کد خبر: تصاویر-ماهواره‌ای-فعالیت-جدید-هسته‌
۱۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۱۰
تصاویر ماهواره‌ای فعالیت جدید هسته‌ای کره شمالی را نشان می‌دهند!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از NBC News، به گفته کارشناسان، تصاویر ماهواره‌ای که فعالیت‌های جدید در تاسیسات هسته‌ای کره شمالی را نشان می‌دهد، حاکی از آن است که رژیم کیم جونگ اون در حال آماده سازی پردازش مجدد پلوتونیوم سلاح‌های هسته‌ای است. عکس‌های ماهواره‌ای تجاری نشان می‌دهد که بخار یا دود از یک ساختمان کوچک در آزمایشگاه رادیوشیمی Yongbyon و از یک نیروگاه حرارتی مجاور در حال افزایش است. این آزمایشگاه میله‌های سوخت را صرف استخراج پلوتونیوم بمب‌های هسته‌ای می‌کند. عکس‌های منتشر شده توسط Maxar Technologies و مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در وب سایت اتاق فکر، Beyond Parallel قرار گرفته است. تصاویر ماهواره‌ای قبلی نشانه‌های دیگری از فعالیت در نیروگاه حرارتی طی هفته‌های اخیر را نشان داده بود. رافائل ماریانو گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در این ماه با اشاره به نشانه‌هایی از فعالیت در تاسیسات یونگبیون و سایت دیگری، فعالیت هسته‌ای را نقض آشکار تحریم‌های سازمان ملل دانست.

عکس منتشر شده توسط ماهواره‌های تجاری از کره شمالی

ویکتور چا، رئیس کره در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی ، که یک مقام ارشد امنیت ملی در دولت جورج دبلیو بوش بود، گفت: آخرین فعالیت نشان می‌دهد که کره شمالی در حال آماده سازی برای آغاز تلاش جدید برای پردازش مجدد هسته‌ای است. فعالیت هسته‌ای کره شمالی چا گفت: این حرکت و دو دور آزمایش موشکی در هفته‌های اخیر یک مانور سیاسی توسط کیم برای به چالش کشیدن دولت رئیس جمهور بایدن و رئیس جمهور کره جنوبی مون جائه این است. او ادامه داد: این فعالیت‌ها یک سری تشدید است. من فکر می‌کنم کاملاً محاسبه شده باشد. آن‌ها فشارهایی را که به رئیس جمهور ترامپ و رئیس جمهور اوباما وارد کرده بودند، افزایش می دهند. وی گفت: این اقدامات در مورد کره شمالی چیز جدیدی نیست، اما این اتفاق در اوایل دولت رخ می‌دهد. کاخ سفید، وزارت امور خارجه و وزارت دفاع بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. چا پس از اینکه دولت بایدن جبهه واحدی را با متحدان خود در آسیا، از جمله ژاپن و کره جنوبی ارائه داد و در گفتگو با چین موضع سختی گرفت گفت: من فکر می‌کنم کره شمالی احساس می‌کند باید پاسخ دهد. چا و دیگر کارشناسان گفتند: برای تشدید بیشتر، کره شمالی می‌تواند موشک‌های دوربرد را شلیک کند‌، آزمایش هسته‌ای انجام دهد یا یک موشک بالستیک قاره پیما را پرتاب کند.

فعالیت‌های موشکی شمال در چند سال اخیر...

کره شمالی از اواخر سال 2017 آزمایش موشک بالستیک بین قاره‌ای را انجام نداده است. پس از یک دوره تنش بالا، دولت ترامپ دیپلماسی خود را با پیونگ یانگ دنبال کرد. مذاکرات ترامپ و کیم در هانوی ویتنام، در سال 2019 در نهایت بدون توافق فروپاشید. روز سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد جلسه‌ای غیرعلنی درباره کره شمالی برگزار کرد، اما این بحث‌ها نتیجه‌ای فوری نداشت. سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، لیندا توماس-گرینفیلد، روز دوشنبه گفت که ما در حال بررسی اقدامات دیگری هستیم که ممکن است در اینجا در نیویورک انجام دهیم. کره شمالی طی هفته‌های اخیر مجموعه‌ای از اقدامات و اظهارات تحریک آمیز را انجام داده است. در حالی که ایالات متحده و کره جنوبی تمرینات نظامی شبیه سازی رایانه‌ای را انجام می‌دادند، کیم یو جونگ خواهر رهبر کره شمالی در 16 مارس به واشنگتن درباره ایجاد تنش هشدار داد. چند روز بعد، کره شمالی یک جفت موشک کروز کوتاه برد را به دریای زرد پرتاب کرد. مقامات ارشد دولت بایدن در آن زمان گفتند كه آزمایش‌های موشک كروز از نظر آنچه رژیم می‌تواند برای بالا بردن تنش انجام دهد، در سطح پایین قرار دارد. سپس هفته گذشته، کره شمالی دو موشک بالستیک کوتاه برد را با نقض قطعنامه‌های سازمان ملل شلیک کرد. خواهر کیم روز جمعه رئیس جمهور کره جنوبی مون را طوطی پرورش یافته توسط آمریکا خواند.

تصمیم ایالات متحده برای جواب به اقدامات کره

هفته گذشته بایدن در اولین کنفرانس خبری خود گفت که ایالات متحده با متحدان خود مشورت می‌کند و در صورت انتخاب رژیم برای تشدید تنش به آن‌ها پاسخ می‌دهد. دبیر مطبوعاتی کاخ سفید جن پسکی روز دوشنبه گفت که بایدن قصد ندارد با کیم ملاقات کند. پسکی گفت: من فکر می‌کنم رویکرد او کاملاً متفاوت باشد و این قصد او نیست. دریادار مایکل استودمن، مدیر اطلاعات فرماندهی هند و اقیانوس آرام ایالات متحده، در این ماه گفت که فعالیت‌های هسته‌ای اخیر کره شمالی می‌تواند برای دستیابی به اهرم فشار با ایالات متحده برای تلاش برای رهایی از مجازات‌ها طراحی شود. استودمن در یک رویداد مجازی گفت: چشم ما به این است و این موضوع عمیقاً نگران کننده است که کره شمالی با سیاستش کجا می‌خواهد برود. اگر کره شمالی پردازش مجدد خود را آغاز کرده است، پس این می‌تواند تنش متفاوتی را با کره در سال 2021 ایجاد کند.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha