کد خبر: انزال-زودرس-یا-زود-انزالی-چیست؟
۱۷ دی ۱۳۹۹، ۱:۰۸
انزال زودرس و راه‌های درمان آن

انزال زودرس یا زود انزالی

انزال زودرس (Premature ejaculation) حالتی است که در آن مرد به سرعت (به طور کلی یک یا 2 دقیقه بعد از دخول) به انزال می رسد و افراد مبتلا به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:
  • انزال زودرس مادام العمری: کسانی که همیشه و از شروع رابطه جنسی از زودانزالی رنج می برده اند.
  • انزال زودرس اکتسابی: زودانزالی اکتسابی که در آن مرد به طور ناگهانی به انزال می رسد شایع تر بوده و ناشی از عوامل مختلف فیزیکی است.

علل فیزیکی انزال زودرس

تحقیقات نشان می دهند که مردان مبتلا به پرکاری تیروئید بیشتر به انزال زودرس مبتلا می شوند و هنگامی که تیروئید درمان شود احتمال زودانزالی نیز کاهش می یابد. زودانزالی ممکن است به دلیل عفونت مزمن پروستات باشد و درمان موفق پروستات باعث کاهش انزال زودرس می شود. همچنین یک نظریه رابطه بین زودانزالی و حساسیت آلت تناسلی به دلیل ختنه را بررسی می کند. یک مکتب فکری بر این باور است که ختنه باعث کاهش حساسیت غدد لنفاوی شده و بنابراین برای درمان انزال زودرس بهتر است، در حالی که تت یاپ، متخصص اورولوژی در بیمارستان پرنسس گریس، بخشی از مرکز درمانی انگلستان معتقد است که ختنه کردن آلت تناسلی مردانه را بریده و باعث تحریک غده ها شده و زودانزالی را بیشتر می کند. عوامل روانی نیز در انزال زودرس نقش دارند، بدین ترتیب سیستم عصبی سمپاتیک تحت تاثیر اضطراب فعال شده و منجر به خروج زودرس منی و در نتیجه زودانزالی می شود.

عوامل روانی و عاطفی

علاوه بر اضطراب، دیگر عوامل روانشناختی همچون افسردگی، استرس و آسیب های جنسی در کودکی باعث انزال زودرس مادام العمری و اکتسابی می شوند. پیتر سادینگتون، سرپرست بالینی می گوید زودانزالی ممکن است در اوایل زندگی و در نتیجه نگرانی در مورد رابطه جنسی، استمناء و یا عدم تجربه رابطه جنسی آرام بخش شروع شود . او می گوید: “اگر این حالت در مراحل بعدی زندگی به وجود آید، ممکن است به دلیل اضطراب در یک رابطه جدید، یک تجربه سخت، بیماری یا آسیب جنسی باشد. اضطراب بر این وضعیت اثر می گذارد”. تماشای پورنوگرافی ممکن است دید مردان در مورد انزال طبیعی را تغییر دهد. مطالعه ای در مورد 500 زوج از پنج کشور مختلف نشان داد که میانگین زمان انزال در طی مقاربت حدود پنج و نیم دقیقه بوده است، اما باید بدانیم که رابطه ها متفاوت بوده و هیچ قانونی نمی تواند مدت زمان رابطه جنسی را تعیین کند. سدینگتون می گوید: ” مردان بیشتر از شرکای جنسی خود ناراحت و نگرانند”. آنها احساس شرمساری داشته و احساس می کنند که مردانگی آنها به دلیل ناتوانی در انزال زیر سوال می رود. به طور کلی، بزرگترین تاثیر آن افزایش اضطراب بوده که برای یک رابطه سالم خوب نیست.” علل فیزیکی انزال زودرس

افزایش سطح سروتونین و انزال زودرس

خبر خوب این است که دلایل جسمی و روحی زودانزالی قابل درمان هستند. به طور معمول، پزشک برای تکمیل پرسشنامه در مورد تاریخچه رابطه جنسی از بیمار سوالاتی می پرسد تا بداند که واقعا مبتلا به انزال زودرس بوده و یا الکی دل نگرانند. به گفته سادینگتون، انزال زودرس بسیار شایع است، اما گاهی اوقات به اشتباه، زودرس نامیده می شود”. تیروئید فعال معمولا با داروی کاربی مازول، درمان رادیو اکتیو یا جراحی غده تیروئید درمان می شود. پروستات حاد معمولا با یک دوره مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود: پروستات مزمن در صورتی که سه ماه ادامه یابد، ممکن است با آنتی بیوتیک درمان شود، اما بعضی اوقات باید به متخصص مراجعه کرد. افزایش سطح هورمون سروتونین با داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین و داپوکستین نیز برای کمک به بیماران مبتلا به انزال زودرس مفید است. شایان ذکر است که داپوکستین داروی جدیدی است و گاهی اوقات در دسترس نیست. یاپ می گوید که “مهارکننده های بازجذب سروتونین با افزایش سروتونین در سیستم عصبی، انزال را به تاخیر می اندازند. ما ترجیح می دهیم بیماران را با داپوکستین درمان کنیم، زیرا واکنش آن سریع تر بوده و عوارض جانبی کمتری دارد، به خصوص هنگامی که مصرف دارو قطع می شود. 50 میلی گرم ترامادول دو ساعت قبل از رابطه جنسی نیز باعث افزایش سروتونین در سیستم عصبی می شود. یک روش دیگر، درمان اختلال نعوظ است که بر انزال زودرس تاثیر می گذارد. تجویز ویاگرا هنوز هم بحث برانگیز است، اما ما فکر می کنیم که انقباض سمپاتیک را کاهش داده، باعث ریلکس شدن عضلات سیستم تناسلی می شود و زودانزالی را کاهش می دهد .مطالعات زیادی در این مورد انجام نشده، اما در برخی آزمایشات، میزان موفقیت بالا است – حدود 60٪.”

آیا درمان های رفتاری برای انزال زودرس مفید هستند؟

درمانهای رفتاری روانی- جنسی نیز برای کمک به مردان مبتلا به زودانزالی مفید هستند. به عنوان مثال، استمناء قبل از رابطه جنسی با استفاده از تکنیک توقف- شروع، به طوری که زن با تحریک آلت تناسلی مرد تا زمان انزال و سپس توقف آن تا اوج لذت، ارگاسم را به تاخیر می اندازد که برای درمان مردان جوان مفید است. دکتر سادینگتون می گوید: “هدف این است که 15 دقیقه طول بکشد و در این حین ذهن و بدن خود را آموزش دهید تا سطوح بالاتر انگیختگی را کنترل کنند”. به همین ترتیب، در تکنیک “فشار دادن” شریک جنسی باید قبل از انزال، سر آلت تناسلی را فشار دهد.

راه‌های درمان انزال زودرس

کشف اختلالات روحی و روانی

در اغلب موارد انزال زودرس ناشی از مسائل راونشناختی است. وقتی یک مرد بیش از اندازه تحریک جنسی می شود کنترل انزالش را از دست می دهد و دچار زود انزالی می شود. یکی از راه های رفع این مشکل این است که جلوی تحریک شدنتان را بگیرید. سعی کنید ذهنتان را روی چیزهای عادی مثل عدد و رقم ها و محاسبات ریاضی یا لیست خریدتان متمرکز کنید.

استفاده از تکنیک های کنترل

تمرین ها و تکنیک هایی وجود دارند که می توانید از آنها برای جلوگیری از زودانزالی استفاده کنید که عبارتند از:
  • روش توقف و فشار درست قبل از اینکه انزال اتفاق بیفتد رابطه جنسی را متوقف کنید و سر آلت تناسلی تان را فشار بدهید. این کار را باید در زمان مناسبی انجام بدهید تا از زودانزالی جلوگیری کنید.
  • تکنیک عقب نشینی کردن  به محض اینکه احساس کردید در آستانه ارضا شدن هستید عقب نشینی کنید تا تحریک جنسی تان فروکش کند. این تکنیک هم باید دقیقا مثل روش قبلی به موقع انجام شود تا جلوی زودانزالی را بگیرد.
  • روش توقف و شروع  در این روش باید آلت تناسلی تان را تا زمانی که احساس کنید به لحظه ارگاسم نزدیک شده اید تحریک کنید. این کار را شریک جنسی تان هم می تواند برای شما انجام بدهد. نکته مهم این است بعد از تحریک جنسی حدود 30 ثانیه دست از کار بکشید تا برانگیختگی تان فروکش کند و بعد دوباره تحریک آلت تناسلی را از سر بگیرید. این کار را 3 تا 4 بار و تا زمانی که انزال اتفاق بیفتد انجام بدهید.
راه‌های درمان انزال زودرس

خود ارضایی کردن قبل از شروع رابطه جنسی 

خود ارضایی کردن 1 تا 2 ساعت قبل از شروع رابطه جنسی باعث کاهش میل جنسی و تاخیر در انزال می شود. به این ترتیب می توانید رابطه جنسی طولانی تری داشته باشید چون به طور کلی بعد از یک بار ارضا شدن انزال دوم دیرتر اتفاق می افتد.

عشق بازی کردن 

اغلب مردها تمرکز اصلی شان را روی ارضا شدن و انزال قرار می دهند؛ در حالی که بخش بزرگی از یک رابطه جنسی موفق عشقبازی کردن و توجه به رضایت جنسی طرف مقابل است. پیش نوازی های قبل از نزدیکی نه تنها لذت رابطه جنسی تان را بیشتر می کند بلکه طول و مدت آن را هم افزایش می دهد. بنابراین بهتر است سعی کنید بفهمید شریک جنسی تان از چه چیزهایی لذت می برد و به خواسته های او توجه کنید.

استفاده از کاندوم های ضخیم 

کاندوم های ضخیم حساسیت آلت تناسلی مرد را کاهش می دهند و بنابراین جلوی انزال زودرس را می گیرند. با این حال خیلی از آقایان دوست ندارند از کاندوم های ضخیم استفاده کنند چون یا جلوی تحریک شدنشان را می گیرد یا روی حس جنسی شان اثر منفی می گذارد.

برقراری ارتباط

با همسرتان حرف بزنید. به او بگویید که چه حسی دارید و با چه مشکلی مواجهید. به این ترتیب می توانید با هم به فکر حل مشکل و استفاده از روش های مختلف برای طولانی تر کردن رابطه جنسی تان باشید. علاوه بر این، حرف زدن با طرف مقابلتان باعث درک بهتر و بهبود روابط بینتان می شود و ناامیدی برای حل مشکل را کم می کند.

مراجعه به پزشک 

اگر هیچ کدام از روش های گفته شده موثر نبود بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. ممکن است دچار اختلالات نعوظ یا دیابت شده باشید که هر دوی آنها نیاز به درمان دارند.  از این گذشته پزشک می تواند در صورت لزوم برایتان داروهای موثر در درمان زودانزالی را تجویز کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

همانند تمام مشکلات جنسی، گام اول اغلب سخت ترین است؛ مراجعه به پزشک عمومی و یا متخصص بهداشت جنسی. یاپ می گوید: “تحقیقات نشان می دهد که تنها 5 درصد از مردان مبتلا به زودانزالی به پزشک مراجعه کرده و 70 درصد از این مردان قبل از مراجعه به پزشک راه های دیگری را امتحان می کنند”.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha