کد خبر: انتقال-فلز-مس-در-خون-سرنخ‌های-تازه‌ای
۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۵۹
انتقال فلز مس در خون سرنخ‌های تازه‌ای را فراهم می‌کند!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به‌نقل از MedicalNewsToday، تنظیم نادرست سطح مس در بافت‌ها نقش مهمی در طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها از جمله بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و بیماری نورونِ حرکتی دارد. بررسی مولکول‌هایی که در جریان خون مس دارند، منجر به جدیدی برای تشخیص و درمان شده است.

مس، ماده‌ای حیاتی برای بدن

فلز مس برای یک متابولیسم سالم بسیار مهم است و  دانشمندان با کمال تعجب می‌دانند که بدن چگونه آن را حمل می‌کند و سطح بهینه را در بافت‌ها حفظ می‌کند. در ارتباط با مولكول‌های پروتئين، مس جزء حياتی آنزيم‌های متعددی است كه واكنش‌های متابوليك كليدی را كاتاليز می‌كند. بیوشیمیست‌ها، مدت‌ها است که از اهمیت مس در بدن انسان اطلاع دارند، اما حتی آن‌ها نمی‌دانند چگونه این عنصر از مواد غذایی ما به مقصدهای مناسب، یعنی آنزیم‌های مختلف مس می‌رسد.  مس به مقدار کمی در بدن وجود دارد. بیشترین غلظت در مناطقی از بدن که فعالیت بسیار بالایی دارند مانند کبد، مغز، قلب، کلیه‌ها و ماهیچه‌های اسکلتی اتفاق می‌افتد.

نقش‌های چندگانه مس در بدن

این فلز از بین نقش‌های زیادی که دارد برای تولید انرژی در هنگام تنفس سلول، ساخت گلبول‌های قرمز، نصب پاسخ‌های ایمنی و حفظ سلول‌های عصبی بسیار مهم است. با این وجود، این می‌تواند تولید رادیکال‌های آزاد مخرب و باعث التهاب شود. مس و آلزایمر تحقیقات تنظیم غلط سطح مس را به چندین بیماری عصبی از جمله سندرم منس، بیماری نورون حرکتی، بیماری پارکینسون و آلزایمر مرتبط کرده است. به عنوان مثال، یک مطالعه که MedicalNewsToday، در سال 2013 گزارش داده است، نشان داد که وقتی مس در مغز تجمع می‌یابد، باعث رشد پلاک‌های بتا آمیلوئید می‌شود که مشخصه بارز بیماری آلزایمر است. این مطالعه نشان داد كه مس نه تنها از،  از بین بردن مولكول‌های بتا آمیلوئید محلول در مغز جلوگیری می‌كند، بلكه آن‌ها را به جمع شدن برای ایجاد پلاك‌های نامحلول ترغیب می‌كند.

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha