کد خبر: آگاهی؛-کلید-سلامت-زنان-پوکی-استخوان-در
۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۰۹

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی،  دکتر هاجر عباسی با اشاره به  تعریف پوکی استخوان که در پی یائسگی ایجاد می شود، اظهار کرد: با کم شدن اثرات هورمونی تخمدان ها، روند پوکی استخوان و یا اصطلاحا از دست رفتن توده استخوانی در بانوان تشدید می شود.

وی با بیان این که بسیاری از بانوان در دوران یائسگی و یا بعد ازآن ممکن است دچار بیماری پوکی استخوان شوند افزود: این بیماری بر حسب شدت در بسیاری از موارد می تواند آزار دهنده نیز باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به علایم پوکی استخوان ادامه داد: پوکی استخوان در مراحل اولیه هیچ نشانه خاصی ندارد ولی زمانیکه این بیماری شدید می شود علامت ها به سرعت به سراغ بیمار می آید.

 کمردرد یکی از شایع ترین علامت های بروز پوکی استخوان است که دکتر عباسی به آن اشاره کرد و افزود: این بیماران با کوچکترین ضربه ای که ممکن است برای یک فرد عادی شکستگی بدنبال نداشته باشد، دچارشکستگی و یا مشکلات استخوانی شوند.

 جراح و متخصص زنان وزایمان دانشگاه با بیان این که حداکثر توده استخوانی زیر ۳۰ سالگی ایجاد می شود افزود: بیشتر  روش های پیشگیری از پوکی استخوان به دوران بلوغ مربوط می شود، زمانیکه می توان حجم استخوانی را به حداکثر رساند.

دکتر عباسی با بیان این که در سنین بالاتر هم راههایی برای پیشگیری و افزایش تراکم استخوانی وجود دارد توضیح داد: در سنین بالاتر به دلیل کاهش تراکم استخوانی نباید، از استفاده کلسیم، شیر، لبنیات، ورزش و قرارگرفتن در معرض نور خورشید غافل شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه به افرادی که در سنین یائسگی قرار دارند اهمیت تغذیه مناسب و ورزش را یادآور شد و افزود:  ورزش و انجام حرکت های کششی، خصوصا ورزش هایی که به استخوان ها فشار وارد می کند و باعث استخوان سازی می شود توصیه می شود.

وی تاکید کرد: بی تحرکی یکی از مهمترین علت های اختلال در عملکرد استخوان ها است.

جراح و متخصص زنان وزایمان با بیان این که توده استخوانی زنان درمقایسه با مردان کمتر است، ضرورت ورزش و تغذیه سرشار از کلسیم را یادآور شد و گفت: کاهش عملکرد هورمون ها و همچنین ژنتیک  می  تواند در بروز پوکی استخوان اثرگذار باشد.

 دکتر عباسی با بیان این موضوع که تراکم استخوان در افراد با جثه ریزترکمتر از سایرین است، ادامه داد: این افراد در معرض پوکی استخوان هستند و باید بیشتر، خصوصا در سنین پایین توصیه ها مبنی بر افزایش حجم توده استخوان را جدی بگیرند.

وی با اشاره به این که  کم کاری ویا پرکاری تیروئید در بازجذب توده استخوانی  اثرگذار است ادامه داد: در این گروه حتما باید  اقدامات پیشگیرانه، تغذیه مناسب و ورزش مورد توجه باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه به افرادیکه در پی انجام جراحی های معده و یا روده، و یا داروهایی مصرف می کنند که روند جذب کلسیم را دچار اختلال می کند توصیه کرد: در این موارد باید برای پیشگیری از پوکی استخوان با پزشک متخصص مشورت شود.

دکتر عباسی  پرهیز از استعمال دخانیات و مصرف الکل را مورد تاکید قرار داد وگفت: الکل، سیگار و مواد دخانی از مواردی است که می تواند روند جذب کلسیم را دچار اختلال کند.

جراح و متخصص زنان وزایمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  تاکید کرد: بر اساس مشاهدات بالینی خانم های ایرانی به دلیل این که غالبا ورزش نمی کنند و یا کم تحرک هستند از دردهای استخوانی شکایت می کنند.

وی ادامه داد: باید ورزش در برنامه روتین زندگی باشد، هر میزان از ورزش بر اساس توانایی جسمی انجام شود چرا که در صورت نادیده گرفتن توصیه ها در آینده در معرض دردهای استخوانی و پوکی استخوان قرار خواهیم گرفت.

دکتر عباسی با اشاره به این که پوکی استخوان می تواند زندگی شخصی افراد را تحت تاثیرقرار داده و یا حتی روند آن را مختل کند ادامه داد: پیاده روی در آفتاب، استفاده از سبزیجات برگ تیره و لبنیات کم چرب غنی از ویتامین دی، مراجعه به پزشک و انجام دوره  ای آزمایش راهکار مناسبی برای جبران و یا کاهش تحلیل توده استخوان است.

 وی در ادامه با بیان این موضوع که آفتاب منبع مناسب جذب ویتامین دی است خاطرنشان کرد: قرار گرفتن طولانی مدت  در معرض اشعه آفتاب خطرناک است و تنها روزانه ۲۰ دقیقه تابش مستقیم نور خورشید برای جذب ویتامین دی کفایت می کند، البته باید به این موضوع توجه داشت که افردیکه از کمبود ویتامین دی رنج می برند استفاده  از قرص های مکمل با نظر پزشک ضرورت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha