کد خبر: اشتراکات-دو-کشورمی‌تواندظرفیت‌های
۱۷ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۰۲
اشتراکات دو کشورمی‌تواندظرفیت‌های فراوانی را برای توسعه روابط فی‌مابین ایجاد کند

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی وزارت دفاع؛ امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دراین دیدار،  حضور سپهبد«شیرعلی میرزا» وزیر دفاع تاجیکستان و هیئت همراه در فصل زیبای بهار و ایام"عید باستانی نوروز" در جمهوری اسلامی را مبارک دانست و گفت: امیدواریم که همچون شروع فصل زیبای بهار، شاهد شروع فصل جدیدی در روابط و همکاری‌های دوجانبه با دوستان و  برداران تاجیک باشیم.

 وی با بیان اینکه روابط دو کشور روابط عمیق و مبتنی برریشه‌های مشترک و کهن است گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به جمهوری تاجیکستان مبتنی بر روابط خویشاوندی و خونی است و روابط خویشاوندی و خونی همیشه ماندگار و مداوم است و  این پیوندها و پیوستگی‌ها که از گذشته دور یادگار مانده و ماندگار است را نمی‌توان نادیده گرفت.

وزیر دفاع با بیان اینکه اگر چه ایران و تاجیکستان مرز مشترک زمینی ندارند اما فراتر از مرزهای تعریف‌شده روابط خوبی بین دو کشورحاکم بوده است گفت:   زبان مشترک، فرهنگ مشترک، تاریخ مشترک، دین مشترک، تمدن مشترک ازجمله اشتراکات دو کشور هستند

وی با بیان اینکه معتقدیم وجوداشتراکات دو کشورمی‌تواندظرفیت‌های بالقوه و فراوانی را برای توسعه روابط فی‌مابین ایجاد کند گفت: وجود این ظرفیت‌ها که فعال شدن آن‌ها به نفع هر دو کشور است، دشمنان و بدخواهان زیادی دارد که در مقاطع مختلف دست‌به‌کارشده‌اند.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه در حوزه روابط دوجانبه، همواره جمهوری تاجيكستان از جايگاه ويژه‌اي در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده است گفت : نقش تاجيكستان در آسياي مركزي بر جايگاه و اهميت روابط دو كشور ایران و تاجیکستان افزوده است.

وزیر دفاع با بیان اینکه طی سال‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران به‌رغم تحریم‌های ظالمانه و فشارهای سنگین در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌های چشمگیر و فراوان داشته است گفت: خوشبختانه در اکتبر 2020 تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به ‌موجب قطعنامه شورای امنیت به پایان رسید و ما در امر صادرات اقلام و تجهیزات دفاعی هیچ مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه  توسعه حضور داعش و گروه‌های افراط‌گرا در برخی کشورهای منطقه موضوع مهم و حساسی است گفت: ما همواره مخالفت خود را با حضور نیروهای فرامنطقه ای در  جنگ‌ها و درگیری‌های مختلف اعلام کرده‌ایم. تفاوتی نمی‌کند این حضور در سوریه، عراق، افغانستان  باشد یا در جای دیگر...

امیر حاتمی تصریح کرد:  جمهوری اسلامی ایران با رویکرد حل‌وفصل مشکلات و مسائل منطقه با حضور و مشارکت خود کشورهای منطقه، هزینه زیادی برای بازگشت صلح و ثبات در منطقه متحمل شده است که مهم‌ترین و البته جبران ناپذیرتربن آن شهادت سردار سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی بوده است.

امیر حاتمی با بیان اینکه روند همکاری‌ها در تمامی حوزه‌های دوجانبه و به‌طور ویژه در حوزه دفاعی و نظامی در حال بازگشت به مسیر واقعی خود است، گفت: رویکرد وزارت دفاع همسو با دولت جمهوری اسلامی ایران تأکید بر توسعه و ارتقاء روابط و همکاری‌ها بر اساس احترام و اعتماد متقابل است.

 سپهبد«شیرعلی میرزا» وزیر دفاع تاجیکستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در جمهوری اسلامی ایران،  اراده کشور تاجیکستان را به توسعه هکاری های سیاسی، نظامی دفاعی و همکاری های همه جانبه با ایران اسلامی برشمرد و تصریح کرد: در طول سابقه روابط تاریخی دو کشور توانسته ایم با توجه به اشتراکات فراوان فرهنگی و اجتماعی به نتایج خوب و ارزنده راهبردی دست یابیم.

وزیر دفاع تاجیکستان همکاری‌های دو کشور را در برقراری صلح، ثبات و امنیت منطقه بسیار حائز اهمیت دانست و خاطرنشان ساخت: مناقشات و ناامنی‌های موجود در منطقه ضرورت همکاری های دو کشور را در مقابله با تروریسم، مبارزه با قاچاق، مواد مخدر و همچنین توسعه و تحکیم امنیت منطقه‌ای دو چندان می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha