اجرای ۷۴۰۰ پروژه مدرسه سازی در کشور و تجهیز مدارس به موتور برق از ضروریات است.

به گزارش خبرگزاری سلامت، معاون وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اهمیت مشارکت مردمی در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام آموزشی گفت: ۷۴۰۰ پروژه در کشور در حال اجراست و بیش از ۶۰ هزار گروه مردمی در قالب خیرین پای کار آمده‌اند.

حسن خان‌محمدی امروز دوشنبه ۱۰ شهریور در آیین افتتاح هنرستان ۱۲ کلاسه عاشورا در شهرستان قائم‌شهر، اظهار کرد: اگر در روز شهادت، افتتاح پروژه‌ای انجام می‌شود، این اقدام برخاسته از مودت و ارادت به اهل بیت (ع) است. هنرستان عاشورا پس از ۸ سال انتظار، در روز شهادت امام حسن عسکری (ع) به بهره‌برداری رسید که جای تأمل دارد.

وی در ادامه با اشاره به شرایط منطقه‌ای و تهدیدات خارجی گفت: در شرایطی که رژیم کودک‌کش صهیونیستی با جنایات خود در منطقه شناخته شده، کودکان و نوجوانان ما با عزت و اقتدار به میدان آمده‌اند و با روحیه انقلابی، رژیم صهیونسیتی را تهدید می‌کنند.

نقش کلیدی تشکیل هسته‌های مردمی خیرین در اتمام پروژه‌ها

رئیس سازمان تجهیز و نوسازی کشور با تأکید بر نگاه راهبردی حاکمیت به موضوع آموزش بیان کرد: نظام حکمرانی کشور توجه ویژه‌ای به آموزش و پرورش دارد. برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره، مردم باید پای کار بیایند. تشکیل هسته‌های مردمی و ایجاد ارتباط بین‌بخشی باعث می‌شود پروژه‌های ناتمام به سرانجام برسد. باید فاصله مردم با آموزش و پرورش کاهش یابد تا شاهد پیشرفت‌های بزرگ‌تر باشیم.

خان محمدی با اشاره به آمار پروژه‌ها و مشارکت خیرین گفت: در حال حاضر، ۷۴۰۰ پروژه آموزشی در کشور در حال اجراست و ۶۰ هزار گروه مردمی در قالب خیرین، مشارکت دارند. همچنین شرکت‌هایی مانند گل‌گهر سیرجان و مس رفسنجان در قالب مسئولیت‌های اجتماعی، با ساخت ۸۵۰ کلاس درس مشارکت کرده‌اند. این تجربه موفق می‌تواند در استان مازندران نیز تکرار شود.

وی گفت: حضور جدی مردم و خیرین در عرصه آموزش موجب شده حتی مالیات‌دهندگان نیز تمایل دارند مالیات خود را به حوزه آموزش اختصاص دهند.

معاون وزیر با اشاره به طرح‌های آتی سازمان نوسازی مدارس اظهار کرد: در راستای طرح ملی شهید عجمیان با هدف تجهیز و نوسازی ۱۰۰ هزار مدرسه تا پایان سال اجرا خواهد شد. همچنین، ۱۶۱ کلاس درس معادل ۲۷ هزار مترمربع به فضای آموزشی کشور اضافه می‌شود.

خان‌محمدی به اقدامات فرهنگی نیزاشاره کرد: در سراسر کشور، دانش‌آموزان در رنگ‌آمیزی مدارس مشارکت دارند و این خود، گامی برای نهادینه‌سازی فرهنگ مشارکت در میان نسل آینده است.

وی افزود: هیچ پروژه‌ای مهم‌تر از پروژه اول مهر و بازگشایی مدارس نیست. ما نیز تکمیل پروژه آموزشی در شهرستان سیمرغ را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

خان‌محمدی با اشاره به مشارکت گسترده مردم و بخش خصوصی در توسعه فضاهای آموزشی کشور اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال جاری، خیرین مدرسه‌ساز بیش از ۱۱ همت تعهد ثبت کرده‌اند، که نشان‌دهنده اعتماد مردم و انگیزه بالای مشارکت در توسعه عدالت آموزشی است. این آمار نسبت به سال‌های گذشته، رشد چشم‌گیری داشته و بیانگر آن است که خیرین آموزش را یکی از مهم‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری اجتماعی می‌دانند.

