رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس از تولید ۳ میلیون اصله نهال برای مقابله باریزگردها در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از گنبد کاووس؛ فرشید رحمانی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس گفت: در راستای مقابله با بیابان‌زایی و ریزگرده‌ها، تعداد ۳ میلیون و ۳۴۲ هزار اصله نهال بصورت بوته‌کاری و نهال غیرمثمر در گنبدکاووس در حال تولید است.

وی افزود: افزایش تعداد روزهای وجود گرد و غبار و ریزگرد در شهرستان گنبدکاووس و بخش داشلی‌برون زنگ خطری برای شهرستان است.

رحمانی تصریح کرد: بخشی از این ریزگردها به واسطه وجود صحرای «قره‌قوم» در مرز ایران و ترکمنستان بوده که علاوه بر ایجاد ارتباط با کشور ترکمنستان و رایزنی برای حل این مشکل، بهترین راهکار مقابله با گرد و غبار و ریزگرد، توسعه فضای سبز به ویژه در اراضی شمال گنبدکاووس است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس با بیان اینکه ۲۰۰هزار هکتار از اراضی شمال در معرض ریزگرد قرار دارد، خاطرنشان‌کرد: اعتبارات شهرستان گنبدکاووس در حوزه تولید نهال و مقابله با ریزگرد و بیابانی شدن اراضی شهرستان از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان پنج برابر نسبت به سال گذشته افزایش داشته و در همین راستا ۲ میلیون و ۴۱۶ هزار اصله نهال بصورت بوته‌کاری در حال تولید است.

وی ادامه داد:با هدف زراعت چوب و توسعه فضای سبز ۹۲۶هزار اصله نهال غیرمثمر تولید شده تا در اراضی در معرض بیابانی شدن و ریزگرده‌ها کشت شود.

رحمانی گفت: با تولید این نهال‌ها و بوته‌کاری، میزان تولید نهال و بوته در گنبدکاووس به ۳ میلیون و ۳۴۲ هزار اصله می‌رسد که این میزان، یک سوم تعهد شهرستان در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور است.

وی بیان کرد: برای مقابله با ریزگرد و بیابانی شدن اراضی شهرستان هفت کارگروه در اداره منابع طبیعی تشکیل شد و این اداره آمادگی دارد تا نهال رایگان را به مدارس، آموزشگاه‌ها، ادارات و دهیاران اهدا نماید تا آنها این نهال‌ها را در فضاهای موجود غرس کنند.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس ابرازکرد: با توجه به اینکه بیشتر اراضی کشاورزی شمال گنبدکاووس دیمزار و کم‌بازده است، اداره منابع طبیعی این آمادگی را دارد تا نهال رایگان بصورت بوته‌کاری در اختیار کشاورزان قرار دهد تا آنها بجای کشت محصولات کشاورزی، بوته‌کاری نمایند.