کد خبر: حل-بخش-قابل-‌توجهی-از-مشکلات-خوزستان-ب
۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۱
حل بخش قابل ‌توجهی از مشکلات خوزستان به دست مسئولان استانی است

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حسن درویشیان در این جلسه که در استانداری خوزستان برگزار شد، با تشکر از تلاش دستگاه‌های ذی‌ربط در حادثه آب‌گرفتگی استان گفت: سازمان بازرسی با جمع‌بندی از بازدیدها و جلسات دو روز اخیر در استان پیشنهاد‌هایی برای رفع مشکلات دارد که امکان اجرای بخشی از این پیشنهاد‌ها در استان است و بخش دیگر باید از مرکز پیگیری شود. آن بخش که مربوط به مرکز است هم سازمان بازرسی پیگیری می‌کند و هم استاندار باید پیگیر باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مأموریت آیت‌الله رئیسی به ایشان گفت: مأموریت رییس محترم قوه قضائیه درباره آب‌گرفتگی و مشکلات شبکه فاضلاب و آب‌های سطحی است و تأکید فرمودند اگر کوتاهی و قصوری توسط هر مسئول و دستگاهی صورت گرفته، حتماً اقدام لازم قانونی انجام شود. البته سازمان بازرسی در جریان این بازدیدها به برخی کوتاهی‌ها رسیده است که در حال جمعی بندی، مستندسازی و اخذ توضیح و دفاع هستیم. البته درباره چند نفر از مسئولین کار اخذ توضیح و دفاع شروع‌شده و هم‌زمان مرجع قضایی در حال رسیدگی است و شاید چند نفر از چند دستگاه دیگر هم در این موضوع قصورهایی داشته باشند که پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از دستور کارهای سازمان بازرسی حسب دستور رییس قوه قضائیه رسیدگی به ترک فعل‌ها است، افزود: این موضوع گلایه بسیاری از مردم و دستگاه‌ها است که سازمان‌های نظارتی فقط سراغ کارهای انجام‌شده می‌روند و چه‌بسا خسارت و زیان کارهای انجام‌نشده بیشتر است. لذا یکی از رویکردهای سازمان بازرسی پیگیری ترک وظایف است. در سیل سال گذشته سازمان بازرسی قریب به 140 گزارش در این خصوص تهیه‌کرده است. عده‌ای از مسئولان در شهرهای شیراز و لرستان به خاطر عدم انجام وظایفشان در زمان مسئولیت به مراجع قضایی معرفی‌شده‌اند که ازجمله این وظایف عدم لایروبی مسیل‌ها یا ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مسیر رودخانه‌ها بود که نهایتاً باعث خسارت جانی و مالی شده است.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین درویشیان با اشاره به مشکلات عدیده خوزستان گفت: استان چند مشکل اساسی دارد که همت و اراده استانی و ملی متوجه رفع این مشکلات است. اشتغال یک معضل در استان است و این در حالی است که استان خوزستان دارای منابع خدادادی است. مثلاً بندر امام خمینی(ره) 23 واحد پتروشیمی دارد که ظرفیت فوق‌العاده‌ای است. سایر شهرهای استان هم همین شرایط را دارند.

وی با اشاره به حقوق مردم استان به لحاظ تخصیص اعتبارات گفت: اختصاص 3 درصد از درآمدهای نفتی به استان خوزستان رقم قابل‌توجهی است که باید پیگیری شود که چرا بخش قابل‌توجهی از آن تخصیص داده نشده است. یا عوارض آلایندگی که بایستی بخشی از آن به شهرداری‌ها تخصیص داده می‌شد تا بتوانند برخی امور زیربنایی و مشکلات ساختاری شهرها را برطرف کنند که این موضوع نیز کامل پرداخت‌نشده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مشکلات مردم استان در خصوص آب آشامیدنی گفت: متأسفانه در بازدیدها از برخی مناطق گفته شد آب آشامیدنی مردم آلوده به فاضلاب است که در جایی که 200 میلیارد مترمکعب آب پشت سدهای آن است، قابل‌انتظار و تحمل نیست.

وی با اشاره به مشکلات استان خوزستان در خصوص آب‌های سطحی و فاضلاب گفت: مشکل آب‌های سطحی و فاضلاب مربوط به امسال و سال گذشته نیست. این مشکل مربوط به سال‌های قبل است ولی چون در خشک‌سالی قرار داشتیم کسی به فکر رفع آن نبوده تا کار اساسی انجام دهد. در بندر امام خمینی(ره) گفته شد طرح جامع این شهر مربوط به 15 سال قبل است که یک ضعف است. طرح جامع اهواز نیز اخیراً تصویب‌شده و هنوز طرح تفصیلی ندارد که طرح جامع بدون طرح تفصیلی خیلی کارایی ندارد.

وی افزود: به نظر می‌رسد حل بخش قابل‌توجهی از این مشکلات به دست مسئولان استانی با استفاده از ظرفیت‌های استان انجام می‌شود. امروز در بندر امام خمینی(ره) از سکونت‌گاه‌هایی بازدید کرده‌ایم که وجود چنین مکان‌هایی برای ما قابل‌تصور نبود. در جلسه‌ای که در فرمانداری بندر امام خمینی(ره) داشته‌ایم، رییس منطقه ویژه پذیرفت تا رفع مشکلات آن منطقه از شهر را بر عهده بگیرد. پس به نظر می‌رسد می‌شود از ظرفیت‌های این‌چنینی استفاده کرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین با اشاره به اختصاص 200 میلیارد تومان از شورای راهبردی منطقه ویژه به ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) طی 3 سال گفت: باید روی این بودجه‌ها نظارت شود که این پول‌ها چگونه هزینه شده است. برخی از نمایندگان ماهشهر گلایه داشتند که پول قابل‌توجهی پرداخت‌شده ولی چون نظارت‌نشده، درست هزینه نشده است. الان شهرداری بندر امام خمینی(ره) با 170 میلیارد تومان بدهی برخی از کارگرها و کارکنانش 8 ماه حقوق دریافت نکرده‌اند که این موضوعات قابل‌تحمل نیست.

وی ادامه داد: به نظر من برخی اقدامات را می‌توان با فوریت انجام داد. باید قبل از آنکه دولت ردیفی را برای حادثه خوزستان تخصیص دهد و سیر طولانی اداری که در ادارات دولتی شاهد آن هستیم، طی شود، از ظرفیت‌های استانی مانند منطقه ویژه، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد و ... اقدامات فوری نسبت به رفع برخی نیازها انجام شود. اقدامات اساسی مانند اجرای طرح جامع فاضلاب استان که گفته شد از سال 85 شروع‌شده و هنوز 40 درصد پیشرفت داشته باید با تخصیص اعتبار لازم سرعت پیدا کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره جمع‌آوری آب‌های سطحی هم گفت: برخی از مسئولان گفته‌اند اگر طرح جامع فاضلاب هم اجرا شود، با توجه به حجم بارندگی‌ها در استان مشکلی در خصوص آب‌های سطحی رفع نمی‌شود. سازمان با بررسی‌های که انجام داده است، 7 پیشنهاد مشخص را آماده کرده که آن را به دستگاه‌های زیربط ارائه می‌کند.

گفتنی است این جلسه هم اکنون در حال برگزاری است و استاندار، مسئولان استانی و بازرسان در حال ارائه گزارش هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha