رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت: آنگارا(سندروم آب آوردگی پریکارد و هپاتیت یا HHS) یک بیماری نوظهور در کشور است، که در صورت شیوع، آمار بالایی از ابتلا و تلفات داشته و به سرعت منتشر می شود، این بیماری مختص طیور است و نگرانی از حوزه بهداشت عمومی و انتقال آن به انسان وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر فیروزه زارع پور گفت: آنگارا (سندروم آب آوردگی پریکارد و هپاتیت یا HHS) یک بیماری نوظهور در کشور است که در صورت شیوع، آمار بالایی از ابتلا و تلفات داشته و به سرعت منتشر می شود، این بیماری مختص طیور است و نگرانی از حوزه بهداشت عمومی و انتقال آن به انسان وجود ندارد.

وی افزود: در صورت ابتلای گله مرغداری به بیماری‌ های تضعیف کننده سیستم ایمنی، میزان ابتلا ۱۰ تا ۳۰ درصد و تلفات روزانه ۳ تا ۵ درصد است؛ ولی چنانچه با بیماری‌ های دیگر در گله همزمان شود؛ تلفات تا ۸۰ درصد هم می‌رسد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نرماشیر یادآور شد: بنابراین رعایت کامل اصول بهداشتی- قرنطینه‌ای، اصول امنیت زیستی و واکسیناسیون مناسب در پیشگیری از بیماری بسیار مؤثر است.

دکتر زارع پور، در ادامه مهمترین راههای پیشگیری از انتقال بیماری را به مرغداران شهرستان یادآور شد:


۱- با توجه به اهمیت کود و فضولات طیور در انتقال بیماری، فرآوری و عقیم سازی کود در پایان هر دوره الزامیست و بایستی کود فرآوری شده با اخذ مجوز از دامپزشکی حمل گردد.


۲- رعایت اصول بهداشتی و انجام صحیح ضدعفونی سالن‌ ها و انبار(کف و دیوارهای داخل و خارج) و وسایل مختلف، قبل از هر دوره جوجه ریزی ضروری می باشد.


۳- تمام واحدهایی که می‌ خواهند جوجه‌ ریزی انجام دهند، از مزارع مرغ مادری که علیه این بیماری دو نوبت واکسینه شده‌ اند، جوجه خریداری کنند.


۴- واکسیناسیون مطابق با الگوی منطقه در واحد پرورش صورت گیرد و بخصوص واکسیناسیون علیه بیماری گامبورو انجام شود.


۵- رعایت کامل اصول قرنطینه ای و بهداشتی در مرغداری ها از جمله: کنترل ورود و خروج وسایل نقلیه و افراد به واحد، رعایت کامل نکات بهداشتی(دوش گرفتن، پوشیدن لباس کار، ضدعفونی کامل وسیله نقلیه و... )، فعال بودن حوضچه‌ های ضدعفونی مقابل درب ورودی مرغداری، سالن‌ ها و انبار، محصور بودن کامل انبار دان و سالن پرورش به منظور جلوگیری از ورود پرندگان دیگر صورت گیرد.


۶- مرغداران دقت نظر داشته و هوشیارانه عمل کنند تا هر گونه تلفات غیر عادی و یا کاهش مصرف دان و آب و افزایش تلفات، در اسرع وقت و بلافاصله به اطلاع اداره دامپزشکی و مسئول فنی واحد رسانده شود، تا مراقبت‌ های لازم با سرعت انجام گیرد.


۷- مرغداران لاشه‌ ها و تلفات را باید زیر نظر دامپزشک و با روش‌ های بهداشتی معدوم‌ کنند.


وی در خاتمه؛ بر وظیفه اصلی مسولان فنی تاکید و خاطرنشان کرد: توجه به خرید جوجه از گله های مادر که ۲ نوبت علیه آنگارا واکسینه شده باشند، ارسال سریع گزارشات در هنگام بروز نخستین علائم بیماری و مشخص کردن تعداد تلفات اولیه را در اولویت کارهای خود قرار داده، تا بتوانیم قبل از گسترش بیماری آن را در همان محدوده کنترل کنیم.

اداره کل دامپزشکی استان کرمان