کد خبر: تشکیل-نخستین-ائتلاف-های-انتخاباتی-در-ع
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۷:۳۸
تشکیل نخستین ائتلاف های انتخاباتی در عراق

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری سلامت به نقل از العالم،در همین حال دو گروه سیاسی «مجلس اعلای اسلامی عراق» به رهبری «همام حمودی» و جنبش جهادی - سیاسی «الجهاد و البناء» به رهبری «حسن الساری» انصراف از ائتلاف الفتح» (هادی العامری) را تکذیب کردند تا این ائتلاف همچنان بزرگترین شانس پیروز انتخابات آینده باشد.

از طرفی اختلافات در داخل جریان صدر (مقتدا صدر) که داعیه دار پست نخست وزیری در انتخابات آینده شده، بر سر اینکه چه کسی نامزد انتخابات شود، بالا گرفته امری که باعث عصبانیت مقتدا صدر شده است.

سید عمار حکیم و العبادی در یک ائتلاف

سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی و حیدر العبادی نخست وزیر پیشین عراق که در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ تا پای ائتلاف انتخابی پیش رفتند اما مخالفت های داخلی در گروه العبادی مانع شکل گیری این ائتلاف شد، شب گذشته (شنبه) تشکیل ائتلاف مشترک خود تحت عنوان «تحالف القوی الدوله الوطنیه» (ائتلاف جریان های حکومت ملی) را اعلام کردند.

در انتخابات ۲۰۱۸ نخست «ائتلاف النصر» به رهبری حیدر العبادی و «الفتح» (هادی العامری) توافق کردند یک ائتلاف واحد تشکیل دهند اما به دلیل توافق العبادی با سید عمار حکیم برای پیوستن جریان حکمت ملی به این ائتلاف، الفتح ائتلاف العبادی را ترک کرد و جریان حکمت نیز از پیوستن به ائتلاف العبادی انصراف داد.

ائتلاف جدید حکیم و العبادی بعد از شکل گیری، اعلام کرد که ریاست این ائتلاف جدید با سید عمار الحکیم و ریاست شورای رهبری ائتلاف با حیدر العبادی است.

پایگاه خبری «الفرات نیوز» ارگان خبری جریان حکمت ملی در گزارشی نوشته است که این ائتلاف، چندین نیرو و گروه سیاسی از جمله شماری از نیروهای برآمده از تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹ را در خود جای داده و رویکرد آن ساخت و تقویت دولت با هدف رسیدن به دولت دارای نهادهای تاثیرگذار است تا تثبیت قانون و نظم و خدمت به جامعه را برعهده بگیرد.

در همین حال ائتلاف جدید در بیانیه ای جداگانه اعلام کرد که این ائتلاف یک نیروی سیاسی ملی میانه ‌رو است که به اهمیت نهاد حکومت و تثبیت پایه‌ های آن ایمان دارد و برای تقویت اقتدار و حاکمیت نهادهای قانونی آن در قبال بحران‌ های داخلی و خارحی تلاش می‌ کند.

در این بیانیه ابراز امیدواری شده که فرایند انتخابات آتی، شفاف، عادلانه و بیانگر اراده واقعی ملت عراق باشد.

پس از اعلام شکل گیری این ائتلاف انتخاباتی، برخی اعضای ائتلاف النصر (العبادی) اعلام کردند که ائتلاف النصر در انتخابات آتی به صورت انفرادی شرکت می کند و ائتلاف قوی الدولة الوطنیه پس از انتخابات فعالیت خواهد کرد.

اتحادیه میهنی و تغییر در یک ائتلاف

در حالی که برخی اعضای برجسته حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق ۱۲ سال قبل در انتقاد از عملکرد این حزب از آن جدا شده و در ۲۰۰۹ «جریان تغییر» را ایجاد کردند، برخی گزارش ها حاکی است که جریان تغییر درصدد ائتلاف با اتحادیه مهینی کردستان عراق در انتخابات آینده است.

«احمد ملا طلال» سخنگوی سابق نخست وزیر عراق و از فعالان رسانه ای برجسته این کشور که پیش از این، شکل گیری ائتلاف سید عمار و العبادی را پیش بینی کرده بود، گفته است که ائتلاف دیگر انتخاباتی از حزب اتحادیه میهنی کردستان و جنبش تغییر شکل می گیرد.

تاکنون اعضای این دو حزب در خصوص این ادعاها اظهار نظری نکرده اند.

برخی گزارش ها حاکی است که احتمالا دو حزب جماعت اسلامی و اتحادیه اسلامی کردستان عراق نیز به این ائتلاف بپیوندند و صفحه خبری «کفی» در شبکه های اجتماعی پیش بینی کرده است که این ائتلاف متشکل از اتحادیه، تغییر، جماعت اسلامی و اتحاد اسلامی کردستان عراق در سلیمانیه و کرکوک بیشتر آراء را در مقایسه با دیگر رقبا را دست آورد.

جریان های سیاسی کرد عراق برای نخستین بار در انتخابات ۲۰۱۸ به دلیل بالا گرفتن اختلافات سیاسی، با دو گروه انتخاباتی مختلف در انتخابات شرکت کردند.

ائتلاف «السلام الکردستانیه» (ائتلاف اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان عراق) و «القائمه الوطنیه» (مجموعه ای از احزاب اپوزیسیون کردستان عراق) دو ائتلاف انتخاباتی در انتخابات ۲۰۱۸ بود اما با توجه به گزارش های منتشر شده فعلی، احتمالا در انتخابات آتی دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) دو حزب عمده کردستان یعنی اتحادیه میهنی و دمکرات کردستان عراق دیگر در یک ائتلاف واحد گردهم جمع نشوند.

کارشناسان معتقدند که به دلیل افزایش دامنه اختلافات بین احزاب کرد، احتمالا گروه های انتخابی متفاوت از ائتلاف های انتخابی ۲۰۱۸ شکل بگیرد.

ائتلاف «عزم» نخستین ائتلاف اهل سنت

در میان جریان های اهل سنت، ائتلاف «العزم» به رهبری «خمیس الخنجر» نخستین ائتلافی است که تقریبا موجودیت خود را در برابر ائتلاف «محمد الحلبوسی» اعلام کرده است.

«سلیم الجبوری» رییس پیشین پارلمان عراق در توئیتی به طور رسمی پیوستن خود را به ائتلاف العزم اعلام کرد و گفت: ائتلاف العزم، درصدد ساخت محکم نهادهایی است که بر پایه انسان محوری بنا شده و می خواهد دغدغه های کشور را حل و فصل کند.

وی اضافه کرده است که با کار تشکیلاتی و مشارکت حقیقی می توان در هر پروژه ای به موفقیت رسید و بدون کار تشکیلاتی این گونه پروژه ها دوام نخواهد داشت.

بسیاری کارشناسان معتقدند که رقابت سیاسی در داخل اهل سنت در انتخابات آینده، بین ائتلاف الخنجر و الحلبوسی منحصر می شود و «اسامه النجیفی» رییس پیشین پارلمان و رهبر «جبهه نجات» از شانس کمتری برای کسب حداکثری کرسی های پارلمان برخوردار است.

النجیفی و «ایاد علاوی» رهبر گروه پارلمانی «الوطنیه» اخیرا در یک مراسم افطاری مشترک در یکی از باشگاه های بغداد گردهم آمدند که باعث شده است برخی پیش بینی کنند که علاوی و النجیفی ائتلاف مشترک انتخاباتی تشکیل بدهند.

الفتح شانس اول انتخابات عراق

پاره ای گزارش های غیر تایید نشده حاکی است که ائتلاف موسوم به «تصحیح» متشکل از دو حزب مجلس اعلای اسلامی (همام حمودی) و جنبش الجهاد و البناء (حسن الساری) از ائتلاف الفتح کنار کشیده و به صورت جداگانه در انتخابات آینده شرکت می کنند.

براساس گزارش منابع رسانه ای عراق، به دلیل عدم توافق بین ائتلاف تصحیح با الفتح بر سر دایره های انتخاباتی (حوزه های انتخابیه) مجلس اعلا و جهاد و البناء از الفتح جدا شده اند.

این درحالی است که برخی اعضای ائتلاف التصحیح، خروج الفتح را تکذیب کرده و گفته اند که این آرزوهای رقبای الفتح است که تحقق نخواهد یافت.

«محمود الربیعی» از اعضای برجسته الفتح در توئیتی گفته است که «ائتلاف الفتح همچنان بزرگترین و مهمترین پروژه سیاسی برای عراق پیروز بر تروریسم تکفیری است.»

وی ادامه داده است که «ائتلاف الفتح تمامی چالش ها و موانعی که دشمنان و رقبا برای تضعیف و متلاشی کردن آن چیده بودند، پشت سر گذاشته و اینک با اراده و اصرار جدی با هدف خدمت به مردم مظلوم عراق، رو به جلو می رود.»

به این ترتیب ائتلاف الفتح متشکل از چهار گروه برجسته سازمان بدر (هادی العامری)، مجلس اعلای اسالامی (همام حمودی)، الصادقون (شیخ قیس الخزعلی) و السند (احمد الاسدی) است.

مجموعه ای از گروه های جهادی مانند جند الامام، الاوفیاء، کتائب سید الشهداء، الجهاد و البناء و کتائب امام علی (ع) در ائتلاف الفتح حضور دارند.

همچنان به اعتقاد کارشناسان، ائتلاف الفتح یکی از گروه های مهم برای کسب بیشترین آراء انتخاباتی است.

اختلافات در داخل جریان صدر

جریان صدر به دلیل بالاگرفتن اختلافات بین اعضایش برسر اینکه چه کسی نامزد آینده انتخابات شود، به اعتقاد کارشناسان خیلی زودتر از آنچه انتظار می رفت، دچار ضعف داخلی شده است.

در حالی که مقتدا صدر رهبر این جریان زودتر از همه رقبای سیاسی، تبلیغات انتخاباتیش را در عراق شروع و هدف خود را در انتخابات آینده، کسب پست نخست وزیری اعلام کرد، اینک از این اختلافات داخلی به شدت به خشم آمده است.

مقتدا صدر ناچار شد برای کنترل اوضاع در داخل جریان صدر، اخیرا به مانور نیروهای «سرایا السلام» شاخه نظامی جریان صدر در شهرک صدر (شرق بغداد) روی بیاورد.

وی در توئیتی در ۲۳ آوریل گذشته (چهارم اردیبهشت ماه) از کمی یاران وفادار در داخل جریان صدر ابراز انزجار کرد.

برخی رسانه های غربی از جمله نشریه انگلیسی «اکونمیست» در گزارشی بحث برانگیز، از احتمال نزدیکی بین مقتدا صدر و آمریکا در انتخابات آینده خبر داده است.

همزمان با این گزارش خبری عنوان شد که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق قصد نامزدی در انتخابات آینده را ندارد به شرط اینکه مقتدا صدر بعد از انتخابات بار دیگر از او برای تصدی پست نخست وزیری حمایت کند.

«باسل حسین» رییس مرکز مطالعات «کلوا ذا»، امید الکاظمی به جریان صدر در انتخابات آینده برای تصدی مجدد پست نخست وزیری را اشتباه خوانده است.

وی در توئیتی نوشته است که جریان صدر اگر در انتخابات آینده اکثریت را به دست بیاورد برای معرفی نامزد خود تلاش می کند و اگر اکثریت را نتواست کسب کند، در این صورت، به تنهایی تعیین کننده نخست وزیر آینده نخواهد بود.

نامعلوم بودن وضعیت نوری المالکی و مسعود بارزانی

در حالی که اغلب جریان ها و رهبران سیاسی برجسته عراق برگه های انتخاباتی و ائتلاف های احتمالی خود را رو کرده اند اما همچنان شاکله ائتلاف احتمالی دو رهبر سیاسی برجسته عراق یعنی «نوری المالکی» (دولت قانون) و «مسعود بارزانی» (حزب دمکرات کردستان عراق) در هاله ابهام است.

گمانه زنی های مختلفی در خصوص احتمال ائتلاف بین المالکی و بارزانی یا بین بارزانی و مقتدا صدر و حتی احتمال ائتلاف بین مقتدا صدر و نوری المالکی مطرح شده اما هنوز این گمانه زنی ها عینیت نیافته است.

بسیاری از کارشناسان با سرآمدن تاریخ ثبت نام ائتلاف ها، احزاب و نامزدها در انتخابات آینده، امیدوارند که شاکله ائتلاف نوری المالکی و بارزانی نیز مشخص شود به ویژه که از این دو رهبر سیاسی عراقی به عنوان رهبران اثرگذار در روند سیاسی عراق یاد می شود.

سابقه کوتاه از ادوار مجلس عراق و جریان های سیاسی

حزب الدعوه اسلامی عراق به مدت ۱۲ سال از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ متولی نخست وزیری عراق شد که نوری المالکی برای دو دوره و بعد از او حیدر العبادی برای یک دوره این پست را در اختیار داشتند.

مجلس اعلای اسلامی عراق نیز در دوره کوتاه عادل عبدالمهدی طی سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ پست نخست وزیری را به دست آورد و بعد از آن مصطفی الکاظمی با حمایت جریان حکمت به رهبری سید عمار حکیم و «برهم صالح» رییس جمهوری عراق این پست را به صورت انتصابی به دست آورد تا مامور فراهم کردن فضا برای انتخابات زودهنگام در اکتبر ۲۰۲۱ شود.

ریاست جمهوری از ۲۰۰۶ تاکنون همچنان در اختیار حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق بوده اما برخی یافته ها حاکیست که حزب دمکرات کردستان عراق درصدد تصدی این پست در انتخابات زودهنگام آتی است.

از طرفی پست رییس پارلمان در ادوار گذشته بین جریان های مختلف اهل سنت دست به دست شد که در برهه ای در اختیار طیف حزب اسلامی شامل «حاجم الحسنی» و بعد از آن «سلیم الجبوری» بود.

طیف موصلی ها به رهبری «اسامه النجیفی» نیز برای برهه ای ریاست پارلمان عراق را تصاحب کرد سپس به «محمود المشهدانی» از اهل سنت بغداد انتقال یافت و اینک در اختیار طیف الانباری ها به رهبری «محمد الحلبوسی» قرار گرفته است.

در شرایط حاضر طیف موصلی ها (النجیفی) و تکریتی ها (خمیس الخنجر) برای خارج کردن این پست از دست الانباری ها تلاش می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha