کد خبر: دستگیری-اعضای-باند-فروش-داروهای-تقلبی
۲۰ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۲۴
دستگیری اعضای باند فروش داروهای تقلبی/ خبرنگاران؛حامیان امنیت

سخنگوی ناجا از دستگیری اعضاء باند فروش داروهای سقط جنین طی ماه گذشته توسط پلیس فتا خبر داد و یادآور شد: 25 نفر از متهمان فعال در این زمینه شناسایی و دستگیر شده اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار " مهدی حاجیان" در نشست خبری  با اصحاب رسانه اظهار داشت: بر روح پاک و پرفتوح بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی درود و رحمت می فرستیم و یاد و خاطره شهدای والامقام انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس، مدافعان حرم و حریم نظم و امنیت به ویژه سپهبد شهید "حاج قاسم سلیمانی" و همرزمانش را گرامی می داریم و برای فرماندهی معزز کل قوا مقام معظم رهبری "مدظله العالی" آرزوی طول عمر توام با صحت و سلامتی داریم.

وی ضمن خیرمقدم به اصحاب رسانه و خبرنگاران افزود: خدمت همه اصحاب رسانه؛ همکاران و همراهان ما در حوزه انتظامی، حامیان و پشتیبانان نظم و امنیت نیز عرض سلام و ارادت دارم.

 سپهبد شهید سلیمانی ؛ قهرمان بین المللی

سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دومین سالروز شهادت سپهبد شهید "حاج قاسم سلیمانی" مطرح کرد: فرا رسیدن ایام دومین سالروز شهادت سیدالشهدا مدافع حرم، سردار سپهبد "حاج قاسم سلیمانی" که قهرمان ملی و بین المللی عرصه مقاومت، ایثار، شجاعت و فداکاری هستند، را گرامی می داریم.

سردار حاجیان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری "مدظله العالی" در توصیف سردار "سلیمانی" ادامه داد: همان طور که معظم له فرموده اند:" سردار "سلیمانی"، دارای مکتبی است که این مکتب، انقلابی بود در دل انقلاب اسلامی."

 سردار سلیمانی ؛ راسخون در ولایت مداری

وی اضافه کرد: به اعتقاد بنده شهادت سپهبد شهید "حاج قاسم سلیمانی" وقوع انقلاب و تحول در تفکر اسلامی در مقابله با ظلم و استکبارستیزی را موجب شد و اگر بخواهیم شخصیت حقیقی سپهبد شهید "سلیمانی" را تفسیر کنیم باید ایشان را راسخون در علم، ولایت مداری، جهاد، فداکاری و خدمتگزاری بدانیم.

سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه معمولا در مباحث دینی و مذهبی راسخون علم، اولیاء الله و پیروان حقیقی مکتب شان هستند،گفت: راسخون؛ افرادی هستند که انسان را به ملکوت می برند و ملکوت را به پایین می آورند و در اختیار انسان قرار می دهند، سپهبد شهید "سلیمانی" چنین ویژگی را دارا بود.

سردار حاجیان با وصف سردار شهید "سلیمانی" به ویژگی راسخونی تاکید کرد: همه ما باید این شهید بزرگوار را راسخون در ولایت مداری بدانیم؛ علاوه بر اینکه روح همه آزادیخواهان را به ملکوت بردند، ملکوت را در اختیار انسان های آزادیخواه قرار دادند.

این مقام ارشد انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری نشست خبری سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور اظهار کرد: از اینکه امروز بار دیگر فرصت و توفیق حاصل شد که در جمع شما فرهیختگان رسانه و خبرنگاران باشم تا ضمن ارائه گزارش عملکرد پلیس، پاسخگوی سوال های شما نیز باشم بسیار خرسندم.

کشف 89 درصدی جرایم سایبری

وی با گریزی بر عملکرد پلیس فتا توضیح داد: علیرغم اینکه امروزه شاهد وقوع جرایم پیچیده و فنی در فضای سایبری و مجازی هستیم، بحمداله قابلیت و توانمندی پلیس فتا مشهود است، به گونه ای که بیش از 89 درصد از جرایمی که در این حوزه  به وقوع می پیوندد، کشف می شود.

سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اقدامات پلیس در مقابله با جرایم سازمان یافته در فضای مجازی خاطر نشان کرد: 65 فقره کشفیات پلیس فتا مربوط به جرایم فیشینگ، 34 فقره مربوط به جعل کارت های بانکی و 94 فقره مربوط به پرونده های کلاهبرداری است که در مجموع کشفیات پلیس در این حوزه 195 فقره می باشد.

انسداد 72 تارنمای غیرمجاز

وی با اشاره به شناسایی و انسداد 72 تارنمای غیرمجاز در زمینه تبلیغ و فروش داروهای قاچاق و غیرمجاز در اینستاگرام تاکید کرد: البته محدوده اقدامات پلیس فتا بسیار گسترده تر از آنچه که شرح داده شد، می باشد، اما امروز می توانیم ادعا کنیم که در حوزه مبارزه با جرایم سایبری در منطقه و جهان جزء کشورهای صاحب سبک و برتر هستیم.

سردار حاجیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار سال" تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" بیان کرد: انتظامی جمهوری اسلامی ایران به منظور رفع موانع تولید و رونق آن، وظایفی دارد، مبارزه با قاچاق کالا، دارو و ... از محورهایی است که پلیس می تواند در این حوزه به عنوان ضابط قانونی به منظور رونق تولید و رفع موانع ایفای نقش کند.

 عملکرد پلیس امنیت اقتصادی 

سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران  با اشاره به عملکرد موفق پلیس امنیت اقتصادی خاطر نشان کرد: این پلیس با برنامه و رویکردی مشخص و البته توانمندی علمی و فنی در کشفیات قاچاق، دستاوردهای محسوسی داشته است.

وی با بیان اینکه هر چند که قاچاق کالا پیامدهای منفی بسیار از جمله کاهش تولید و بی نظمی و اخلال در نظام اقتصادی دارد، یادآور شد: با راه اندازی پلیس امنیت اقتصادی در گمرکات و همکاری وزارت اقتصاد توانسته ایم در موضوع مقابله با قاچاق کالا و جرایم گمرکی ایفای نقش داشته باشیم؛ به طوری که ارزش ریالی کشف پرونده های جرایم گمرکی 458 درصد افزایش داشته است، از طرفی ارزش ریالی کشفیات پرونده های حوزه قاچاق رشد 64 درصدی داراست و متهمان دستگیرشده در این حوزه رشد 10 درصدی دارند.

سردار حاجیان در تشریح دستاوردهای پلیس امنیت اقتصادی در مبارزه با قاچاق کالا از سهم 96 درصدی کشفیات لوازم یدکی قاچاق، 69 درصدی لوازم خانگی، 27 درصدی تجهیزات رایانه ای و 48 درصدی تجهیزات پزشکی خبر داد و خاطر نشان کرد: کشف دستگاه های استخراج رمز ارز های غیرمجاز و قاچاق نیز از دیگر دستاوردهای این پلیس می باشد .

وی با اشاره به دستور سردار " اشتری" ؛ فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران در خصوص اجرای طرح سراسری مبارزه با قاچاقچیان رمز ارز خاطر نشان کرد: حدود 179 هزار دستگاه استخراج رمز ارز غیرمجاز به همت پلیس کشف شده که اگر این مهم اتفاق نمی افتاد، تابستان امسال و با تداوم فعالیت این دستگاه ها همچنان شاهد تداوم قطعی های برق بودیم.

 سهم 52 درصدی سرقت های خرد

سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به فرآیند مبارزه با سرقت پرداخت و بیان کرد: 52 درصد از سرقت ها از نوع " سرقت خرد" است و وقوع این سرقت ها می تواند دلایل و ریشه های متفاوتی داشته باشد، در هر حال شاهد افزایش 9 درصدی سرقت های خرد هستیم.

تناسب جرم و مجازات

سردار حاجیان با اشاره به اقدامات ایجابی با محوریت رویکردهای پیشدستانه و پیشگیرانه برای مبارزه با سرقت و از طرفی اقدامات انتظامی و سلبی یادآور شد: متاسفانه یکی از دلایل تکرار چرخه جرم را عدم تناسب جرم و مجازات می دانیم، به طوری که شاهدیم که برای سارقان سرقت های خرد مجازات های بازدارنده در نظر گرفته نمی شود .

 وی با طرح این سوال که آیا سارقی که دستگیر و تحویل زندان می شود امکان اصلاح و تربیتش فراهم است؟ ادامه داد: اینکه سارقی علیرغم دستگیری دوباره چرخه جرم را تکرار می کند یکی از دلایل عمده اش این است که مجازات ها بازدارنده نیست و باید عرض کنم که لازم است میان نوع جرم و مجازات تناسب وجود داشته باشد.

سردار حاجیان به شرح دستاوردهای پلیس در مبارزه با انواع سرقت به ویژه سرقت خرد پرداخت و خاطر نشان کرد: میانگین درصد کشف به وقوع سرقت ها توسط پلیس در مقایسه با سال گذشته رشد 9 درصدی دارد.

 آمادگی کامل پلیس برای جمع آوری معتادان متجاهر

سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در ادامه به موضوع جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر پرداخت و تاکید کرد: پلیس به طور کامل این آمادگی را دارد که معتادان متجاهر را در سطح کشور جمع آوری و به کمپ ها تحویل دهد.

وی با طرح این سوال که چرا معتادان متجاهر در خیابان ها مشاهده می شوند، افزود: جمع آوری معتادان متجاهر ازسطح خیابان ها و معابر برای انتظامی و پلیس، کار سهل و آسانی است اما به نظر فرآیند نگهداری و درمان کار سختی است که نیازمند تامین زیرساخت های مناسب و کارآمد به منظور نگهداری، بازپروری و بازگشت معتادان به چرخه زندگی و اجتماعی شدن است.

سردار حاجیان با بیان اینکه وظیفه جمع آوری معتادان متجاهر بر عهده پلیس است، ادامه داد: لازم می دانم از این تریبون مراتب تشکر و قدردانی ویژه را محضر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران آیت الله دکتر " سیدابراهیم رئیسی" اعلام کنم که به صورت غیرمترقبه و سرزده از مرکز نگهداری و ساماندهی معتادان متجاهر در جنوب تهران ( مرکز سروش انتظامی) بازدید کردند.

وی افزود: طی این بازدید میدانی ایشان دستورات ارزشمندی را به منظور تحول در فرآیند ساماندهی معتادان متجاهر اعلام و ابلاغ کردند که نقطه آغاز حرکت عظیمی در این حوزه است که ان شاء الله با همیاری و همکاری همه دستگاه های مسئول از جمله شهرداری ها در سراسر کشور، سازمان بهزیستی و ... پیش می رود، به گونه ای که با نگاه و رویکردی " درمانگر" شاهد خواهیم بود که چهره شهرها از وجود افرادی که مبتلا به این بیماری و گرفتاری شده اند، پاک می شود و به زندگی اجتماعی خود باز می گردند.

سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با تکرار آمادگی کامل پلیس برای جمع آوری معتادان متجاهر در سراسر کشور و تحویل آنها به مراکز نگهداری و بازپروری ( کمپ ها) خاطر نشان کرد: سردار "اشتری" نیز پیرو دستور ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، در این خصوص دستور سراسری صادر کردند که ان شاء الله با همکاری نهادهای مسئول شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

 تعیین تکلیف سند مالکیت خودرو

این مقام ارشد انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سوالات عمومی و مردمی در خصوص تعیین تکلیف سند مالکیت خودرو یادآور شد: در حال حاضر سند مالکیت خودرو، همان برگ سبزی است که انتظامی جمهوری اسلامی ایران ( پلیس راهنمایی و رانندگی ) صادر می کند.

وی با اشاره به 4 مولفه قانونی در خصوص رسمی بودن برگه سبز به عنوان سند مالکیت خودرو اشاره کرد گفت: 4 استناد قانونی در این خصوص وجود دارد که؛ ماده 1287 قانون مدنی، رای هیئت عمومی دیوان عالی کشور، نامه دادستان کل کشور و دستور ایشان به مراجع قضائی سراسر کشور درباره سند بودن این برگ سبز و همچنین نامه رسمی رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از جمله این استنادات است.

سردار حاجیان با تکرار 4 مبنای قانونی در خصوص رسمی بودن برگ سبز به عنوان سند رسمی مالکیت خودرو خاطر نشان کرد: ما تابع قانون هستیم و از قانون تبعیت می کنیم و تا امروز و این ساعت، قانون اینگونه تعریف شده که برگه سبز خودرو به منزله سند رسمی مالکیت تلقی می شود که اتفاقا برآوردها نشان می دهد که مردم از این تصمیم رضایت دارند.

 مدافع حقوق مردمیم

وی با بیان اینکه پلیس مدافع حقوق مردم است، خاطر نشان کرد: برگه سبز خودرو در حالی سند رسمی مالکیت تلقی می شود که ما خدمات را با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان به مردم ارائه می دهیم و این مهم موجب رضایت و خشنودی آنان شده است.

سردار حاجیان با گریزی به نامه و درخواست سردفتران به مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: امید که تصمیمات به گونه ای باشد که میزان رضایت مردمی از این روند افزایش یابد در هر حال پلیس تابع و مجری قانون است.

 اقدامات پلیس در مناطق سیل زده

این مقام ارشد انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود به وقوع سیل در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس اشاره و به تشریح آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده توسط پلیس در مناطق سیل زده پرداخت و افزود: انتظامی جمهوری اسلامی ایران وظیفه استقرار نظم و امنیت را عهده دار است و بر همین مبنا در بحران ها و حوادث طبیعی نیز در راستای توسعه خدمات انتظامی مورد نیاز مردم آسیب دیده از بلایای طبیعی است.

وی با بیان اینکه در بحران های طبیعی سازوکارهای مشخصی داریم و براساس انعطاف پذیری سازمان بلافاصله تغییر تاکتیک می دهیم، از دستور سردار " اشتری"؛ فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بسیج و گسیل امکانات به مناطق سیل زده خبر داد و یادآور شد: پیرو دستور سردار "اشتری" در این خصوص اماکن بیمارستانی و درمانی، امکانات لجستیکی و ... در اختیار مردم آسیب دیده از سیل در این سه استان قرار گرفت، به گونه ای که بیش از 150 واحد گشتی مضاعف برای تامین امنیت در این مناطق افزوده شد.

سردار حاجیان افزود: 72 اکیپ امدادی به منظور توزیع بسته های غذایی، دارویی، پوشاک و کمک رسانی به هموطنانمان به این سه استان اعزام شدند که بحمداله در این مناطق امنیت برقرار است.

وی با بیان اینکه پلیس برای مردم، از مردم و خدمتگزار آنهاست، خاطر نشان کرد: به توفیق خدمت به هموطنانمان در هر ساعت از شبانه روز و هر موقعیت افتخار می کنیم.

سردار حاجیان در بخش پایانی سخنان خود پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود و در این میان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص رفع نقاط حادثه خیز جاده ها به منظور کاهش تصادفات منجر به جرح و فوت اظهار داشت: سه عامل انسانی، جاده و خودرو در سوانح و حوادث جاده ای نقش موثری دارند، پلیس در فرآیند پیشگیری از تصادفات سهم و نقش 19 درصدی دارد این در حالی است که قریب به 30 نهاد، سازمان، وزارتخانه و ... در موضوع کاهش تصادفات بایستی ایفای نقش کنند.

سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به احصاء نقاط حادثه خیز جاده ها و اعلام به وزارت راه به منظور رفع آنها خاطر نشان کرد: رفع نقاط حادثه خیز به منظور کاهش تصادفات مطالبه پلیس است در واقع پلیس مطالبه گر است که زیرساخت های جاده ای تامین و فراهم باشد .

وی با بیان اینکه به طور میانگین روزانه 40 تا 50 نفر در پی تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند، عنوان کرد: ما حتی از مردم هم مطالبه رعایت دقیق قوانین راهنمایی و رانندگی داریم و همه نهادهای فرهنگی، رسانه ملی، رسانه های مکتوب، دیداری، شنیداری و ... بایستی برای ارتقاء فرهنگ ترافیک تلاش کنند.

سردار حاجیان با گریزی بر نقش اقدامات فرهنگی و رسانه ای در کاهش سوانح جاده ای و تصادفات عنوان کرد: ساخت و تولید انیمیشن موفق " سیاساکتی" نمونه بارزی از اقدامات فرهنگی است که منجر به ارتقاء فرهنگ ترافیک از جمله بستن کمربند ایمنی شد.

وی با بیان اینکه کشته شدن روزانه 40 تا 50 نفر در تصادفات عدد کمی نیست، تاکید کرد: به نظر می رسد جای برنامه های نهادهای فرهنگی در این حوزه خالی است البته با تغییر ساختاری که در پی طرح جامع ساختار و سازمان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در معاونت اجتماعی حاصل شد و این مجموعه به عنوان معاونت فرهنگی و اجتماعی تغییر نام و ماهیت داد به زودی ما نیز اقدامات فرهنگی مان را به منظور توسعه فرهنگ قانون پذیری در جامعه  تشدید می کنیم.

سردار حاجیان در پاسخ به سوالی درباره ایفای نقش پلیس در حوزه آسیب های اجتماعی خاطر نشان کرد: در معاونت فرهنگی و اجتماعی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به منظور تلاش برای کاهش آسیب های اجتماعی، همکاری های خوبی با شورای اجتماعی وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، N.G.Oها و ... داریم

وی افزود: البته در گامی پیش تر از آنچه که گفته شد باید یادآور شوم که در  هزار و ده کلانتری در سراسر کشور دایره اجتماعی ما فعال است از طرفی روانشناسان خبره ما به منظور حل و فصل مشکلات مردم و مراجعان مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی انتظامی، خدمات مشاوره رایگان با رویکرد " پیش رویدادی" ، " پیشگیری از جرم" و ... ارائه می دهند، به گونه ای که تا امروز 600 هزار پرونده به این مراکز و دوایر مشاوره و مددکاری اجتماعی انتظامی ارجاع که 72 درصد منتج به صلح شده است.

سردار حاجیان با اشاره به رویکرد پلیس در جلوگیری و کاهش آسیب های اجتماعی، توسعه رفاه و آسایش مردم تاکید کرد: ماموریت ها را در دو رویکرد اجتماعی و انتظامی دنبال می کنیم و بایستی بگویم در رویکرد اجتماعی فراتر از وظیفه جلو رفتیم و عمل می کنیم، به طوری که حتی متناسب با اقداماتمان اعتبارات برای ما داده نشده است.

وی تاکید کرد: در هر حال امروز روانشناسان، مددکاران و جامعه شناسان ما با رویکردی نوین و تحول یافته به دنبال رفع آسیب ها از نقطه و کانون اصلی هستند به گونه ای که این ساختار فرهنگی و اجتماعی پلیس جمهوری اسلامی ایران، الگوی بسیاری از کشورها شده است.

سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری با پلیس اینترپل و کوتاهی در استرداد برخی از مجرمان فراری به کشور  خاطر نشان کرد: سازمان جهانی اینترپل یکی از سازمان های بین المللی و از تابعان حقوق بین الملل است که 193 عضو دارد و عضویت کشورما در این سازمان قدمت و دیرینه ای بیش از 85 سال دارد.

وی در مورد روند فعالیت سازمان جهانی اینترپل خاطر نشان کرد: در فرآیند استرداد مجرمانی چون "خاوری" باید بگویم علیرغم اینکه پلیس جمهوری اسلامی ایران فرد مذکور را در کشور کانادا شناسایی و برایش اعلان قرمز یا همان حکم جلب بین المللی صادر کرده اما به اذعان پلیس آن کشور، مسئولان کشور کانادا اراده ای برای استرداد این مجرم ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha