به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) مازندران، در دومین روز اجلاس معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، دکتر میثاق شفیعزاد معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با قدردانی از دکتر ظفرقندی وزیر بهداشت، دکتر جعفریان و دکتر حسینی، بر ضرورت یک تحول بنیادین در نظام آموزش علوم پزشکی تأکید کرد.
دکتر شفیعزاد با اشاره به رویکرد آیندهمحور وزیر بهداشت افزود: جامعه آموزشی کشور، حضرتعالی را پیش از آنکه وزیر بدانند، یک استاد و معلم میشناسند؛ و این بزرگترین امید برای تحول است.
وی با ارائه گزارشی از پنل مدیریت افزایش ظرفیت افزود: بسیاری از معاونین مخالف افزایش ظرفیت بودند؛ اما اکنون باید این واقعیت را مدیریت کنیم و به سمت راهکارهای علمی برویم.
او سه دسته راهکار ارائهشده را چنین تشریح کرد: راهکارهای بومی و ملی برای مدیریت دانشجویان، راهکارهای کوتاهمدت و میانمدت برای استفاده از فضاهای آزاد دانشکدهها و کلینیکها، راهکارهای بلندمدت شامل تقویت منابع انسانی، توسعه فضاهای آموزشی و تجهیز مراکز درمانی است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تأکید کرد: چارهای نداریم جز اینکه آموزش را از تدریسمحور به آموزش مسئلهمحور و مهارتمحور تبدیل کنیم. اساس آموزش آینده، پرابلمسولویینگ است.
وی همچنین به بازنگری ملی کوریکولوم در معاونت آموزشی اشاره کرد.
او با بیان چالشهایی مانند فرسودگی شغلی اعضای هیئت علمی و افت تحصیلی دانشجویان، خواستار اقدام فوری شد.
احیای ردیفهای هیئت علمی، ایجاد پایههای تشویقی، تقویت حمایتهای رفاهی، از جمله تعاونی مسکن،توسعه اتاقهای مشاوره دانشجویی، نیاز فوری به تقویت زیرساختهای آموزشی از جمله ضروریات است.
دکتر شفیعزاد افزود: برای کیفیتبخشی به آموزش، نیازمند توسعه فضاهای آموزشی در بیمارستانهای سطح ۳، استفاده از کلینیکهای ویژه، بهرهگیری از اساتید فولتایم و جذب اعضای هیئت علمی جدید هستیم.
او در پایان با تأکید بر مسئولیت مشترک همه مدیران آموزشی افزود: نسل آینده ما را قضاوت خواهد کرد؛ ما صبر میکنیم، میسازیم و پای کار تحولات آموزشی خواهیم ایستاد.