دکتر غلامرضا اسماعیلی‌جاوید در گفت‌وگو با طبنا(خبرگزاری سلامت) با بیان این مطلب افزود: براساس تخمین‌هایی که وجود دارد 10 تا 12 درصد ایرانی‌ها در خوشبینانه‌ترین حالت مبتلا به دیابت هستند و به نظر می‌رسد این آمار بالاتر باشد. اگر ما ملاک کشورهای توسعه یافته را در مراقبت‌های از بیماران دیابتی و عوارض آن را در نظر بگیریم انتظار می‌رود که در حدود 10 تا 15 درصد افراد دیابتی در طول دوران زندگی خود دچار زخم می‌شوند. وی ادامه داد: در کشور چیزی حدود 800 هزار تا یک میلیون فرد مبتلا به دیابت که مبتلا به زخم پای دیابتی بشوند که هر ساله براساس برآوردها حدود یک تا 2 درصد دیابتی‌ها مورد عمل جراحی قرار می‌گیرند و یکی از اندام‌های خود مثل انگشت یا پایشان را از دست می‌دهند. اسماعیلی‌جاوید گفت: در سال چیزی حدود 80 تا 100 هزار نفر یکی از اندام‌های خود را از دست می‌دهند، ما با یک سونامی‌دیابت و عوارض زخم پای دیابتی‌ها مواجه هستیم. این متخصص بیوفیزیک در حوزه ترمیم زخم اضافه کرد: کسانی که زخم پای دیابتی دارند همانطور که هر سال برای کنترل عوارض بیماری دیابت به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند باید پای این افراد هم مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم ضمن پیشگیری از بروز زخم از میزان قطع اندام آنها بکاهیم. وی با اشاره به نشانه‌های ایجاد زخم در این بیماران افزود: تغییر شکل در پا یا انگشتان و افزایش قوس کف پا و به دنبال آن ایجاد پینه یا میخچه‌هایی در پاها نشانه و شواهد اولیه بروز زخم در بیماران دیابتی است. اسماعیلی‌جاوید با هشدار به کسانی که خود اقدام به برداشتن پینه و میخچه می‌کنند، تاکید کرد: روش‌هایی که در منازل برای برداشتن میخچه و پینه استفاده می‌شود پاکیزه نیست و به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن ضعیف است این آلودگی می‌تواند عملا با مشکلات و عوارض جدی‌تری را ایجاد کند.  

برچسب‌ها