فناوری نانو معضلات انرژی و آب‌وهوا را حل می‌کند

کارشناس بخش خبر ستاد نانو گفت: فناوری نانو می‌تواند معضلات آب و انرژی و هوا را حل کند کمااینکه در حال حاضر ۹۰ درصد از مبدل‌های کاتالیستی با استفاده از فناوری نانو تولید می‌شوند.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)،مهندس داود قرائلو کارشناس بخش خبر ستاد نانو اظهار کرد: اوایل دهه هشتاد بود که زمزمه‌هایی از یک فناوری جدید در دنیا شنیده شد؛ چیزی که بعدها به اسم «فناوری نانو» یا «نانوتکنولوژی» نام‌گذاری شد و دولت کار تحقیقاتی در این حوزه را آغاز کرد.

وی افزود: بعد از چند ماه تحقیق روی این موضوع بدنه دولت به این نتیجه رسید که می‌توان روی این حوزه سرمایه‌گذاری کرد و تحقیقات دانشگاهی و صنعتی را به سمت فناوری نانو سوق دارد.

قرائلو خاطرنشان کرد: کار اصلی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو این بود که فناوری نانو را بین جامعه دانشگاهی و بخش صنعت ترویج دهد و از تحقیقات در حوزه فناوری نانو حمایت کند.

کارشناس بخش خبر ستاد نانو گفت: هم اکنون که حدود ۱۷ سال از تشکیل ستاد توسعه فناوری نانو می‌گذرد حدود ۳۰۰ شرکت نانویی داریم و در دانشگاه‌های سراسر کشور نیز شاهد تحقیقات و کارهای حوزه نانویی هستیم.

وی با بیان اینکه فناوری نانو و محصولات نانو به افزایش کیفیت زندگی کمک می‌کند اظهار کرد: فناوری نانوحباب اکسیژن‌رسانی را در داخل آب افزایش می‌دهد و در حوزه کشاورزی و شیلات کاربرد دارد و موجب افزایش کمیت و کیفیت محصولات می‌شود.

قرائلو یادآور شد: فناوری نانوحباب همچنین در حوزه تصفیه آب هم کاربرد دارد و موجب افزایش سرعت و کارایی بهتر تصفیه‌خانه‌ها می‌شود.

کارشناس بخش خبر ستاد نانو با بیان اینکه معمولاً مشکلات و چالش‌ها با فناوری، خیلی ساده‌تر حل می‌شوند گفت: برای مثال اگر شرکت‌های ساختمانی از شیشه‌های کم گسیل که حاصل فناوری نانو است، استفاده کنند ساختمان در فصل تابستان کمتر گرم می‌شود و در فصل زمستان هم کمتر سرد می‌شود.

قرائلو در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: فناوری نانو می‌تواند معضلات آب و انرژی و هوا را حل کند کمااینکه در حال حاضر ۹۰ درصد از مبدل‌های کاتالیستی با استفاده از فناوری نانو تولید می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha