صبح امروز با حضور وزیر نیرو آئین افتتاح و آغاز عملیات اجرایی چندین طرح آبرسانی، افزایش ظرفیت تولید برق و ارتقا بهره وری منابع آبی استان انجام شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از گرگان؛ علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در آئین افتتاح و بهره‌برداری از ۴۰۰۰ هکتار از شبکه آبیاری و زهکشی قره‌سو زرینگل و همزمان با دور دوم سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به این استان گفت: امنیت غذایی و تامین غذا در کشور به عنوان محوری‌ترین نقطه اقتصاد محسوب می‌شود، اینکه ما بتوانیم به بهترین نحو و با بالاترین ضریب بهره‌وری و راندمان از آب برای کشاورزی استفاده کنیم امری بسیار مهم و ارزشمند است.

وزیر نیرو در ادامه ضمن قدردانی از همه مسئولانی که از گذشته تاکنون در اجرا و پیشبرد این پروژه‌ها نقش داشتند، افزود: موضوعات امنیت غذایی، توسعه شبکه‌ها و افزایش راندمان آب برای کشاورزی به منظور تولید بیشتر و با کیفیت‌تر مساله بسیار مهمی است. اکنون شاهد بهره‌برداری از ۴۰۰۰ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در این بخش هستیم و باید هرچه سریع‌تر مرحله دوم را به عنوان طرح نهایی آغاز کنیم. امروز این امر محقق می‌شود و انتظار است در حداقل زمان طرح توسعه نیز به بهره‌برداری برسد تا کشاورزان بتوانند از آب بهترین بهره را ببرند.

وی یادآور شد: امروز شاهد افتتاح ۲۹ طرح بسیار مهم در حوزه آب، برق و فاضلاب این استان هستیم. بخشی از مسائل و موضوعات طی دو سال اخیر با سرعت در اجرای این پروژه‌ها مرتفع شد و بخشی از آن‌ها باقی مانده است.

محرابیان اظهار کرد: امروز سدهایی را در سطح استان گلستان در حال تکمیل و در آستانه بهره‌برداری داریم و امید است با تحقق این مهم مسائل مربوط به تنش آبی در شهرها و روستاها را پشت سر بگذاریم.

وزیر نیرو پیشبرد طرح جهاد آبرسانی در سطح این استان را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: این طرح در سطح استان گلستان به بیش از ۳۰ درصد پیشرفت رسیده است و اعتباری را در این سفر منظور خواهیم کرد تا از این محل روستاهای بیشتری به این طرح اضافه شود و مردم در تامین آب شرب با مشکل روبرو نباشند.

وی اضافه کرد: در موضوع برق نیز اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است و پروژه‌های بسیار خوبی در سطح استان در حال اجراست. شبکه استان گلستان تا رسیدن به شرایط استاندارد فاصله زیادی داشت و بر این اساس دولت اعتبار ویژه‌ای را در برق منطقه‌ای تخصیص داد و طرح‌های قابل توجهی در بخش شبکه و پست در سطح استان آغاز شد. بخشی از این طرح‌ها به مرحله بهره‌برداری رسید که امروز افتتاح می‌شوند. از جمله می‌توان به پست ۴۰۰ کیلوولت و خط‌های انتقال چهار و دو مداره اشاره کرد.

محرابیان با بیان اینکه بخش دیگری از این طرح‌ها طی دو سال آینده به مرحله نهایی می‌رسند، افزود: وضعیت تامین برق در استان گلستان به شرایط استاندارد خواهد رسید. این عضو کابینه دولت، آغاز عملیات اجرایی فاز دوم نیروگاه علی‌آباد را به جهت راهبردی، بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: این امر می‌تواند ناترازی بین تولید و تقاضا را در سطح استان مرتفع کند. امید است با همکاری دستگاه‌های مربوطه به ویژه بنیاد مستضعفان هرچه سریع‌تر فاز دوم را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.