کد خبر: بالا-رفتن-نبض-در-زمان-تصادفات،شایع‌تر
۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۲۹
بالا رفتن نبض در زمان تصادفات،شایع‌ترین علامت خونریزی داخلی است

دکتر وحید حمیدی متخصص جراحی عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره علت پارگی طحال در پی تصادفات اظهار داشت: کسانی که تصادف می کنند درصد خیلی بالایی از آنها دچار مشکلات جدی نمی شوند.

وی افزود: اما در آنهایی که دچار مشکل می شوند و پزشک مجبور به عمل جراحی در ناحیه شکم می شود، معمولا پارگی می تواند به علت پارگی روده باشد.

این پزشک متخصص جراحی عمومی عنوان کرد: در خونریزی های ناشی از تصادفات، شایع ترین عضو اول طحال و بعد کبد است. اگر در تصادفات به بدن ضربه یا تروما (ضربه بدون چاقو) وارد شود به طور مثال ماشین یا دوچرخه به شکم شخصی برخورد کند، اگر هیچ عضوی هم پاره نشده باشد حتما در تقسیم بندی باید به آسیب به طحال، روده ، کبد و کلیه توجه کرد.

برداشتن طحال پاره

دکتر حمیدی در پاسخ به این سوال که آیا مریض هایی که طحال آنها در پی تصادفات برداشته می شود می توانند بدون مشکل به زندگی خود ادامه دهند یا خیر، گفت: بله می توانند. معمولا ما سعی می‌کنیم طحال افراد زیر ۱۸ سال را بر نداریم؛ اما گاهی مجبوریم قسمتی از طحالی که آسیب دیده را برداریم و قسمت سالم را بدوزیم.

وی ادامه داد: این کار بسیار سخت است اما برای افراد زیر ۱۸ سال این بهترین اقدامی است که می توانیم انجام دهیم چراکه طحال در افراد زیر 18 سال به سیستم ایمنی بدن کمک می کند به همین دلیل بهتر است که کامل برداشته نشود. اگر آسیب به طحال جدی باشد و کوچکترین خطری بیمار را تهدید کند، مریض در هر سنی که باشد مجبور به برداشتن طحال هستیم.

این پزشک متخصص جراحی عمومی اظهار کرد: فرد بالای 18 سال در صورتی که طحال هم نداشته باشد برای او هیچ اتفاقی رخ نمی دهد و می توانند به راحتی به زندگی خود ادامه دهد.

علائم پاره شدن طحال

دکتر حمیدی با اشاره به علائم پاره شدن طحال بیان داشت: آنچه که خیلی اصرار داریم همه مردم در مورد آن اطلاعات داشته باشند این است که در زمان تصادفات حتما نبض بیمار را بگیرید.

وی تاکید کرد: اگر مصدوم در موقع تصادف، مطرح کرد که دلم درد می کند حتما نبض بیمار را یک دقیقه بگیرید؛ اگر نبض 100 یا بالای ۱۰۰ بود حتماً مریض مشکل پیدا کرده است. بعد از گرفتن نبض حتما مردم باید با اورژانس تماس بگیرند تا اورژانس بلافاصله خود را به محل حادثه برساند.

این پزشک متخصص جراحی عمومی توضیح داد: در خونریزی های داخلی اول نبض بالا می رود و بعد فشار بیمار پایین می آید به همین دلیل نبض بسیار حائز اهمیت است.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha