در حالی‌که صنعت قطعه‌سازی کشور با فشارهای مالی، کمبود انرژی و نوسانات بازار روبه‌روست، مازندران با رتبه چهارم قطعه‌سازی ایران میزبان بزرگ‌ترین رویداد تخصصی خودرو می‌شود؛ رویدادی که قرار است vitrine تازه‌ای برای معرفی توان صنعتی استان و فرصتی برای توسعه صادرات غیرنفتی باشد.

به گزارش طبنا، در نشست خبری صبح امروز با حضور فعالان رسانه، محمدعلی ذکریایی کوچکسرایی رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان مازندران و عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور، از برگزاری بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور در ساری خبر داد. او با اشاره به اهمیت این نمایشگاه برای معرفی ظرفیت‌های صنعتی استان گفت این رویداد در فضایی بالغ بر چهار هزار و پانصد متر مربع برگزار می‌شود و میزبان ۴۰ شرکت فعال در حوزه خودرو، صنایع وابسته و قطعه‌سازی خواهد بود. به گفته وی، محور اصلی این نمایشگاه، توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد پیوندهای تازه میان تولیدکنندگان و بازارهای هدف است.

ذکریایی با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی برای این نمایشگاه در چندین جلسه تخصصی با حضور شرکت‌های بزرگ خودروساز، مجری نمایشگاه و مجموعه مدیریت نیاوران انجام شده است، اعلام کرد که این رویداد از سوم تا ششم دی‌ماه هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در ساری برگزار می‌شود. او افزود در جریان نمایشگاه، رونمایی‌های صنعتی متعددی انجام خواهد شد که شامل معرفی خودروهای جدید، محصولات تازه قطعه‌سازان و ارائه نوآوری‌های فنی در صنعت نیرومحرکه است. همچنین نشست‌های تخصصی با حضور مدیران ارشد صنعت خودرو و تأمین‌کنندگان قطعات نیز در برنامه قرار دارد. در حاشیه این نمایشگاه، مراسم افتتاح «شهر خودروی بابلسر» نیز برگزار خواهد شد که از رویدادهای مهم این دوره محسوب می‌شود.

رئیس انجمن قطعه‌سازان مازندران با اشاره به ظرفیت‌های گسترده صنعتی استان گفت: مازندران با وجود اینکه بیشتر به‌عنوان استان کشاورزی و گردشگری شناخته می‌شود، در حوزه قطعه‌سازی رتبه چهارم کشور را داراست ذکریایی تأکید کرد برخی از این قطعات به‌گونه‌ای حیاتی‌اند که در صورت توقف تولید آنها، فرآیند ساخت خودرو در کشور دچار اخلال جدی خواهد شد.

او همچنین با اشاره به مشکلات اخیر صنعت قطعه‌سازی بیان کرد که بحران مالی ناشی از جنگ ۱۲ روزه منطقه باعث کاهش سفارش‌ها و ایجاد فشار بر واحدهای تولیدی شده است و حتی در برخی بخش‌ها منجر به تعدیل نیرو شده است.

ذکریایی افزود: افزایش نرخ ارز، نوسانات اقتصادی، محدودیت‌های انرژی شامل کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان، تحریم‌های سنگین و مشکلات واردات مواد اولیه از جمله چالش‌های روزمره این صنعت هستند. او گفت با وجود تلاش‌های وزارت صمت، بانک مرکزی، کمیسیون صنایع مجلس و انجمن‌های کشوری برای رفع مشکلات، بسیاری از حمایت‌ها هنوز عملیاتی نشده و قطعه‌سازان همچنان با دشواری‌های مستمر مواجه‌اند.

به گفته وی، در حالی‌که صنایع مازندران ظرفیت چشمگیری برای توسعه دارند، به‌دلیل تمرکز مسئولان بر بخش کشاورزی و گردشگری، برنامه‌های حمایتی در حوزه صنعت بسیار محدود است. ذکریایی با اشاره به نقش مهم شرکت‌های بومی در خودکفایی کشور گفت یکی از نمونه‌های موفق، شرکت پیچ‌کوبان است که پس از تحریم فولاد توانست صنعت خودرو را از وابستگی به پیچ و مهره خارجی بی‌نیاز کند. او تأکید کرد بومی‌سازی قطعات می‌تواند نقش مهمی در کاهش وابستگی خارجی و تقویت تولید داخلی داشته باشد و به همین دلیل، تلاش برای ارتقای کیفیت و توسعه فناوری در واحدهای تولیدی مازندران باید بیش از گذشته دنبال شود.

ذکریایی در ادامه به وضعیت خودروسازان کشور اشاره کرد و گفت مدیریت جدید ایران‌خودرو فضای مناسبی برای افزایش تولید ایجاد کرده و قطعه‌سازان نیز آمادگی همکاری کامل با این شرکت و سایر خودروسازان را دارند. او همچنین با اشاره به برنامه واگذاری شرکت سایپا از اسفندماه، ابراز امیدواری کرد که این تحول بتواند به بهبود ساختار تولید در کشور کمک کند. وی افزود ایجاد منطقه آزاد در مازندران می‌تواند فرصتی مهم برای رشد صنعت قطعه‌سازی و جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید باشد و امیدواریم در جلسات هم‌اندیشی پیش‌رو راهکارهای اجرایی این موضوع بررسی شود.

این عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری نمایشگاه تخصصی خودرو در ساری بتواند گامی مؤثر در معرفی ظرفیت‌ها، ایجاد ارتباطات جدید، تقویت همکاری‌های صنعتی و باز شدن مسیرهای تازه برای توسعه صنعتی استان باشد و با حضور حداکثری شرکت‌ها و علاقه‌مندان به یکی از موفق‌ترین رویدادهای خودرویی کشور تبدیل شود.