کد خبر: تجویز-داروهای-بی-اثر-در-برخی-از-مطب-های
۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۳۸
تجویز داروهای بی اثر در برخی از مطب های خصوصی

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، دکتر قاسم جان بابایی با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای واردات دارو بیان کرد: بالاخره ما یک مشکل جدی داشتیم و متاسفانه تحریم ها باعث شد خیلی از کشورهایی که به عنوان محصول نهایی ما از آنها دارو تامین می‌کردیم این محدودیت ها را برای ما ایجاد کنند، به طور مثال برای بیماری ام پی اس که یک بیماری مادرزادی است، آمریکایی ها اجازه ندادند داروی آن را وارد کنیم و با اینکه ما خیلی تلاش کردیم با کشورهای وابسته این کار را انجام دهیم اما متاسفانه موفق نشدیم، برخی از داروهای سرطان هم همینطور است.

جان بابایی افزود: برای مثال روزهای اول کرونا همین ماسکی که الان به واسطه تولیدات داخلی در دسترس همه قرار دارد، ما 3 میلیون ماسک را از یک کشوری خریداری کردیم اما در فرودگاه انگلستان جلوی آن را گرفتند، یا کیت های تشخیص را کشور کره جنوبی به ما قول داده بود ولی متاسفانه دریغ کرد و ما خودمان تولید کردیم.

معاون درمان وزارت بهداشت در رابطه با بحث درمان بیماری کرونا گفت: درمان بیماری کرونا شامل دوقسمت می‌شود، یک قسمت بخش خدمات است که شامل خدماتی است که وقتی بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند و یا بستری می‌شود به او ارائه می‌کنند که هزینه ای که بیمار پرداخت می‌کند فقط بین 5 تا 10 درصد هزینه خدمات است اما بخش دیگر، بحث دارو است که لازم به ذکر است هنوز هیچ دارویی ثابت نشده که باعث درمان کرونا می‌شود، فعلا فقط خدمات مثل دستگاه اکسیژن و داروهایی که در بیمارستان استفاده می‌شود مثل داروهای تنفسی و ضدالتهاب و .. که اینها ثابت شده اند تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا گفت: الیته در بعضی از استان ها خیزهایی برای شیوع داشتیم که البته این خیزها ملایم تر از قبل است اما به هرحال اگر رعایت نشود دوباره دچار مشکل خواهیم شد.

این مقام مسئول درجواب به سوالی که در رابطه با بحث غربالگری پرسیده شد گفت: الان بحث حذف غربالگری در مجلس درحد یک بحث کارشناسی است و مصوبه ای در مجلس در این رابطه نداشتیم، به هرحال این یک بحث کارشناسی و علمی است و ما هم نظر کارشناسی خودمان را می‌دهیم و مجلس نیز درحال کار کارشناسی است و حق اوست که این کار را انجام دهد و بررسی کارشناسی داشته باشد.

جان بابایی تصریح کرد: به هرحال اگر یک خانواده ای بخواهد بچه ای داشته باشد که بعد از مدت کوتاهی فوت می‌کند قطعا هزینه های اضافی زیادی برای خانواده و مشکلات روحی دیگری به بار خواهد آورد، بحث غربالگری یک بحث علمی در دنیا است و درتمام دنیا بعضی تست ها را برای مادران انجام می‌دهند مثل سونوگرافی و موارد دیگر، نظر دوستان این است که روش های جایگزین که حالت تهاجمی ندارد استفاده شود که این درست است و حالت های قبلی بعضا به صورت تهاجمی بود و در برخی از موارد هم حتی باعث سقط جنین می‌شد که ما هم این موضوع را پیگیر هستیم و درتلاش هستیم روش های دیگر را جایگزین می‌کنیم.

جان بابایی با اشاره به مشکلات این روزهای بیماران برای تامین دارو گفت: خوشبختانه برخی از داروها را درداخل تولید می‌کنیم اما بالاخره برخی از داروها نیز وارد می‌شود و متاسفانه به سبب دو مشکل اساسی یعنی مشکل تحریم ها که باعث می‌شود شرکت های داروسازی به ما دارو نفروشند و مشکلات مربوط به تخصیص ارز، بیماران ما برای تامین این داروها دچار مشکل می‌شوند.

وی در رابطه با داروهای داخل بازار آزاد نیز گفت: خب بسیاری از آنها را از مبادی دیگری به صورت غیرقانونی وارد می‌کنند، البته دوستان ما در سازمان غذاودارو خیلی تلاش کردند و بیشتر وقتشان صرف همین موضوع تامین ارز شده است.

جان بابایی افزود: خیلی از کشورها درخواست های ما را برای خرید دارو قبول نمی‌کنند، برای بیماری های نادر، مثل بیماران پروانه ای و هموفیلی که یک نوع دارو بیشتر ندارند متاسفانه از ما دریغ می‌کنند و ما بعضی از بیماران خود را از دست داده ایم.

درمیان این گفت و گو، ارتباط تلفنی با دکتر شهرام غفاری، مدیرکل درمان سازمان تامین اجتماعی برقرار شد و ایشان در رابطه با پوشش بیمه بیماران سرطانی بیان داشت: ما در سازمان تامین اجتماعی داروهایی که تحت پوشش هستند را در دبیرخانه شورای عالی بیمه تصویب می‌کنیم و آنها را تحت پوشش قرار می‌دهیم و به تمام شرکت های بیمه گر ابلاغ می‌کنیم، بسیاری از داروهای شیمی درمانی تحت پوشش هستند اما مشکل اصلی این است که برخی از داروها فقط برای بعضی از بیماری ها اجازه تجویز دارند و برای بیماری دیگری تحت پوشش قرار نمی‌گیرند و این بر اساس پروتکل های علمی انجام می‌شود، اما مشکل این است که همکاران محترم تجویزهای داروهای شیمی درمانی را برای بیماری هایی که تحت پوشش برای آن دارو قرار داده نشده تجویز می‌کنند.

وی تصریح کرد: 90 درصد هزینه های داروهای شیمی درمانی را سازمان تامین اجتماعی پوشش می‌دهد و فقط 10 درصد توسط بیمار پرداخت می‌شود، ما در سال گذشته 750 میلیارد تومان داروهای شیمی درمانی را تحت پوشش قرار دادیم.

در ادامه گفت و گو دکتر جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت بیان داشت: این صحبت آقای غفاری کاملا درست است و ما راهنمایی بالینی را تدوین و ابلاغ کرده ایم، مراکز دولتی ما معمولا رعایت می‌کنند و خارج از پروتکل های تعیین شده دارو تجویز نمی‌کنند اما بعضی از مطب ها هستند که در آنها همکاران ما این داروها را می‌نویسند درحالی که این داروها هیچ تاثیری برای بیمار ندارد، علت آن ها خیلی عوامل می‌تواند باشد مثلا ارتباط مالی پزشک با ذی نفعان در فروش دارو یا اینکه واقعا پزشک قصد دارد برای مریض کاری انجام دهد ولی برای دارویی که میزان اثر بخشی آن به اندازه ای نیست که مریض زنده بماند یا برای او موثر واقع شود درتمام دنیا هزینه اثربخشی آن بررسی می‌شود و اگر موثر نباشد تحت پوشش قرار نمی‌گیرد، وقتی برای بیماری که سرطان پیشرفته دارد و یک دارویی 20 تا 30 میلیون هزینه داشته باشد و دو سه ماه هم عمر بیمار را بیشتر نکند واقعا برای خانواده هزینه هنگفتی به بار می‎آورد  نه تنها بیمارستان های دولتی ما بلکه تمام دنیا این دارو را از نظر هزینه اثر بخشی بررسی می‌کند.

معاون درمان وزارت بهداشت در رابطه با سند ملی بیماری های نادر گفت: این سند در شورای سلامت و امنیت غذایی ملی کشور تصویب شده است.

وی در این رابطه گفت: اولین چیزی که این سند مشخص می‌کند شناسایی بیماران نادر است، ما الان فقط چند عدد محدود از بیماران نادر را مدنظر داریم و اصلا این عنوان بیماری های خاص در دنیا وجود ندارد و به عنوان بیماری های نادر مشخص شده است که حدود 300 نوع بیماری نادر وجود دارد.

جان بابایی تصریح کرد: اولا برای مسئولین باید مشخص شود که عنوان بیماری های خاص تنها کفایت نکند و هر بیماری مادرزادی و بیماری های دیگر شبیه به آن جزو عنوان بیماری های نادر باید قرار بگیرند که بسیار برای خانواده ها هزینه بر هستند، مثلا بیماری اوتیسم برای خانواده ها هزینه های سنگینی به بار می‌آورد، درمان هایی مانند گفتار درمانی، و درمان های رفتاری و غیره که بسیار پرهزینه هستند و تحت پوشش بیمه ای قرار نمی‌گیرند، ما بیماری های بسیار پرهزینه تر از بیماری های خاص داریم.

این مقام مسئول در همین رابطه گفت: ما از دوستان مجلس میخواهیم که در بودجه یک ردیف خوبی برای آن بگذارند، مثلا یک بیماری مادرزادی مثل اوتیسم هیچ دارویی ندارد و درمان آن کاملا به صورت رفتاری است که این بیماری قابل درمان هم می‌باشد، این بیماری ها برای خانواده ها کمرشکن است و خانواده ها را دچار فقر می‌کند لذا ما خواهش داریم، هم از مجلس و هم سازمان برنامه و بودجه که یک ردیف خوبی برای آن بگذارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha