همزمان با سالروز وقوع زلزله بم و روز ایمنی در برابر زلزله، همزمان با سراسر کشور، همایش نقش بازآفرینی شهری در کاهش آسیب‌ پذیری و مقاوم‌ سازی بافت‌ های ناکارآمد به میزبانی شهرداری سیرجان و با دعوت از نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران در وزارت راه و شهرسازی، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محمدرضا مهماندوست، نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران در وزارت راه ‌و ‌شهرسازی با بررسی وضعیت فرسودگی بافت‌های شهری و نقش بازآفرینی در کاهش خطرات زلزله، اظهار کرد: حدود ۱۰ میلیون نفر در ۲/۷ میلیون واحد ناپایدار در کشور زندگی می‌ کنند.

وی با تاکید بر نوسازی و مقاوم‌ سازی واحدهای مسکونی فرسوده به اختصاص پنج بسته‌ تشویقی اشاره و اظهار کرد: از این بسته های تشویقی میتوان به؛ تسهیلات شهرسازانه، تسهیلات ساخت مسکن جهت تسریع در موضوع نوسازی بافت‌ های فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌ های غیر رسمی مجموعه‌ شهرها اشاره کرد.

دکتر علی‌ اکبر کریمی‌ پور، شهردار سیرجان؛ هدف از این نشست را بهره‌گیری از تجربیات زلزله بم و انجام فعالیت‌ های پیشگیرانه عنوان و بیان کرد: شهرداری سیرجان به عنوان دبیرخانه بازآفرینی شهری موضوعات و مصوبات ستاد بازآفرینی شهری کشور را با برنامه‌ ریزی و همکاری دستگاه‌ های اجرایی شهرستان جهت ساماندهی و ارتقای بافت‌ های ناپایدار و سکونتگاه‌ های غیر رسمی شهر پیگیری خواهد کرد.

وی، تصریح کرد: عوامل پیشگیرانه در اولویت برنامه‌ های این دبیرخانه است. گسل‌ هایی در حاشیه سیرجان وجود دارد و عدم توسعه شهر به سمت این گسل‌ ها جزء سیاست‌ های مسکن و شهرسازی‌ است و در طرح جامع و هادی روستایی شهر سیرجان دیده خواهد شد.

دکتر مهدی قائمی، سفیر آموزه‌ های زلزله بم دیگر سخنران این همایش با توجه به تجربیات خود از زلزله بم و ایجاد مشکلات پس از وقوع این زلزله برای آسیب‌ دیدگان، به ارائه نیازمندی‌ های قبل و بعد از زلزله بم پرداخت و از مردم، مسئولان و اعضای ستاد مدیریت بحران سیرجان درخواست کرد؛ تا از این تجربیات برای جلوگیری از آسیب‌ های احتمالی زلزله استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان سیرجان به شناسایی گسل‌ های نزدیک به محدوده شهر و اقدامات پیشگیرانه درخصوص زلزله احتمالی با توجه به شدت آسیب‌ پذیری محلات فرسوده، ناپایدار و حاشیه شهر توجه داشته باشند و راهکارهایی جهت افزایش ضریب ایمنی ساختمان‌ ها و تاسیسات شهری ارائه دهند و شهروندان نیز به ساخت‌ و سازهای ایمن توام با دقت و نظارت توجه داشته باشند.