کد خبر: آلودگی-هوا-چه-تاثیری-بر-قلب-و-عروق-دارد؟
۱۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۳۶
آلودگی هوا چه تاثیری بر قلب و عروق دارد؟

دکتر سید علی جمالیان فوق تخصص قلب و عروق در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به تاثیر آلودگی هوا روی قلب اظهار داشت: آلودگی هوا روی تمام سیستم های بدن از جمله قلب و عروق تاثیرات خود را به جای می گذارد.

وی افزود: در زمان آلودگی هوا سمومی داریم که علاوه بر سرطان زایی مستقیما وارد ریه و از ریه نیز وارد خون می شوند و تاثیرات خود را روی عروق خون به جا می گذارند.

آلودگی هوا و ارتباط آن با گرفتگی های قلبی

این پزشک فوق تخصص قلب و عروق با تاکید بر اینکه بسیاری از گرفتگی های قلبی، سکته های قلبی حاد، نارسایی های قلبی، آریتمی ها، افزایش فشار خون و اختلالات قلبی که ممکن است به طور ناگهانی مشاهده شود؛ آلودگی هوا می تواند باعث بروز، تشدید و پیشرفت بیماری های قلبی شود، گفت: به همین دلیل ما توصیه می کنیم که در روزهای آلوده افراد پرخطر، افراد بالای سن 70 سال، بیماران قلبی، زنان باردار و مریض های مبتلا به بیماری های ریوی اصلا از خانه خارج نشوند.

دکتر جمالیان تصریح کرد: افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند، آلودگی هوا باعث تشدید بیماری آنها می شود به خصوص افرادی که قلب آنها دچار گرفتگی عروق، نارسایی قلب و آریتمی(نامنظم بودن ریتم قلب) باشد. آلودگی هوا برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی عوارض زیادی به دنبال دارد.

آلودگی هوا و ارتباط آن با سکته های قلبی

وی در پاسخ به این سوال که آلودگی هوا چگونه باعث سکته قلبی و فشار خون می شود، بیان داشت: در آلودگی هوا نیتروژن دی‌اکسید، دی اکسید گوگرد و کربن مونوکسید در هوا وجود دارد و همه این موارد باعث می شود که اکسیژن رسانی به بدن سخت شود.

این پزشک فوق تخصص قلب و عروق ادامه داد: ترکیب نیتروژن دی‌اکسید، دی اکسید گوگرد و کربن مونوکسید با گلبول های قرمز خون باعث می شود که گلبول ها نتوانند به وظیفه اصلی خود که حمل اکسیژن و رساندن آن به همه عضله ها است به خوبی عمل کنند.

دکتر جمالیان با اشاره به اینکه بعضی از افراد دچار تنگی عروق هستند، افزود: زمانی که اکسیژن لازم به بافت بدن این افراد نرسد خیلی راحت باعث سکته در قلب می شود.

استفاده از ماسک

وی در مورد اینکه آیا ماسک‌های یک‌بار مصرف در جلوگیری از بروز عوارض آلودگی هوا موثر است یا خیر، گفت: این ماسک ها به صورت صد در صدی مانع بروز عوارض آلودگی هوا نمی شود. شاید این ماسک ها تا حدی برای جلوگیری از بعضی از ذرات کمک کننده باشد اما اکثر ذرات آلاینده کوچک تر از آن هستند که توسط ماسک ها گرفته شوند.

علائم هشدار دهنده‌ عارضه قلبی بر اثر آلودگی هوا

این پزشک فوق تخصص قلب و عروق با اشاره به علائم هشدار دهنده‌ عارضه قلبی بر اثر آلودگی هوا، بیان کرد: بسیاری از افراد دچار سرگیجه، دردهای قلبی و تهوع می شوند. علائم قلبی بیمار در آلودگی هوا تشدید پیدا می کند.

دکتر جمالیان ادامه داد: اگر بیمار عارضه قلبی داشته باشد با آلودگی هوا علائم بیمار مانند درد قفسه سینه و تهوع وی می تواند تشدید شود.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha