کد خبر: بیانیه-هیئت-داوران-بیست-و-هشتمین-جشنوا
۱ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۰۸
بیانیه هیئت داوران بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل

به گزارش  گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، هیئت داوران بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان اردبیل در بیانیه خود که توسط مهدی خلیل زاده در آیین اختتامیه این رویداد هنری در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل، قرائت شد، تئاتر را آشکار کننده سیمای واقعی و حتی حقیقی روزگار عنوان کرد.

در این بیانیه آمده است:

«هنر و هنرمند به عنوان آینه تمام نمای انسان، شایسته تکریم و تعظیم است و تئاتر، هنری  والاست که سیمای واقعی و حتی حقیقی روزگار را آشکار می‌سازد.

چه ستودنی است که هنوز هنرمندان نمایش چراغداری می‌کنند و صحنه‌ها بی‌فروغ نمانده، در این دوران ویژه‌ جهان و انسان که مرگ را با سیمای جانکاهش به تماشا ایستاده و بهت شرنگ درد را در کام انسانیت می‌ریزد.

چنین تلاشی زیباست اما همه چیز نیست. تئاتر در گفتمان امروز در ساختار محدود نماینده و محتوا را برمی‌گزیند؛ چرا که انسان این روزگار دردمندتر است.

 تئاتر در چنین شرایطی رسالت حال خوش بخشیدن و همدرد بودنش را نه در دلداری دادن، که در بازتاب فریاد فروخته انسان پی می‌گیرد.

 جای خالی تماشاگر به عنوان ولی نعمت هنرهای نمایشی سالن‌های تئاتر را دلگیر کرده است و این رنج زمانی بیشتر به چشم می‌آید که در تولید اثرهای نمایشی، تماشاگر و تولید اثر بر اساس نیاز و خواست تماشاگر فراموش شود.

 هیات داوران بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان اردبیل اعلام می‌دارد که اثرهای ارایه شده به این دوره از جشنواره در حد انتظار برآمده از پیشینه نمایشی و توان هنرمندان این استان نبوده و نیست. شرایط کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن را نمی‌توان توجیهی بر ضعف‌های مشهود اثرهای نمایشی ارایه شده دانست و ضمن ارج نهادن بر حضور هنرمندان در این دوره، کیفیت اثرهای تولیدی را نباید به دلیل شرایط موجود فراموش کرد.

 قضاوت‌ها بر مبنای تماشای اجراهای از پیش ضبط شده صورت گرفته است و هیات داوران بر اساس سیاست‌های مرکز هنرهای نمایشی و ستاد برگزاری جشنواره، نسبت به معرفی ۲ اثر برگزیده به دبیرخانه سی و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر بدون اولویت اکتفا کرد و از تقدیم جایزه به برگزیدگان بخش‌های مختلف چشم‌پوشی نموده است.»

مهدی خلیل زاده، محمد سیمزاری و رضا بهشتی اعضای هیئت داوران بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل بودند که بعد از تماشای فیلم 7نمایش راه یافته به مرحله نهایی، دو نمایش«ستاره هایی به رنگ تاول» و «آقای رئیس جمهور» را بدون اولویت به عنوان برگزیدگان این دوره از جشنواره تئاتر استانی اردبیل به دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر، معرفی کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha