استاندار کرمان در جلسه شب گردشگری کرمان با بیان اینکه بخش گردشگری در کرمان زیر سایه معدن و کشاورزی مغفول مانده است، تصریح کرد: طرح جامع گردشگری استان در حال تدوین است، که در سفر گذشته هیات دولت به کرمان، اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شده و امیدواریم بزودی محقق شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ شب گردشگری کرمان با حضور استاندار و معاونان وی، رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان، مدیران کل دستگاه های مختلف و فعالان بخش خصوصی حوزه گردشگری استان برگزار شد.

گردشگری کرمان با وجود همه ظرفیت ها مورد غفلت بسیاری قرار گرفته است

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان در این نشست گفت: گردشگری در اقتصاد جهان پیشرو است، اما در ایران و به ویژه استان کرمان به این باور نرسیده‌ ایم و باید این موضوع آنقدر تکرار شود، تا در اذهان همه مسئولان و مردم نهادینه شود.

سید مهدی طبیب زاده افزود: گردشگری کرمان با وجود همه ظرفیت ها مورد غفلت بسیاری قرار گرفته است، که آثار این غفلت بسیار روشن است. در حالی که پرداختن به گردشگری، صنعت و اشتغال را متحول می کند.

وی با اشاره به اینکه در دنیا صنایع نسل پنجم و ششم فعالیت دارند، اما در کرمان صنایع ما نسل اول و دوم هستند، ادامه داد: دوره‌ های زمانی تغییرات در گردشگری نیز مانند سایر حوزه ها بسیار سریع اتفاق می افتد و دانشگاه نیز به تازگی از پژوهش محور به کارآفرینی روی آورده است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان اظهار کرد: در گزارشی پژوهشی اینگونه بیان شده است؛ که در رشد گردشگری، رشد فناوری بیشتر از زیرساخت ها و تامین مالی تاثیرگذار است، که برای تحقق این رشد باید طرح جامع گردشگری و نقشه راه گردشگری تدوین شود.

مشکل اصلی گردشگری استان، کمبود گردشگر و مسافر است/ تقویت سیستم ریلی و هوایی برای رونق گردشگری استان

رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی کرمان نیز در ادامه این نشست، گفت: مشکل اصلی گردشگری استان، کمبود گردشگر و مسافر است، در حالی که می توانستیم در زمینه تولید محتوا و حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی برای جذب توریست بهتر کار کنیم.

رضا بهرامی اظهار کرد: در طول سال ها به برگزاری فم‌ تورها، رویدادهای فرهنگی و ورزشی و چاپ بروشور و پوستر چندان اهمیت داده نشده است، که امیدواریم تغییر نگرش و تغییر رفتار در مدیران و مسئولان برای رونق گردشگری کرمان اتفاق بیفتد.

وی پیشنهاد تشکیل کارگروه گردشگری را برای انسجام گردشگری استان مطرح کرد و ادامه داد: مطالعه و آماده سازی زیرساخت ها برای محورهای جدید گردشگری مانند راین، دلفارد و دره راگه، استفاده از ظرفیت های بالقوه گردشگری سلامت، تهیه بسته های سرمایه گذاری برای گردشگری، راه اندازی قطار سریع السیر، تقویت سیستم ریلی و هوایی داخلی و راه اندازی پروازهای خارجی از جمله نیازهای اصلی گردشگری کرمان محسوب می شوند.

طرح جامع گردشگری استان در حال تدوین است

استاندار کرمان نیز در این نشست بیان کرد: بخش گردشگری در کرمان زیر سایه معدن و کشاورزی مغفول مانده، اما در مدت ۸ ماه از مسئولیتم در استانداری، جلسات بسیاری برای بررسی مسائل گردشگری برگزار کرده ایم و کارگروه گردشگری برای حل مسائل تشکیل خواهد شد.

محمدمهدی فداکار، با اشاره به اینکه متخصصان حوزه گردشگری، باید طرح تعریف کنند و ما در اجرا کمک خواهیم کرد، اظهار کرد: طرح جامع گردشگری استان در حال تدوین است، که در سفر گذشته هیات دولت به کرمان، اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شده و امیدواریم بزودی محقق شود.

وی در ادامه لازمه حضور گردشگر خارجی به استان را وجود پروازهای خارجی عنوان کرد و ادامه داد: در صورتی که گرفتاری های فعالان حوزه گردشگری در حوزه های امنیت، شهرداری و مالیات در سطح استان باشد، با پیگیری هایی قابل حل هستند و مسائلی نیز که تصمیم گیری برای آنها در سطح ملی باید اتفاق بیفتد، پیگیری خواهند شد.

راه اندازی قطار کرمان- یزد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان، گفت: کارگروه گردشگری ذیل شورای توسعه و برنامه ریزی استان شکل گرفته که باید فعال تر شود، اگر چه در جلسات سال های گذشته نیز مشکلات چندین بنای تاریخی مانند خانه حاج آقا علی رفسنجان، باغ فتح آباد و... برطرف شد.

سید مصطفی آیت اللهی موسوی افزود: در همین جلسات توانستیم ۳۰ میلیارد تومان از صنایع و معادن استان برای احیا و مرمت بناهای تاریخی اعتبار جذب کنیم و در سفر هیات دولت به استان توانستیم ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه برای گردشگری استان مصوب کنیم.

وی در رابطه با توسعه ریلی نیز بیان کرد: برای راه اندازی قطار کرمان- یزد در مصوبات سفر اخیر هیات دولت اعتبار تخصیص داده شده که مقدمات کار در حال انجام است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان، با اشاره به اینکه مثلث گردشگری در کشور می تواند به مربع گردشگری تبدیل شود و کرمان نیز یک ضلع آن باشد، خاطرنشان کرد: برای اینکه گردشگران استان یزد بتوانند در کرمان حضور یابند، بهترین راه مرمت آثار تاریخی روستای بیاض شهرستان انار است، که می توان به عنوان روستای نمونه گردشگری به رونق گردشگری استان کمک کند.

گفتنی است؛ در این نشست فعالان حوزه گردشگری استان به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که از جمله آن می توان به تبدیل دانشگاه قبه سبز به موزه شناخت اسناد سیاسی و تاریخی، فعالیت بیشتر در زمینه جذب توریست سلامت، راه اندازی صندوق بیمه فعالان گردشگری، در نظر گرفتن تعرفه ویژه برای مصرف انرژی هتلداران و اقامتگاه های گردشگری، نامناسب بودن فضای کسب و کار، توسعه گردشگری ژئوتوریسم و گردشگری کشاورزی، راه اندازی پیاده منظرگردی، برگزاری سومین کنفرانس گردشگری بیابان لوت در سال ۱۴۰۲ و برنامه ریزی برای رونق گردشگری مقاومت و نامگذاری هفته کرمان اشاره کرد.