رئیس مرکز رسانه قوه قضاییه در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره رسانه و عدالت استان کرمان گفت: رسانه و عدالت از مباحث بنیادین و اساسی و از مطالبات اصلی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران است و پیشتازی استان کرمان در این عرصه را باید قدر دانست و در برابر آن تعظیم کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ آزاد ابراهیم زادگان در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره رسانه و عدالت استان کرمان گفت: رسانه و عدالت از مباحث بنیادین و اساسی و از مطالبات اصلی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران است و پیشتازی استان کرمان در این عرصه را باید قدر دانست و در برابر آن تعظیم کرد.

وی افزود: در مکتب سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، شکسن جنگ شناختی دشمن موردتاکید قرار گرفته است و آنچه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی پیش می‌ برد؛ فقط میدان نبود بلکه او پیشتاز نبرد در جنگ شناختی نیز بود و خُلق او گواهی این موضوع است.

رئیس مرکز رسانه قوه قضاییه ضمن تشکر از برگزار کنندگان چهارمین جشنواره رسانه و عدالت در استان کرمان، تاکید کرد: این بخشی از مبارزه با مهندسی دشمن است که باید درباره آن پافشاری کنیم و از آن کوتاه نیاییم و با قدرت و تدبیر هوشمندانه با آن روبرو شویم.

رسانه، وظیفه صیانت از عدالت را در تمام صور و اشکال خود دارد

محمد باقر الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه نیز در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره رسانه و عدالت دادگستری کل استان کرمان بیان کرد: مهمترین بحثی که باید در این جشنواره باشکوه صورت گیرد، این است که نسبت عدالت با رسانه چیست؟ زیرا وقتی صحبت از عدالت می‌ کنیم مفهومی فراتر از عدالت خانه و قانون در ذهن نقش می‌ بندد.

وی ادامه داد: عدالت خانه محل تحقق عدالت است، اما زمانی که صحبت از عدالت می‌ کنیم و مباحث عدل به میان می‌ آید، به این معناست که شی ء را در موضع خود قرار دهیم و یا عبارتی باید بدانیم آن شی چیست؟ که باید در موضع خود قرار گیرد؛ و ظلم آن است که شی را در موضع خود قرار ندهیم.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به این مطلب که افتخار داریم؛ که حق را از منشا تولید آن برداشت می‌ کنیم و منشا تولید حق، خداوند است، تاکید کرد: در جوامعی که حق را با منشا الهی تعریف می‌ کنیم، تلاطمات سایر جوامع را نداریم و اگر وجود داشته باشد ناشی از عدم شناخت است.

الفت؛ گفت: برقراری حق و ایجاد عدالت شاید اثر آن در آرامشی باشد که در اذهان مردم و شهروندان ایجاد می‌ کند و برپایی حق، رفع دغدغه احقاق حق از مردم است، زیرا کسی که به حق خود می‌ رسد، به آرامش می‌ رسد و کسانی که در این مسیر حرکت می‌ کنند و آرامش بخش مردم هستند، بزرگترین خدمت را به مردم انجام می‌ دهند و امیدوارم این آرامش را با منشا خداوند انجام دهیم.

الفت با اشاره به نسبت رسانه و عدالت برای ایجاد و حفظ آرامش در جامعه، تصریح کرد: وظیفه و رسالت رسانه در حوزه عدالت، صیانت از عدالت و رشد دادن آن است.

وی ضمن اشاره به اینکه بر طبق نظر متفکران، دانشمندان و تئوریسین‌ها جامعه باید چهار فضیلت "عدل"، "فرزانگی، فرهیختگی و رحمت"، "دلیری، شجاعت و عفت" و "انضباط و عدم آشفتگی" را دارا باشد، گفت: در مورد عدل می‌گویند محل تجلی آن در عدالت خانه یا دادگستری امروز است که این عدالت خانه نیز متکی به مردان دادگر، عدل محور، حقیقت جو، پاکدست و پاک چشم است که نه تنها به حقوق دیگران طمع نمی‌کنند، بلکه از حقوق دیگران دفاع جانانه می‌کنند.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، موضوع احساس عدالت را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: باید واضعان قانون، عاقلانه، مدبرانه و عالمانه در یک جامعه وجود داشته باشند؛ که عدالت به تجلی برسد.

الفت ضمن تاکید بر این مطلب که جامعه باید وجود عدالت را حس کند و به آن معتقد باشد، عنوان کرد: امروز تلاش فراوانی از تمام مراجعی که به عدالت مشغول هستند را شاهد هستیم و باید بررسی کنیم آیا احساس وجود عدالت نیز در جامعه وجود دارد و شهروندان چنین حسی دارند یا خیر؟ و باید به میزان الحراره این قسمت از بحث توجه کرد.

وی ادامه داد: اگر احساس عدالت در جامعه وجود دارد معلوم است که رسانه‌ها به وظایف خود به درستی عمل می‌کنند و اگر کم است باید رسانه‌ ها بیشتر به این موضوع بپردازند.

وی تاکید کرد: امروز نیازمند فعالیت موثر رسانه‌ها هستیم و این فعالیت مستلزم حمایت قضایی، اعتماد به رسانه و حمایت اجتماعی است و باید فضا و میدان را برای فعالیت‌های رسانه‌ای باز کرد، زیرا هر چه رسانه‌ها دقیق‌تر عمل کنند؛ اشتیاق شهروندان برای دستیابی به رسانه‌های معاند کمتر می‌شود.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه ضمن تاکید بر این مطلب که رسانه، وظیفه صیانت از عدالت را در تمام صور و اشکال خود دارد، اظهارداشت: از آثار انقلاب اسلامی در کشور، تحکیم، تثبیت و ارتقای عدالت است و ما مدیون انقلاب اسلامی هستیم که عدالت محوری را شعار خود قرار داد و رسیدن به عدالت الهی را به عنوان مبنای حرکت خود برگزید، زیرا در کشوری که عدالت مبنای حرکت باشد، حرکت‌های بنیادین بر مبنای عدالت شکل گیرد؛ انسان و انسانیت به جایگاه واقعی خود می‌رسند.

الفت تصریح کرد: رسانه باید وظیفه دفاع از دستاورد انقلاب اسلامی را بر عهده گیرد و باید در قانون گذاری و برپایی مجلس قانون گذاری، اجرای عدالت و اعلام عدل را مد نظر قرار دهد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: لازم است جشنواره‌هایی مانند رسانه و عدالت، به وفور در کشور برگزار شود و در این رابطه به همکاران خود تبریک عرض می‌کنم که در مسیر تعامل با رسانه پیشتاز هستند.

معاون منابع انسانی و امورفرهنگی قوه قضاییه افزود: برگزاری جشنواره رسانه و عدالت در کرمان به صورت مستمر از سال ۱۳۹۶ تاکنون جای خرسندی دارد و بسیار جای افتخار است؛ که آغاز این حرکت از استان کرمان بوده که استان علم، ادب، نوآوری، خلاقیت، ایثار و فداکاری و قلب تپبنده کشور شناخته می‌ شود و وجود سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بیانگر نشاط و شور انقلابی در این استان است.

الفت تصریح کرد: استان کرمان باید الگویی برای سایر استان‌ ها در راستای توسعه فضای رسانه‌ ای باشد، که اهالی رسانه بتوانند بیشتر فعالیت داشته باشند.میزان