کد خبر: استفاده-بیش-از-حد-از-مچ‌ها؛-عامل-خواب‌
۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۱۲
استفاده بیش از حد از مچ‌ها؛ عامل خواب‌رفتن دست

به گزارش خبرنگار بهداشت خبرگزاری سلامت، مشکل خواب رفتن دست  این روزها به گلایه بیشتر خانم‌ها تبدیل شده است و در هر جمع زنانه‌ای که می‌نشینیم یک خانم پیدا می‌شود که از درد مچ دستش که بیشتر هم شب‌ها به سراغش می‌آید، گلایه کند. از یک متخصص طب فیزیکی در مورد علت شایع بودن این مشکل و روش‌های پیشگیری یا درمان پرسیدیم.

محمدتقی حلی‌ساز؛ متخصص طب فیزیکی در زمینه مشکل خواب‌رفتن دست توضیح داد: این مشکل در زنان شایع‌تر از مردان است. ترس از اینکه این مشکل مربوط به بیماری MS باشد بسیاری را به مراکز درمانی می‌کشاند. کارهایی که ما از دستمان می‌کشیم و باز و بسته کردن انگشتان، باعث می‌شود تا عضلات عصبی را که در کانال دست ما قرار دارد، آزرده کنند. تشخیص این مشکل از طریق تست عصب است و معاینات هم تشخیص را قطعی می‌کند. این مشکل معمولا شب‌ها فرد را آزرده می‌کند و اگر زود درمان شود مشکل‌ساز نمی‌شود.

او درخصوص روش‌های درمان گفت: فرد باید از مچ دستش استفاده کمتری کند. مورد دیگر استفاده از مچ‌بندهای مخصوص است. و یا داروهایی برای ترمیم عصب تجویز می‌شود. این‌ها در فاز اول تا ۷۰ درصد در کاهش علائم بیمار موثر هستند. اگر هم میزان گرفتگی عصب از یک حدی فراتر بروند توصیه همکاران به انجام جراحی است. درمان‌های غیرجراحی مانند فیزیوتراپی، لیزر و یا تزریق به مچ دست هم وجود دارد.

حلی‌ساز با اشاره به علت ایجاد این مشکل، عنوان کرد: در خانم‌ها بیشتر به این دلیل که مچ دست باریکی دارند و فضا برای عصب تنگ است، این مشکل ایجاد می‌شود. استفاده بیش از حد از مچ دست مخصوصا زمانی که مچ به سمت بالا یا پایین باشد هم عامل دیگری است. در افرادی هم که وسواسی هستند، به دلیل کار زیاد این مشکل به وفور دیده می‌شود.

او ادامه داد: توصیه می‌کنیم افراد برای پیشگیری، استفاده بیش از اندازه از مچ دست نداشته باشند. اگر هم علائم ایجاد شد به پزشک مراجعه کنند.

گفت‌وگو: پرستو خلعتبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha