کد خبر: اضطراب،-علائم-بیماری-کووید-19-را-در-بیما
۲۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۵
اضطراب، علائم بیماری کووید 19 را در بیماران پایدارتر می‌کند

پیمان ادیبی فوق تخصص گوارش و کبد و استاد گوارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به اختلالات گوارشی که افراد با ابتلا به کووید 19 به آن دچار می‌شوند، اظهار داشت: بعضی اختلالات مانند بهم ریختگی دستگاه گوارش فوقانی حتی بعد از بهبودی هم اگرچه مزمن و بی خطرند اما در حین بی‌خطر بودن کیفیت زندگی فرد را کمی ‌مختل می‌کنند.

وی با بیان اینکه این اختلالات تا حدودی زمینه‌ی خلقی و روان شناختی دارند، افزود: هرچه تنش حادثه سنگین‌تر باشد؛ افسردگی، اضطراب، نگرانی و بدخلقی نسبت به واقعه، علائم بیماری را در فرد پایدارتر می‌کند.

این استاد گوارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: احتمالا در ایران و دیگر کشورهای دنیا شاهد باقی‌ماندن اختلالات خلقی و روان شناختی در بیماران بهبود یافته خواهیم بود.

ادیبی در پاسخ به این سوال که آیا بیمار بعد از بهبودی هم دچار اختلالات گوارشی می‌شود یا خیر، گفت: بعد از یک حادثه عفونی دستگاه گوارش می‌تواند دچار بی‌نظمی‌ شود اما این بی نظمی ‌معمولا برای فرد خطرناک، نگران کننده و کشنده نخواهد بود.

وی ادامه داد: بدن بیمار تا مدت زمانی بعد از بهبودی در معرض حوادث و تنش‌‌ها قرار ‌می‌گیرد و اگر این تنش‌ها و حوادث حاصل از عفونت باشند، نظم دستگاه گوارش تا مدتی دچار بهم ریختگی می‌شود.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha