به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ مریم جلالی، در نشست «شورای راهبردی شهرهای ملی و جهانی صنایع دستی» که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان و با حضور شهردار کرمان، فرمانداران و شهرداران شهرهای ملی و جهانی صنایع دستی و جمعی از فعالان این حوزه، برگزار شد، گفت: صنایع دستی سال ها به گفتمان توسعه متصل نبوده و رفته رفته به یک کالای موزه ای تبدیل شده است.
وی از اقتصاد حوزه صنایع دستی، به عنوان «اقتصاد هویت بنیان» تعبیر و بیان کرد: آثار صنایع دستی به عنوان یک محصول، باید باکیفیت و استاندارد باشد و بسته بندی مناسب داشته باشد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، با بیان اینکه محصولات حوزه صنایع دستی باید کاربردی و مطابق سلیقه مردم، تغییر کند، ادامه داد: باید شیوه های بازاریابی را بشناسیم.
جلالی؛ حوزه صنایع دستی را فرابخشی دانست و اظهار داشت: صنایع دستی می تواند شکاف بین فرهنگ و اقتصاد را بردارد و فاصله بین بخش دولتی و خصوصی را رفع کند.
وی، از تلاش برای ایجاد یک شبکه که حوزه های تولید و فروش صنایع دستی را به هم متصل کند، خبر داد و افزود: صنایع دستی بومی که در یک شهر تولید میشود، باید در همه استان ها و شهرهای دیگر بازار فروش داشته باشد؛ باید افق دید را در شهرهای ملی صنایع دستی، در حد جهانی گسترش دهیم.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه ما در حال تدوین سند توسعه ملی صنایع دستی هستیم، بر شبکه فروش و بازاریابی هرچه گسترده تر، تأکید و با تشکر از اتاق بازرگانی کرمان به عنوان میزبان این نشست و حضور شهرداران و فرمانداران حاضر در این نشست، بر حمایت از هنرمندان تأکید و بیان کرد: صنعتگران باید توانمند و بازرگانان باید تشویق شوند.
جلالی با تأکید بر همگرایی در حوزه صنایع دستی، نسبت به ترویج دوگانه هایی مثل «بخش خصوصی»، «بخش دولتی»، یا «نگاه استانی»، «نگاه شهرستانی» نیز هشدار داد.