کد خبر: برگزاری-اولین-مانور-امداد-هوایی-در-تهر
۲۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۲۶
برگزاری اولین مانور امداد هوایی در تهران

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت و به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران؛ اولین مانور امداد هوایی کشور با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و با اخذ مجوز از ستاد ملی کرونا در استان تهران ، قرارگاه ثارالله و ستاد کل نیروهای مسلح در پایتخت از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، با محوریت پایگاه یکم شکاری شهید لشگری مهرآباد و با همکاری نیروی هوایی ارتش، قرارگاه ثارالله ، سازمان مدیریت بحران کشور، جمعیت هلال احمر، سازمان اورژانس، نیروی انتظامی (فاتب)، دانشگاه های علوم پزشکی، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و شهرداری منطقه 9 برگزار شد.

بر اساس سناریوی فرضی محل اجرای این مانور پایگاه یکم شکاری شهید لشگری، هلی پورت سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر، هلی پورت سازمان اورژانس تهران و بیمارستان بعثت در نظر گرفته شد.

در این مانور با اعلام زلزله فرضی بر اساس سناریو پیش بینی شده در ساعت 7:30 صبح روز چهارشنبه 20 اسفند با بزرگای 6.5 در مقیاس ریشتر با کانون گسل ری در نزدیکی تهران منجر به تخریب گسترده مناطق مختلف شهر تهران شد. بر این اساس ستاد ویژه مدیریت بحران کلانشهر تهران پس از اعلام وقوع زلزله فرضی تشکیل و درخواست فعال سازی سامانه فرماندهی امداد هوایی از سازمان مدیریت بحران کشور توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ارائه شد. با انجام این اقدام فعال سازی سامانه امداد هوایی شهر تهران از قرارگاه ثارالله به درخواست سازمان مدیریت بحران کشور انجام گرفت و پس از آن ارتباط قرارگاه ثارالله با پایگاه یکم شکاری برای آغاز فعالیت مانور برقرار شد.

همچنین به منظور اجرای فرآیند عملیاتی مانور ، تخلیه نیروها از هوایپماهای باربری، رسیدگی به مجروحین صحرایی و انتقال آنها به هواپیماهای باربری و در نهایت تخلیه مجروحین در دستورکار قرار گرفت.

در این مانور باتوجه به گستردگی سطح حادثه و فعال شدن ستاد ویژه مدیریت بحران کلان شهر تهران و پایگاه یکم شکاری با آغاز دستور عملیات توسط رضاکرمی محمدی رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در ستاد ویژه و امیر زال بیگی فرمانده پایگاه شکاری نوژه در محل پایگاه یکم شکاری شهید لشگری با رمز محمد رسول الله (ص) صادر شد و نیروهای امداد و نجات هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی نسبت به استقرار تجهیزات و نیروهای خود در دو فروند هواپیمای  c-130  و یک فروند هواپیمای 707 و یک فروند هواپیمای 747 متعلق به نیروی هوایی ارتش اقدام کردند.

همچنین فرود و برخاست یک فروند بالگرد اورژانس تهران جهت بارگیری و انتقال مجروحین، فرود یک فروند بالگرد MI-17 جمعیت هلال احمر به همراه تیم واکنش سریع، پرواز یک فروند بالگرد شینوک از محل پایگاه شکاری به بیمارستان بعثت و بازگشت به پایگاه در این مانور اجرا شد.

از جمله تجهیزات به کارگرفته شده در این مانور 4 فروند هواپیمای بال ثابت، دو فروند بالگرد ، 44 خودروی سبک،  15 خودرو متوسط و 13 خودرو سنگین و ... بود و  با استفاده از 8 سِت ابزارآلات فنی نجات  و 5 سِت ابزارآلات فنی پزشکی مانور امداد و نجات بیمارستان صحرایی در ارتفاعات مجاور پایگاه یکم شکاری با در نظر گرفتن سناریو برای 30 مصدوم عملیاتی شد.

در این مانور هر یک از روسای و نمایندگان سازمان های تخصصی امداد و نجات و انتظامی به ارائه گزارش عملکرد سازمان متبوع خود پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha