دبیر تخصصی جشنواره موسیقی فجر در اختتامیه ششمین جشنواره موسیقی فجر جنوب کرمان، گفت: تنوع موسیقیایی زیادی در جنوب کرمان داریم، اما در انتقال این موسیقی به نسل بعد کمی تعلل و کم کاری شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ همزمان با سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر کشور، اختتامیه ششمین جشنواره موسیقی فجر جنوب کرمان با اجرای بیش از ۱۴ گروه و با استقبال بی نظیر مردم و هنرمندان در میدان امام حسین(ع)جیرفت برگزار شد.

مجید امیری دبیر تخصصی جشنواره موسیقی فجر در آئین اختتامیه این جشنواره، گفت: این هنر در این منطقه علاوه بر اینکه از اقوام مختلف ایرانی تاثیر پذیرفته است، از سایر کشورها به عنوان مثال شاخ آفریقا، هندوستان، کشمیر و پاکستان هم تاثیرپذیر بوده و در برخی از نغمه های موسیقی آن تلفیق شده است.

وی افزود: باید در این زمینه پژوهش هایی صورت گیرد و نتایج آن به تمام دنیا شناسانده شود.

دبیر تخصصی جشنواره موسیقی فجر تصریح کرد: این موسیقی تمامی ویژگی‌ های موسیقی اقوام مختلفی که در کرانه هلیل حضور پیدا کردند، را در بر گرفته و البته انحصاربه فردی خود را هم دارد.

امیری اظهار داشت: تنوع موسیقیایی زیادی در جنوب کرمان داریم و انواع سازهای بومی محلی وجود دارد که قیچک و سرنا از جمله سازهای شاخص آن است که بیشتر در منطقه نمود پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در انتقال این موسیقی به نسل بعد کمی تعلل و کم کاری شده است، اضافه کرد: آموزش نکته مهمی است که برای حفظ و نگهداری موسیقی جنوب کرمان باید به آن توجه بیشتری شود.

دبیر تخصصی جشنواره موسیقی فجر، عنوان کرد: در حوزه آموزش بویژه در زمینه سازهای بومی محلی انتظار می‌ رود؛ بتوانیم از هنرستان هنرهای زیبا استفاده کنیم، تا از این شیوه سازهای مخصوص جنوب کرمان آموزش داده شده و به نسل بعدی انتقال پیدا کنند.

گفتی است؛ طبق اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب استان کرمان، جشنواره موسیقی فجر در جنوب استان کرمان که خاستگاه فرهنگ و تمدن هلیل به شمار می رود، به محل نمایش گوشه هایی از موسیقی محلی مانند موسیقی کار و تلاش و حماسه سرایی این منطقه تبدیل شده است.

موسیقی جنوب کرمان غیر از آنکه تاریخ این منطقه در دوره قبل از تاریخ را نیز متبلور شده نمایانگر هم بافی فرهنگ ها و به کارگیری سازهای دیگر کشورها نیز بوده زیرا تلاقی فرهنگ ها در طول تاریخ و رفت و آمدهای جوامع مختلف سبب رواج موسیقی آن کشورها در این منطقه نیز شده است.

همه ظرفیت ها و غنای تاریخی موسیقیایی جنوب کرمان در حالی است، که اهالی این هنر اینک همچنان بر لزوم پژوهش و آموزش بویژه در مورد سازهای محلی تاکید می کنند و می گویند انتقال این فرهنگ و ظرفیت به نسل های بعدی باید دغدغه همگان باشد.

همچنین، در اختتامیه این جشنواره از گروه های موسیقی شرکت کننده در این جشنواره با اهدای لوح تجلیل شد.