرد: خدمت رسانی به این عزیزان برای ما بسیار ارزشمند است. اولویت کار ما آموزش و پیشگیری است. اگر این آموزش ها افزایش پیدا کند و خانواده‌ها بدانند که چه نیروهای مددکار اجتماعی داوطلب و چه امدادگران در خصوص برخورد با افراد دارای اتیسم آگاهی لازم را دارند ، این همکاری افزایش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: در پروتکل های "امداد اجتماعی"، اتیسم را با سطوح اولویت بندی به وضوح وارد کرده و روش های علمی و کارآمدی برای اجرای آن در مواقع بحران تعریف شده است.

به گفته سلیمی تاکنون به همت خیرین و نیکوکاران جمعیت هلال احمر، بیش از ۳۴۰ جلد کتاب کمک آموزشی و راهنمای کاردرمانی و گفتاردرمانی و... به ارزش ریالی افزون بر ۳۳۰ میلیون ریال به همراه بسته‌های معیشتی به خانواده‌های بیماران اتیسم بیمارستان روزبه اهدا شده است.