کد خبر: بیش-از-۹۵-درصد-مردم-دارای-باورهای-مستحک
۲ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۰۱
بیش از ۹۵ درصد مردم دارای باورهای مستحکم هستند

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره قرآنی هدهد وزارت بهداشت ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان جشنواره، اظهار کرد: از افرادی که در این جشنواره حضور داشتند و منشا توسعه فرهنگ قرآنی شدند کمال تشکر را دارم؛ قدردان زحمات دکتر نمکی و جامعه پزشکی هستم که در این ۱۰ ماه شیوع ویروس کرونا جلوه ای زیبا، ارزشمند و افتخار آمیز از مجاهدت برای سلامت، امنیت و حفاظت از جان مردم را بروز دادند و برگی از افتخارات تمدنی ایران را به نمایش گذاشتند؛ همچنین از تلاش و همت دکتر لاری هم برای برگزاری این جشنواره تشکر می کنم.

وی با اشاره به پیوند انسان و قرآن کریم، عنوان کرد: جهان مسیری جز بازگشت به قرآن کریم ندارد، بسیاری از افراد وقتی وضعیت نامناسب و ناآرام جهان را می بینند و دچار سرخوردگی فردی و اجتماعی می شوند،  احساس می کنند معنویت و توجه به خدا و کتب آسمانی به پایان رسیده، درصورتی که این تصور باطل است.

دکتر عاملی با بیان اینکه در مهندسی بافت وقتی به بافت بدن نگاه می کنند، معتقدند که بافت یک خصیصه خودترمیمی دارد و این قاعده همچون قاعده فطرت است، ادامه داد: فطرت انسان همچون جاذبه زمین است، هرمقدار که انسان از فطرت دور می شود مجددا کشش هایی که خداوند در طبیعت آدمی قانونمند کرده و در تکمیل انسان به‌وجود آورده او را به سمت حق و حقیقت می کشاند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تجدد گرایان بر این باورند که در اوج تجدد، سنت بروز پیدا می کند؛ سرخوردگی اجتماعی و فردی خود منشا توجه به امر معنوی و الهی و کتاب آسمانی است، لذا این فرض که دور شدن انسان از ارزش های الهی دائمی است، غلط بوده که نمونه های آن امروز در جهان قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه ما در جامعه متفاوتی زندگی می کنیم، یادآور شد: امروزه ۸۰ درصد جامعه ایران به فرا محل متصل شده و دسترسی های جهانی پیدا کرده است.

دکتر عاملی با بیان اینکه اینترنت مرز ندارد و متاسفانه لایه های اولیه آن به فرهنگ درهم تنیده و ناشایست غرب متصل است، ادامه داد: اگرچه این موضوع ظرفیت بزرگی برای ارائه خدمات و استفاده از علم و دانش در سطح جهان است اما موانع بسیار نگران کننده ای در بعد فرهنگی دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در شرایطی که انسان به لحاظ ذهن، نگرش و واقعیت های پیرامونی، ظرفیت جهانی پیدا کرده است راهی جز توانمند شدن وجود ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه انسان توانمند در مواجهه با امر گمراه کننده، انتخاب درست را برمی گزیند، به خصیصه های جهان امروز اشاره کرد و گفت: امروزه توسعه انتخاب ها را به عنوان یکی از خصیصه های جهان معرفی کرده اند و اگر درون مایه انسان در این انتخاب ها قوی نباشد به گمراهی کشانده شده و دچار تشویش می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در این میان اگر اندیشه ما به نور قرآن منور شود، راه درست را انتخاب خواهیم کرد. لذا مسیر ما توانمندسازی در ذیل تعلیم و تربیت الهی است.

دکتر عاملی با تاکید بر اینکه پیوند با خدا و قرآن در جامعه ایرانی یک امر نهادینه است، گفت: رسانه های خارجی که برخی ناملایمات جامعه ایرانی را مشاهده می کنند براین باورند که مردم از دین فاصله گرفته اند این درحالی است که مطالعات اجتماعی ۵۰ سال اخیر نشان دهنده این است که بیش از ۹۵ درصد مردم دارای باورهای مستحکم هستند.

وی عنوان کرد: وقتی فاصله بین باورها و تجربه افزایش پیدا می کند، نگرانی از کاهش تمایلات دینی به وجود می آید؛ در همین راستا در برخی از کشورهای اروپایی فروپاشی ارزش های دینی را تجربه کردیم.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی وقتی باورها و دلبستگی ها عمیق است نگرانی فروکش کردن تمایلات دینی وجود نخواهد داشت.

دکتر عاملی با بیان اینکه توانمندی دینی می تواند منشا سلامت و سعادت شود، به مذهبی بودن جامعه ایرانی اشاره و خاطر نشان کرد: طی یک پژوهش ۷۵ درصد از مردم اعلام کردند احساس نزدیکی بسیار زیاد به خداوند دارند و ۸۵ درصد مردم هم می گویند از توهین به پیامبر منزجر هستند.

وی در ادامه به دانش قرآنی اشاره و اظهار کرد: ما باید دانش قرآنی را در جامعه خود تقویت کنیم که اولین سطح از این دانش سواد قرائت قرآن کریم است و برگزاری جشنواره های این چنینی سبب ترویج و تقویت این موضوع می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه بهترین سن تعلیم قرآن کریم از تولد تا ۶ سالگی کودک است، ادامه داد: لازم است به این دوره سنی بیشتر توجه شود. دانش حفظ و درک معانی قرآن کریم، دانش شناخت معارف قرآنی، دانش اجتماعی شناخت قرآن و دانش حکمرانی از دیگر مواردی هستند که باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشیم.

دکتر عاملی در پایان با اشاره به اینکه اگر قاعده هایی را که خداوند در هستی قرار داده را درک کنیم، به عمق دانش دست پیدا کرده ایم، گفت: نوآوری ما در هستی خلق جدید نیست بلکه کشف و رمز گشایی از دانش الهی است، دانشی که پیوند آن سلامت جامعه را تضمین می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha