رئیس مرکز پیش بینی اداره‌ کل هواشناسی استان کرمان با اشاره به افت دمای ‌شدید و تداوم هوای سرد در استان، گفت: این پدیده در جنوب کرمان محسوس تر است و موجب خسارت به محصولات کشاورزی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حمیده حبیبی گفت: سازمان هواشناسی استان کرمان نسبت به تداوم هوای سرد در استان کرمان و کاهش دمای کمینه به ویژه در نواحی جنوبی این استان هشدار سطح زرد صادر کرده است.

وی افزود: برای روزهای یکشنبه و دوشنبه بارش پراکنده باران در ارتفاعات شمال و مرکز استان و وزش باد در مناطق جنوب شرق دور از انتظار نیست. :

رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان، ابراز داشت: از اواخر وقت روز یکشنبه دوم بهمن ماه تا روز سه شنبه شاهد افت شدید دما و یخبندان در اکثر مناطق استان کرمان خواهیم بود.

حبیبی، با اشاره به افت دما در مناطق گرمسیری استان مانند جیرفت، رودبار جنوب، ارزوئیه، ریگان، عنبرآباد، قلعه گنج، کهنوج، منوجان و میانده جیرفت، تاکید کرد: این افت دما ممکن است موحب بروز خسارات زیادی به محصولات کشاورزی در این مدت شود.

وی؛ با اشاره به اینکه به دلیل ماندگاری هوای سرد به کشاورزان، باغداران، گلخانه داران و سالن‌ های پرورش مرغ و ماهی، بخصوص در جنوب استان، توصیه کرد: برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی تمهیدات لازم را انجام دهند.

رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان بیان اینکه لازم است؛ کشاورزان اقدامات لازم برای کاهش خسارت ها را انجام دهند، بیان کرد: توصیه می شود؛ کشاورزان نسبت به برداشت فوری محصولات خود اقدام کنند و در گلخانه ها نیز وسایل گرمایشی را مهیا نمایند، همچنین دامداران و مرغداران نیز نسبت به کنترل دمای مراکز خود اقدامات لازم را انجام دهند.

حبیبی خاطر نشان کرد: اقداماتی نظیر؛ تسریع در برداشت مرکبات در باغ‌ های جنوب استان، محافظت از مزارع سیب زمینی، تامین سوخت، سرویس و راه‌ اندازی وسایل حرارتی، کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه ها، مرغداری ها و دامداری ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌ های آبیاری تحت فشار، خودداری از انجام هرس و کود دهی درختان، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌ رسد، جهت کاهش خسارات ناشی از سرمازدگی به هم استانی ها توصیه می شود.