ابوذر قربانی در آیین افتتاح هنرستانی در قائم‌شهر با اشاره به تداوم پروژه‌های عمرانی آموزش و پرورش پس از هفته دولت، خواستار توجه بیشتر به عدالت آموزشی و تخصیص اعتبارات لازم برای تکمیل و تجهیز مدارس نیمه‌تمام شد و در راستای تحقق توسعه آموزشی و وجود ناترازی ها تجهیز مدارس به موتور برق ضرورت دارد.

ابوذر قربانی، در مراسم افتتاح هنرستان آموزشی عاشورا با اشاره به روند تداوم پروژه‌ها در حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: پروژه‌های توسعه‌ای در قائم‌شهر تنها محدود به هفته دولت نیست، بلکه همچنان با تلاش مردم و پیگیری مسئولان ادامه دارد و این امر نشان‌دهنده روحیه مشارکت مردمی و توجه به آینده فرزندانمان است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های آموزشی در سایه انقلاب اسلامی گفت:
به برکت نظام و انقلاب، توسعه در همه حوزه‌ها به‌ویژه آموزش و پرورش به‌خوبی قابل مشاهده است. زمانی در روستاهای ما حتی مدرسه‌ای وجود نداشت، اما امروز شرایط تحصیلی و امکانات آموزشی برای فرزندان‌مان بسیار بهتر شده است.

قربانی در ادامه به برخی مشکلات موجود در حوزه آموزش قائم‌شهر اشاره کرد و گفت: قائم‌شهر دومین شهر پرتراکم کشور از نظر جمعیت دانش‌آموزی است و این موضوع ایجاب می‌کند که عدالت آموزشی به‌طور ویژه‌تری در این منطقه رعایت شود. در حال حاضر، ۵ مدرسه در آستانه افتتاح هستند که با وجود استفاده از ظرفیت خیرین، همچنان ناتمام مانده‌اند و نیاز به کمک و تامین اعتبار برای تجهیز و بهره‌برداری دارند.

او با تأکید بر ضرورت آماده‌سازی زیرساخت‌های مناسب برای شرایط خاص افزود: با توجه به وضعیت ناترازی انرژی در کشور، برای جلوگیری از آسیب به فرآیند آموزشی و حفظ سلامت دانش‌آموزان، لازم است مدارس به موتور برق اضطراری مجهز شوند.

قربانی همچنین به یکی از پروژه‌های مهم منطقه اشاره کرد و گفت:
یک پروژه آموزشی در قائم‌شهر با ۳۳ میلیارد تومان اعتبار دولتی از سال ۱۳۹۷ کلید خورد که خوشبختانه در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید. این نشان می‌دهد که با پیگیری مستمر و هم‌افزایی میان دولت و مردم، می‌توان پروژه‌های نیمه‌تمام را به سرانجام رساند.

سوادکوه فقیرترین منطقه در فضای آموزشی / ۱۷ مدرسه با شیفت در گردش فعال‌اند


نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، سوادکوه‌شمالی، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی، در مراسم افتتاح یک مدرسه از وضعیت نامطلوب فضای آموزشی در برخی مناطق حوزه انتخابیه خود به‌ویژه سوادکوه خبر داد و خواستار حمایت بیشتر از پروژه‌های نیمه‌تمام و افزایش مشارکت خیرین شد.

عمران عباسی، نماینده مردم قائم‌شهر و حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی، در مراسم افتتاح یک پروژه آموزشی با اشاره به نقش خیرین در توسعه عدالت آموزشی گفت:
در راستای تحقق عدالت آموزشی، عملیات احداث این مدرسه با کمک خیرین و تصویب در شورای اداری آموزش و پرورش شهرستان آغاز شد و ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن تخصیص یافته است.

عباسی با اشاره به مشارکت گسترده مردمی در گذشته افزود: در سال ۱۳۹۸، بالاترین سطح مشارکت مردمی در حوزه آموزش ثبت شد که رقم آن به ۲۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید.

وی با مرور وضعیت پروژه‌های مختلف آموزشی در حوزه انتخابیه گفت:
مدرسه خطیرکلا به بهره‌برداری رسیده است و مدرسه ۶ کلاسه متوسطه با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است؛ همچنین مدرسه هر درود نیز نزدیک به بهره‌برداری است.
مدرسه در اسکندرکلا توسط خیرین در حال ساخت است اما نیاز به حمایت بیشتر برای تکمیل دارد.

نماینده قایمشهر افزود: در حال حاضر ۱۷ مدرسه در منطقه با شیفت در گردش فعال هستند که این موضوع نشان‌دهنده کمبود فضای آموزشی است.


عباسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط بحرانی در برخی شهرستان‌ها افزود: سوادکوه فقیرترین شهرستان از نظر فضای آموزشی در حوزه انتخابیه است. مهاجرت، کمبود اعتبار و عدم توسعه زیرساخت‌ها از عوامل اصلی این وضعیت است. یکی از پروژه‌های آموزشی در این شهرستان با تغییر کاربری آغاز شده اما تنها کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت دارد و برای اتمام آن نیاز به ورود جدی دولت و خیرین داریم.

وی همچنین وضعیت پروژه‌های شهرستان سیمرغ را مورد بررسی قرار داد و گفت: در سیمرغ، خیرین کار ساخت مدرسه را آغاز کرده‌اند اما تنها نیمی از پروژه پیش رفته و باید ۵۰ درصد باقی‌مانده نیز توسط خیرین یا دولت تکمیل شود. همچنین یک استخر نیمه‌کاره در این شهرستان وجود دارد که مدت‌هاست رها شده و نیاز به رسیدگی دارد.

نماینده قائم‌شهر در پایان تاکید کرد:
توسعه آموزش نیازمند همکاری مردم، خیرین و دولت است. بدون تأمین فضای استاندارد آموزشی، نمی‌توان به عدالت آموزشی واقعی دست یافت.

نماینده قائم‌شهر:
اگر وعده‌های نمایندگان عملی نشود، اعتماد مردم از بین می‌رود / نوسازی مدارس مهم‌ترین چالش است


نماینده قائم‌شهر، سوادکوه، سوادکوه‌شمالی، سیمرغ و جویبار در مجلس شورای اسلامی، در مراسم افتتاح یک هنرستان با تأکید بر ضرورت عمل به وعده‌های داده‌شده گفت: «مهم‌ترین چالش ما در حوزه آموزش، نوسازی مدارس است؛ حتی در بدیهی‌ترین امکانات مانند سیستم گرمایشی و سرمایشی نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.


علی کشوری، در آیین افتتاح هنرستانی در این شهرستان گفت: اگر قول‌هایی که از سمت نمایندگان به مردم داده می‌شود، به مرحله اجرا نرسد، این موضوع به مرور باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان و نمایندگان خواهد شد. بنابراین باید نسبت به تحقق وعده‌ها پاسخگو بود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات زیرساختی مدارس در منطقه اظهار کرد: بزرگ‌ترین چالش ما در حوزه آموزش، بحث نوسازی مدارس است. هنوز بسیاری از مدارس در مناطق مختلف حوزه انتخابیه، از حداقل استانداردها در تجهیزات و زیرساخت‌های آموزشی برخوردار نیستند.

کشوری به تغییر نگرش نسبت به آموزش فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: در گذشته، خانواده‌ها به هنرستان‌ها به‌عنوان محل تحصیل دانش‌آموزان ضعیف نگاه می‌کردند. اما امروز با ایجاد فضای مناسب آموزشی و امکانات مطلوب، هنرستان‌ها به بستری برای بروز نبوغ و استعداد دانش‌آموزان تبدیل شده‌اند.

وی با قدردانی از خیرین مدرسه‌ساز گفت:
این هنرستان با حضور و حمایت خیرین مدرسه‌ساز به بهره‌برداری رسیده که نشان‌دهنده نقش حیاتی مردم در ارتقای سطح آموزش کشور است.

کشوری در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: سیستم گرمایشی و سرمایشی از بدیهی‌ترین نیازهای یک مدرسه است، اما متأسفانه در همین بخش‌های پایه نیز با چالش‌هایی جدی مواجهیم. انتظار می‌رود دولت در کنار خیرین، توجه ویژه‌ای به این زیرساخت‌ها داشته باشد.