کد خبر: حدود-۳۰-میلیون-مرد-و-۲۹-میلیون-زن-می‌تو
۲۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۵۲
حدود ۳۰ میلیون مرد و ۲۹ میلیون زن می‌توانند در انتخابات شرکت کنند

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به تعداد واجدین شرایط رأی دادن اظهار کرد: در کشور ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که ان شاء‌الله شاهد حضور آن‌ها در پای صندوق‌های رأی خواهیم بود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور ادامه داد: از مجموع واجدین شرایط رأی دادن، ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر مرد و ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ نفر زن هستند؛ همچنین آمار رأی اولی‌های این دوره از انتخابات ریاست جمهوری یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره افزایش تعداد صندوق‌های رأی در این دور از انتخابات به خاطر تداوم بیماری کرونا در کشور گفت: امسال شرایط کشور به لحاظ بیماری کرونا خاص و ویژه است و برای همین، ستاد انتخابات کشور افزایش تعداد شعبه‌های اخذ رأی را به عنوان مکانیسمی برای جلوگیری از تجمع و شلوغی رای دهنده در شعبه‌های اخذ رأی در دستور کار قرار داده است؛ در کنار افزایش شعبه‌های اخذ رأی، شعبه‌های سیار هم برای اخذ رأی از بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره تعرفه‌های ارسال شده به استان‌ها و تفاوت تعرفه‌های چهار انتخابات نیز گفت: تعرفه‌های انتخابات هر یک از چهار انتخابات (ریاست جمهوری، شورا‌های اسلامی شهر و روستا، میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری) بر اساس تعداد افراد مورد نیاز طراحی و چاپ شده است.

موسوی با تشریح اهمیت انتخابات ریاست جمهوری گفت: در واقع برای انتخابات ریاست جمهوری که نیاز به انتخاب یک نفر است، در تعرفه آن فقط جای نوشتن اسم یک نفر در نظر گرفته شده است، اما در انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری که برای تهران ۳ نفر و سایر استان‌ها یک نفر است، تعرفه متناسب با آن طراحی شده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: برای انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی نیز برای هر کدام از حوزه‌های انتخابیه یک نفر انتخاب خواهد شد که تعرفه آن نیز متناسب با آن یک نفر تعریف شده است.

موسوی خاطر نشان کرد: طبق قانون برای شورا‌های شهر و روستا، تعرفه‌ها به خاطر تعداد اعضای شورای اسلامی شهر و روستا‌ها متفاوت خواهد بود.

وی در این خصوص گفت: متناسب با جمعیت شهر‌ها و روستاها، شورا‌های سه نفره، پنج نفره، هفت نفره، نه نفره، یازده نفره، سیزده نفره، پانزده نفره و در نهایت در شهر تهران ۲۱ نفره داریم، بنابراین اندازه تعرفه‌ها متناسب با اعضای شورای شهر‌ها و روستا‌ها متفاوت خواهد بود و آن جایی که اسم نامزد‌ها نوشته می‌شود، تعدادشان متناسب با اعضای اصلی آن شورا است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباه برگزاری انتخابات الکترونیک شورا‌ها در کلان شهر‌های کشور گفت: در ۲۴ مرکز استان کشور به غیر از استان تهران انتخابات به صورت الکترونیک برگزار می‌شود و برای همین، تعرفه کاغذی و صندوق‌های معمول در این شهر‌ها مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

موسوی در پایان خاطر نشان کرد: امید داریم در روز ۲۸ خرداد ماه امسال شاهد حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی باشیم و انشاءا... جلوه جدیدی از همبستگی و وحدت ملی در کشور شکل گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha