کد خبر: خطر-ابتلا-به-عفونت‌های-قارچی-با-استفا
۲۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۵۶
خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی با استفاده از داروی دگزامتازون!

دکتر داوود یادگاری نیا فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با توجه به کمبود تخت خالی در بیمارستان ها برای بستری بیماران مبتلا به کروناویروس  و مصرف داروهای مختلف برای درمان آنها بیان داشت: داروهای مصرفی همان رمدسیویر است که در پیک های قبلی هم برای درمان بیماران مبتلا به کرونا مورد استفاده قرار گرفته بود.

وی با بیان اینکه فعلا داروی رمدسیویر در اختیار بیمارستان ها قرار گرفته است، گفت: اگر شرایط بحرانی شود ممکن است مجبور شویم اقدامی انجام دهیم که مردم بتوانند داروهای کرونا را در منازل تزریق کنند و یا با مراجعه به بعضی از مراکز داروهای خود را تهیه و استفاده کنند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی گرمسیری تاکید کرد: اگر با کمبود تخت مواجه شویم به ناچار عده ای از مردم مجبور هستند که در منزل دوران بیماری خود را طی کنند. احتمال دارد که به خاطر کمبود تخت با مشکل رو به رو شویم.

دکتر یادگاری نیا افزود: احتمال دارد که بعضی از داروها را بتوانیم در شرایط خاص به صورت سرپایی هم استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که مطرح شده بود داروی دگزامتازون روی بعضی از بیماران مبتلا به سوش های انگلیسی تاثیر معکوس دارد، اظهار کرد: هنوز این موضوع تایید نشده و داروی دگزامتازون جزو داروهای اصلی برای درمان کرونا است.

این پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری ادامه داد: اثربخشی داروی دگزامتازون به نسبت خوب است اما نباید فراموش کرد که داروی کورتون اگر به درستی استفاده نشود می تواند عوارضی برای بیماران به دنبال داشته باشد.

دکتر یادگاری نیا گفت: برای بعضی از بیماران سرپایی نیازی به استفاده از داروی دگزامتازون نیست چراکه استفاده از این دارو شانس عفونت ها به خصوص عفونت های قارچی را در بیماران بالا می برد.

وی تاکید کرد: داروی دگزامتازون باید به صورت دقیق، درست و بر اساس پروتکل ها در مدت زمان کوتاهی برای بیماران مورد استفاده قرار گیرد تا خطر بروز برخی عوارض برای بیماران کمتر شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی گرمسیری تصریح کرد: متاسفانه مصرف داروی دگزامتازون حتی برای بیماران سرپایی هم افزایش پیدا کرده و این موضوع باعث بروز عفونت های ثانویه و عفونت های قارچی می شود.

خبرنگار: مینا افسریان 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha