کارشناس بخش خبر ستاد نانو گفت: فناوری نانو می‌تواند معضلات آب و انرژی و هوا را حل کند کمااینکه در حال حاضر ۹۰ درصد از مبدل‌های کاتالیستی با استفاده از فناوری نانو تولید می‌شوند.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)،مهندس داود قرائلو کارشناس بخش خبر ستاد نانو اظهار کرد: اوایل دهه هشتاد بود که زمزمه‌هایی از یک فناوری جدید در دنیا شنیده شد؛ چیزی که بعدها به اسم «فناوری نانو» یا «نانوتکنولوژی» نام‌گذاری شد و دولت کار تحقیقاتی در این حوزه را آغاز کرد.

وی افزود: بعد از چند ماه تحقیق روی این موضوع بدنه دولت به این نتیجه رسید که می‌توان روی این حوزه سرمایه‌گذاری کرد و تحقیقات دانشگاهی و صنعتی را به سمت فناوری نانو سوق دارد.

قرائلو خاطرنشان کرد: کار اصلی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو این بود که فناوری نانو را بین جامعه دانشگاهی و بخش صنعت ترویج دهد و از تحقیقات در حوزه فناوری نانو حمایت کند.

کارشناس بخش خبر ستاد نانو گفت: هم اکنون که حدود ۱۷ سال از تشکیل ستاد توسعه فناوری نانو می‌گذرد حدود ۳۰۰ شرکت نانویی داریم و در دانشگاه‌های سراسر کشور نیز شاهد تحقیقات و کارهای حوزه نانویی هستیم.

وی با بیان اینکه فناوری نانو و محصولات نانو به افزایش کیفیت زندگی کمک می‌کند اظهار کرد: فناوری نانوحباب اکسیژن‌رسانی را در داخل آب افزایش می‌دهد و در حوزه کشاورزی و شیلات کاربرد دارد و موجب افزایش کمیت و کیفیت محصولات می‌شود.

قرائلو یادآور شد: فناوری نانوحباب همچنین در حوزه تصفیه آب هم کاربرد دارد و موجب افزایش سرعت و کارایی بهتر تصفیه‌خانه‌ها می‌شود.

کارشناس بخش خبر ستاد نانو با بیان اینکه معمولاً مشکلات و چالش‌ها با فناوری، خیلی ساده‌تر حل می‌شوند گفت: برای مثال اگر شرکت‌های ساختمانی از شیشه‌های کم گسیل که حاصل فناوری نانو است، استفاده کنند ساختمان در فصل تابستان کمتر گرم می‌شود و در فصل زمستان هم کمتر سرد می‌شود.

قرائلو در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: فناوری نانو می‌تواند معضلات آب و انرژی و هوا را حل کند کمااینکه در حال حاضر ۹۰ درصد از مبدل‌های کاتالیستی با استفاده از فناوری نانو تولید می‌شوند.