کد خبر: آیا-بیماران-بهبود-یافته-از-کووید-19-مجدد
۲۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۴۰
آیا بیماران بهبود یافته از کووید 19 مجدد به کرونا مبتلا خواهند شد؟

ستار جعفری فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان و متخصص داخلی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، با اشاره به علائم گوارشی کرونا و انجام تست‌های مختلف، اظهار داشت: انجام تست سی تی اسکن شکم برای تشخیص بیماری کووید 19 مانند تست سی تی اسکن ریه نیست.

وی با بیان اینکه در تست‌های گوارشی نمی‌توان با دیدن یک علائم آن را به کووید 19 ارتباط داد، گفت: در سی تی اسکن ریه زمانی که تغییراتی در گراند گلاس یا دمای شیشه‌ی مات دیده می شود، در این پاندمی اولین تشخیص مربوط به کووید 19 است اما در بیماری‌های گوارشی چنین حالتی نداریم و نمی‌توانیم بگوییم هر شخصی که درد شکم دارد حتما به کرونا مبتلا شده است.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان تاکید کرد: در بیماران گوارشی باید انواع علائم مانند زخم اثنی عشر، زخم معده، بیماری عفونی و ... بررسی شود و بعد از بررسی این بیماری‌ها می‌توانیم به کووید 19 هم فکر کنیم.

جعفری با بیان اینکه شاهد افزایش تعداد بیمارن با علائم گوارشی هستیم، تصریح کرد: بر خلاف بسیاری از نظریه‌ها می‌بینیم که فصل تابستان هم باعث از بین رفتن ویروس کرونا نشده و تعداد مبتلایان به این بیماری به نسبت ماه های اخیر در بعضی از استان ها همچنان در حال افزایش است.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که آیا بیماران بعد از بهبودی از کووید 19 مجدد می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند یا خیر، گفت: بله احتمال ابتلای مجدد وجود دارد، یک سری مباحث در این خصوص مطرح شده که نشان می‌دهد بیماران بعد از بهبودی از کووید 19 مجدد به این بیماری مبتلا شده‌اند.

این متخصص داخلی عنوان کرد: بر اساس مباحث مطرح شده آنتی بادی بیشتر از 4 الی 6 ماه در بدن افراد دوام ندارد. اما نباید فراموش کنیم که کرونا بیماری جدیدی است و اطلاعات در مورد آن هنوز کامل نشده و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

جعفری گفت: مواردی ثبت شده که نشان می‌دهد بیماری که در گذشته به کووید 19 مبتلا شده بود بعد از گذشت چندماه از بهبودی، مجدد به این بیماری مبتلا شده است.

وی افزود: ناشناخته بودن بیماری کووید 19 یکی از دلایل تاخیر و سخت شدن ساخت واکسن برای این ویروس است.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha