کد خبر: برای-حل-مسائل-و-مشکلات،-فصل‌الخطاب-هم
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۲۷
برای حل مسائل و مشکلات، فصل‌الخطاب همه ما مقام معظم رهبری است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه خبری ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه امروز روز عصبانیت رژیم صهیونیستی ، ارتجاع منطقه و آمریکا از موفقیت های ملت ایران است، گفت: امروز عصبانی هستند چون همه آن چیزی که با 4 سال توطئه بافته بودند از دستشان رفته است. دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز، 1+4 و حتی خود آمریکایی ها فهمیده اند که جز تسلیم شدن در برابر قانون و مقررات بین المللی و حقانیت ایران راهی ندارند، تصریح کرد: دزدیدن یک سند و یک نوار و انتشار آن مسئله ای است که باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد و اینکه چرا در این مقطع مهم انجام شده است. رئیس جمهور تاکید کرد: این نوار صوتی درست در مقطعی که وین در اوج موفقیت است توسط کسانی که ضد ایران ، مردم ایران و مصالح ایران هستند منتشر می شود تا در داخل کشور اختلاف ایجاد کند .

رئیس جمهور با بیان اینکه ترامپ تنها رئیس جمهور آمریکا بود که برای صهیونیست‌ها مزدوری می‌کرد، اظهار داشت: البته روسای جمهور قبلی آمریکا هم با صهیونیست‌ها رفیق بودند اما مزدور نبودند. ترامپ در خارج شدن از برجام، انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس و خروج از برخی سازمان‌های بین‌المللی کاملا بر اساس تحریک صهیونیست‌ها عمل کرد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه شهادت سردار سلیمانی هم کار صهیونیست‌ها بود، اظهار داشت: اگرچه ترامپ قاتل و آمر این شهادت بود اما کسی که در پشت پرده او را به این کار تحریک کرد صهیونیست‌ها بودند.

رئیس جمهور با بیان اینکه سردار سلیمانی همه زندگی خود را به نفع صلح و ثبات منطقه سپری کرد، گفت: روزهایی بود که هیچ کس جرات نمی‌کرد در میدان داعش حضور پیدا کند شاید برخی یادشان نیست که در آن دوران نه تنها کربلا و نجف بلکه حتی بغداد هم در خطر بود و تنها کسی که جرات کرد به عتبات، بغداد و شمال عراق رفته و توطئه صهیونیست‌ها و آمریکا را در منطقه خنثی کند، سردار سلیمانی بود.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه نباید یادمان برود که انسان‌های بزرگ در مقاطع حساس کارهای بزرگی انجام داده‌اند،افزود: امروز نه تنها در ایران بلکه در افغانستان، عراق، لبنان، سوریه و یمن شاهد مجاهدت‌های شهید سلیمانی هستیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دشمنان توطئه کردند تا ایران را در کنج و تنها قرار دهند و امروز عصبانی هستند چرا که تمام تلاش‌های خود را از بین رفته می‌بینند.

دکتر روحانی تصریح کرد: امروز 1+4 و حتی آمریکا کاملاً فهمیده‌اند که راهی جز تسلیم شدن در برابر قانون، مقررات بین‌المللی و حقانیت ایران ندارند و باید تسلیم ایران شوند.

رئیس جمهور گفت: به عنوان کسی که از آغاز داستان هسته‌ای به گونه‌ای در همه مقاطع حضور داشته ام، شهادت می‌دهم این مسیر سخت و دشوار با ایثار، فداکاری و ایستادگی دیپلمات‌ها طی شده است که امروز در صدر این حرکت فردی آگاه و آشنا به مسایل مثل دکتر ظریف، حضور دارد.

دکتر روحانی گفت: همه تلاش کردیم و توطئه صهیونیست‌ها و تندروهای آمریکا را در سال 94 شکستیم و شرایطی پیش آمد که مردم احساس راحتی کردند تا اینکه فردی مانند ترامپ در آمریکا روی کار آمد.

رئیس جمهور اضافه کرد: امروز دولت جدید آمریکا و دیگران فهمیده‌اند که هیچ راهی جز تسلیم شدن در برابر حقانیت ملت ایران ندارند و در این شرایط موضوع دزدیدن یک سند و نوار مطرح می‌شود که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر روحانی ضرورت حفظ وحدت و یکپارچگی در کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: بدون تردید در این شرایط حساس با حفظ هوشیاری، اتحاد و یکپارچگی می‌توانیم مشکلات را حل و فصل کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات انجام شده برای تدوین و گردآوری دستاوردهای دولت در ماه‌های آخر اظهار داشت: دولت‌ها معمولاً در سال آخر فعالیت دستاوردهای خود را در مجموعه‌هایی ثبت و ضبط می‌کنند تا مردم و محققین بتوانند در آینده از آن استفاده کنند و در این راستا در این دولت نیز طی هفته‌های اخیر چندین جلد کتاب تحت عنوان دستاوردهای دولت و اقدامات در راستای جهش تولید تدوین و چاپ شده است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: اقدام دیگری که در این راستا انجام شده این بوده است که وزرا و مسئولین اقدامات و فعالیت‌ها و چه بسا مشکلات و فشارهایی که در مسیر کار خود با آن مواجه بودند را بیان کنند و این موارد ثبت و ضبط می‌شود، البته بی‌تردید بخشی از این مطالب طبقه‌بندی شده و غیرقابل انتشار است و باید برای آینده بماند.

رئیس جمهور با بیان اینکه این افتخار بزرگ کشور است که مسئولین قادرند آزادانه نظرات خود را بیان کنند، اظهار داشت: البته برخی از نظراتی که بیان می‌شود به گونه‌ای نیست که منتشر شود چرا که دشمن از آنها سوء استفاده خواهد کرد و فایل صوتی که منتشر شد، قرار بود بخش‌های قابل انتشار آن پخش شود، و بخش محرمانه آن به عنوان سند برای آینده بماند.

دکتر روحانی تاکید کرد: اینجا سرقتی انجام شده و فردی، جمعی و یا گروهی مرتکب این کار شده اند،  مسئول رسیدگی به این کار وزارت اطلاعات است و باید تمام توان خود را بکار بگیرد که این فایل چگونه به سرقت رفته است و نباید به هر کسی در این زمینه قصور و تقصیری داشته، رحم شود و باید قاطعانه با آن برخورد گردد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برخی مطالبی که در این فایل صوتی منتشر شده، نظر دولت یا شخص رئیس جمهور نیست، گفت: هر وزیر و مقامی ممکن است نظرات و نکاتی داشته باشد که بخواهد به صورت محرمانه برای آیندگان بماند.

دکتر روحانی با بیان اینکه میدان و دیپلماسی دو صحنه مقابله هم نیستند، تصریح کرد: اگر کسی فکر کند یا میدان و یا دیپلماسی و یا سیاست خارجی پیروز است یا سیاست دفاعی و یا اینکه میدان مبارزه موفق است یا میدان مذاکره؟، حرف دقیقی مطرح نکرده است و این حرف را به عنوان کسی می‌زنم که زندگی و تجربه‌ام همین بوده است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه 16 سال دبیرعالی امنیت ملی بودم و 32 سال در این شورا در مسئولیت‌های مختلف حضور داشتم و در جریان فراز و نشیب و تصمیمات این شورا قرار دارم و خیلی از این مسایل را مردم نمی‌دانند، اظهارداشت: در جلسات شورا درخصوص مسایل مهم بعضاً اختلاف نظر وجود دارد و حتی موضوعی بوده که در 7 جلسه شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفته تا به رأی‌گیری و نتیجه رسیده ایم.

دکتر روحانی گفت: به عنوان کسی که در مقاطع مختلف دفاع و مذاکره حضور داشته ام به خوبی می‌دانم که میدان با دیپلماسی به عنوان 2 بازویی هستند که باید بهم کمک کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه کشورمان از نظام و چارچوب بسیار دقیقی برخوردار است، اظهار داشت: تمام مسایل پیچیده سیاست خارجی و میدان دفاعی در شورای عالی امنیت ملی که در آن روسای سه قوه و مسئولین لشکری و کشوری در کنار هم قرار دارند، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در نهایت هم تصمیم اتخاذ شده بایستی به تأیید مقام معظم رهبری برسد.

دکتر روحانی با بیان اینکه شهید سلیمانی در تمام مسایل مهم منطقه صاحب نظر بودند، گفت: سردار سلیمانی شخصیتی باهوش، مخلص، بسیار فداکار، متواضعی داشت و انصافاً بهترین مشاور برای سیاست خارجی حداقل در امور منطقه، شهید سلیمانی بود. تقریباً 36 سال در مقاطع مختلف از جمله در دوره 8 سال ریاست جمهوری با ایشان بودم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بخش سیاسی و دیپلماتیک و بخش فعالیت نظامی و آنچه در میدان باید عمل شود، همه در کنار هم هستند و این موضوع تنها در سیاست خارجی و میدان دفاعی و نظامی نیست، بلکه در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی هم بایستی سیاست‌گذار و کسی که در صحنه عمل حضور دارد، در کنار هم باشند.

دکتر روحانی خطاب به مردم شریف ایران، گفت: از طرف خودم و همه اعضای دولت و دستگاه‌های اجرایی اعلام می‌کنم که به نیروهای مسلح، سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی احترام می‌گذاریم و از تلاش شبانه‌روزی آنها برای حفظ امنیت و قدرت و توانمندی کشور سپاسگزاری و قدردانی می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: نیروهای مسلح در 8 سال دفاع مقدس در دفاع از حرم و در داخل کشور برای حفظ امنیت و در حوادثی مانند سیل، زلزله و کرونا مخلصانه در کنار مردم حضور داشته اند و هیچ فاصله‌ای بین دولت، سپاه، بسیج، ارتش و نیروی انتظامی وجود ندارد و همه فعالیت‌های خود را در چارچوب قانون اساسی انجام می‌دهیم.

دکتر روحانی افزود: احترام و جایگاه نیروهای مسلح به عنوان کسانی که از کشور و تمامیت ارضی دفاع می‌کنند، جای تردید نیست.

رئیس جمهور اظهار داشت: مردم بدانند سردار سلیمانی تنها در مسایل منطقه‌ای، فعالیت نظامی و دفاعی نمی‌کرد، بلکه فعالیت‌های دیپلماتیک هم انجام می‌داد و به راحتی با یک مرجع تقلید و یا رئیس جمهور و وزیر خارجه هم ملاقات می‌کرد و شخصیت جامعی بود که مورد احترام همگان قرار داشت. لذا به شخصیت‌ پرافتخار شهید سردار سلیمانی فخر می‌کنیم.

دکتر روحانی همچنین یادآور شد: به کادر دیپلماتیک فعال در عرصه سیاست خارجی که در صحنه‌های مختلف مدام در حال فعالیت هستند، نیز افتخار می‌کنیم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه دشمن به دنبال بزرگ‌نمایی و ایجاد اختلاف در کشور و دو دستگی است، گفت: در مقابل اقدام دشمنان باید به گونه‌ای عمل کنیم که بفهمند راه آنان به جایی نمی‌رسد و بن‌بست است و از صدا و سیما، روزنامه‌ها، نمایندگان مجلس و قوه قضائیه می‌خواهم در این ماجرا با صبر و حوصله و دقت عمل کنند تا گره‌ ایجاد شده را با دست باز کنیم و نگذاریم دشمن سوء استفاده کند.

دکتر روحانی افزود: هنوز در شرایط جنگ اقتصادی، کرونا و خشکسالی و اجرای طرح‌های نیمه‌تمام و بالاتر از آن آمادگی برای برگزاری انتخابات پرشور هستیم و نباید اجازه دهیم کشورمان، دچار دودستگی و شکاف، آنطوری که دشمنان انتظار دارند، بشود.

رئیس جمهور گفت: صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه و آمریکایی‌ها هم بدانند در نهایت اگر یک جایی هم مسأله‌ای داشتیم که نتوانستیم حل کنیم، فصل‌الخطاب، مقام معظم رهبری است و ایشان طبق قانون اساسی و احکام شرعی، فصل‌الخطاب ما خواهد بود و همیشه ایشان در مسایل مختلف به دولت کمک کرده است.

دکتر روحانی اظهار داشت: در مسأله هسته‌ای هم چارچوب را ایشان مشخص کردند و طبق آن چارچوب عمل می‌کنیم.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با تبریک میلاد با سعادت سبط اکبر رسول خدا(ص)، امام حسن مجتبی(ع)، گفت: امام حسن(ع) را باید امام صلح، صبر و وحدت امت اسلامی بدانیم ایشان در شرایط بسیار سختی بار امامت و خلافت را توأمان بر عهده گرفتند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: امام راحل، درباره شرایط دوران امام حسن(ع) در سخنانی بیان می‌کنند که اگر کار عده‌ای مقدس‌نما در نهروان نبود مشکلات در دوران امام حسن(ع) و حادثه کربلا نیز به وقوع نمی‌پیوست و دنیای اسلام شرایط دیگری داشت.

رئیس جمهور افزود: همه افرادی که خود را علاقمند به کشور و انقلاب و اسلام و ایران می‌دانند، باید حواس خود را جمع کنند و در مقاطع حساس تاریخی به گونه‌ای عمل کنند که مصالح و منافع اسلام مدنظر باشد. گاهی اوقات شرایط جامعه به گونه‌ای سخت می‌شود که نیاز به صبر و تحمل وجود دارد.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: آنچه برای امام حسن(ع) مهم بود مصلحت امت اسلام، وحدت امت اسلام و منافع دنیای اسلام بود و برای امام حسین(ع) نیز مهم این بود که امت اسلامی در مسیر مستقیم و مسیر حق حرکت کنند و انحرافی پیدا نکنند. امام حسن(ع) مبارزه کرد تا اصل امت اسلامی و وحدت امت اسلامی باقی بماند و امام حسین(ع) جنگید تا مسیر این امت منحرف نشود.

رئیس جمهور گفت: صلح، سخت‌تر از جنگ است، سختی جنگ کوتاه و گذراست و در نهایت به پیروزی و شهادت می‌انجامد، اما صلح، زخم زبان و تخریب طولانی مدت را به دنبال دارد و از جنگ سخت‌تر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha