کد خبر: افزایش-و-تسهیل-مبادلات-بازرگانی-با-روس
۱۲ اسفند ۱۳۹۹، ۹:۲۳
افزایش و تسهیل مبادلات بازرگانی با روسیه

به گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از  شاتا ، حمید زادبوم با بیان اینکه در دو سال آینده با مذاکرات و امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد با این کشورها روند تجارت گسترش خواهد یافت، اظهار داشت: روسیه بزرگ‌ترین کشور دنیا با 145 میلیون نفر جمعیت و درآمد سرانه بالای 11 هزار دلار یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف صادراتی ایران به شمار می‌رود.

وی با اشاره به مزیت‌های اقلیمی، جغرافیایی و تجاری ایران در تامین نیازهای بازار روسیه، برنامه‌‎ریزی برای افزایش سهم در تجارت خارجی با این کشور را ضروری دانست و افزود: با توجه به سطح عالی مناسبات سیاسی باید از این فرصت در جهت توسعه روابط اقتصادی بهره جست.

زادبوم سطح ملاقات روسای جمهور دو کشور در چند سال اخیر و در دوره جدید روابط ایران و روسیه را بی‌سابقه توصیف کرد و ادامه داد: همکاری‌های اقتصادی دو کشور در چارچوب موافقت‌نامه همکاری‌های اقتصادی- تجاری کشورهای ساحلی خزر در سال 1397 بین 5 کشور حوزه خزر به امضا رسید که با برگزاری همایش اقتصادی این کشورها هر دو سال یکبار، رو به توسعه است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در سال 1398 اولین همایش اقتصادی خزر در شهر ترکمن‌باشی برگزار شد و قرار است دور بعدی در مردادماه 1400 در آستراخان یا مسکو برگزار شود.

وی با بیان اینکه احتمال افزایش تحریم‌ها، کاهش بیشتر ارزش روبل و بهای نفت اقتصاد روسیه را به طور جدی تهدید می‌کند، افزود: علیرغم این تهدیدات، روسیه با داشتن ذخایر ارزی (444 میلیارد دلار) و طلا (2300 تن)، موقعیت بودجه ثابت، سطح پایین بدهی‌های دولت و خارجی، سیستم بانکی پایدار و تورم کم‌، توان غلبه بر این بحران‌ها را دارد.

زادبوم در ادامه به برگزاری ششمین کارگروه مشترک همکاری‌های صنعتی و تجاری بین دو کشور در سطح معاونان وزیر اشاره کرد و گفت: این کارگروه در چارچوب شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی در آینده نزدیک برگزار خواهد شد و طرفین فعالانه توسعه روابط اقتصادی بین مناطق دو کشور را در دستور کار قرار داده‌اند.

وی عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در مسکو و استان‌های جنوبی روسیه (آستراخان و ولگا گراد) نشانگر تمایل شرکت‌های ایرانی به توسعه روابط با مناطق روسیه است و تلاش خواهیم کرد نمایشگاه‌های اختصاصی کشور ما در ناحیه کراسنادار و استان روستوف نیز برگزار شود و همزمان هیات‌های تجاری به این مناطق اعزام شوند.

زادبوم همچنین با بیان اینکه توسعه خطوط منظم دریایی و افزایش کشتی‌های رو-رو به افزایش و تسهیل مبادلات بازرگانی کمک خواهد کرد، گفت: عدم افزایش مناسبات تجاری دو کشور خارج از منطق روابط اقتصادی دو کشور و مزیت‌های همکاری اقتصادی و تجاری فی‌مابین در نتیجه رکود اقتصاد جهانی، تحریم‌های یک جانبه کشورهای غربی و شیوع ویروس کرونا بوده است.

توسعه روابط تجاری- صنعتی بین استان‌های ایران و روسیه

فرهاد پرند، رئیس اداره کشورهای صنعتی و دبیر میز روسیه نیز در وبینار شناسایی ظرفیت‌های بازار ایران و روسیه گفت: روسیه یکی از مهم‌ترین همسایگان و بازار هدف صادراتی ایران محسوب می شود و مزیت‌های اقلیمی، جغرافیایی و صنعتی و معدنی نقش اساسی در تامین نیازهای مصرف‌کنندگان دو کشور دارد.

وی با بیان اینکه احتمال افزایش تحریم‌ها و کاهش بهای نفت اهمیت توسعه روابط تجاری دو کشور را ضروری‌تر می‌کند، افزود: ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی استان‌های ما قابل توجه است. به عنوان مثال از امروز تا خردادماه جنوب کرمان ظرفیت صادرات 400 هزار تن پیاز تازه و 20000 هزار تن خرما مضافتی و کلوته را دارد.

پرند ادامه داد: استان‌های خوزستان، فارس، البرز، بوشهر، بندرعباس، گیلان و مازندران، چهار محال و بختیاری، لرستان و آذربایجان غربی ظرفیت‌های بالایی در تامین مواد غذایی، ماهی و میگو، محصولات لبنی و میوه و صیفی و .... دارند.

رئیس اداره کشورهای صنعتی و دبیر میز روسیه اظهار داشت: توسعه روابط تجاری- صنعتی بین استان‌های دو کشور از جمله منطقه فدرال مرکزی که از 244 میلیارد دلار واردات روسیه در سال 2019 حدود 155 میلیارد دلار یا 63 درصد آن را به خود اختصاص داده، ضروری است.

وی افزود: از این 63 درصد شهر مسکو 107 میلیارد یا 44 درصد و استان مسکو 27 میلیارد یا 11 درصد در مجموع 134 میلیارد دلار و درصد کل واردات روسیه را به خود اختصاص داده‌اند.

پرند ادامه داد: علاوه بر آن منطقه فدرال جنوبی نیز با 9.5 میلیارد دلار واردات 3.5 درصد واردات کل روسیه را تشکیل می‌دهد. همچنین استان‌های روستوف با 5.5 میلیارد دلار واردات، کراسنادار 3 میلیارد دلار، ولگاگراد با حدود 800 میلیون دلار و آستراخان به عنوان دروازه ورودی حمل دریایی و نقطه اتصال به کریدور شمال – جنوب دارای اهمیت بالا هستند.

گفتنی است، حجم تجارت خارجی ایران با روسیه در 10 ماهه سال 99، یک میلیارد و 248 میلیون دلار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha