به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)مارندران، کوروش یوسفی، در نشستی با خبرنگاران که روز چهارشنبه برگزار شد، به تشریح وضعیت بازگشایی مدارس و اجرای پروژه مهر پرداخت و از همکاری ۲۵۱۰ همکار فرهنگی و ۴۴ هزار دانشآموز در ناحیه 1 برای آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد.
یوسفی با اشاره به اهمیت پروژه مهر در تأمین شرایط مناسب برای آغاز سال تحصیلی جدید گفت: پروژه مهر امسال از تیرماه و در قالب ۷ گروه، کارها آغاز شده است. ۹۶ درصد از معلمان ابلاغهای خود را دریافت کردهاند و هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد ماند.
تراکم کلاسها و نیاز به استانداردسازی فضاهای آموزشی
وی همچنین به چالشهای تراکم کلاسها در مدارس ناحیه 1 اشاره کرد و افزود: در حالی که مطابق استاندارد جهانی تعداد دانشآموزان در هر کلاس ۲۵ نفر است، در مرکز استان برخی از کلاسها به بیش از ۳۵ نفر نیز میرسد. در طرح پروژه مهر، سعی کردهایم کلاسها را به زیر ۳۵ نفر کاهش دهیم.
مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یک ساری، افزود: در حال حاضر ۱۰۸۲ کلاس در منطقه یک وجود دارد و بیش از ۸۰ کلاس هنوز از استانداردهای جهانی فاصله دارند.
یوسفی تأکید کرد: برای بهبود فضاهای آموزشی باید زیرساختها و امکانات آموزشی توسعه یابد و همگام با پیشرفتهای فناوری، کیفیت آموزش نیز ارتقا یابد.
حضور به موقع دانشآموزان و اهمیت سرویسهای مدارس
وی همچنین بر لزوم حضور به موقع دانشآموزان در مدرسه تأکید کرد و از خانوادهها خواست که در تعطیلات تابستانه به موقع بازگردند تادانشآموزان در روز اول مهر در ساعت ۷:۳۰ صبح در مدارس حاضر شوند تا فرآیند آموزش به خوبی آغاز شود.
مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 1 ساری، درباره سرویسهای مدارس، گفت: سرویس مدارس به لحاظ امنیتی و تربیتی بسیار مهم است و ما برای انتخاب رانندگان دقت خاصی به خرج دادهایم. همچنین هزینه سرویسها نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.
رتبه های برتر کنکور در مدارس غیر دولتی
یوسفی در خصوص مدارس غیر دولتی نیز گفت: در ناحیه یک، ۱۱ هزار و ۵۰۰ دانشآموز در مدارس غیر دولتی تحصیل میکنند. این مدارس خوب کار میکنند، اما اگر مدارس دولتی تقویت شوند، مردم دیگر به سمت آموزش غیر انتفاعی نمیروند و شاهد پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و رتبه های برتر کنکور از مدارس دولتی خواهیم بود.
پیشنهاد اختصاص ۱۰ روز به آموزش و پرورش
وی همچنین پیشنهاد کرد: ۱۰ روز از سال به آموزش و پرورش اختصاص یابد تا مشکلات و مسائل این حوزه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
آموزش و پرورش نیازمند حمایت همهجانبه
مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یک ساری، گفت: آموزش و پرورش برای همه است و تنها نمیتواند به تنهایی موفق شود. دستگاههای اجرایی مختلف باید در ارائه خدمات به مدارس و توسعه آموزش همکاری کنند.
یوسفی در پاسخ به سوال ایسنا درباره دریافت شهریه در مدارس دولتی و ریل گذاری به سمت خصوصی شدن مدارس دولتی، گفت: اصل این موضوع تخلف است اما در مدارس ناحیه یک ساری، با وجود مشکلات مالی، کمکهای والدین نقش مهمی در تأمین برخی نیازهای مدارس دارد. این کمکها میتواند در ارتقای کیفیت خدمات آموزشی از جمله برگزاری جشنوارهها، مسابقات فرهنگی و المپیادها مؤثر باشد. با این حال، تزریق بودجه برای نگهداری مدارس کافی نیست و برای تأمین نیازهای مدارس دولتی باید برنامهریزی دقیقتری صورت گیرد.
وی همچنین به اهمیت توسعه متوازن در تقویت مدارس دولتی اشاره کرد و افزود: اگر مدارس دولتی تقویت شوند، مردم دیگر به سمت مدارس غیر انتفاعی نمیروند.