کد خبر: دکتر-زالی-از-حمایت-های-نماینده-سازمان-ب
۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۵۳
دکتر زالی از حمایت های نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، تقدیر کرد

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در دیدار با دکتر کریستف هملمن، ضمن تقدیر از همکاری وی با نظام سلامت کشور به ویژه در دوران شیوع کرونا، بهره گیری از حمایت ها و تجارب نماینده سازمان بهداشت جهانی، به ویژه در حوزه مدیریت بحران کرونا را بسیار با ارزش خواند و در خصوص وضعیت شیوع بیماری در کشور، گفت: گسترش گونه های جدید ویروس کووید-۱۹ در کشور، به ویژه در نواحی جنوبی، منجر به بروز نگرانی از افزایش سرایت پذیری، تقاضای بستری در بخش های مراقبت ویژه و ابتلای جوانان شده استو به طور قطع درگیری با واریانت جدید در آینده ما را با چالش هایی مواجه خواهد کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  همچنین با اشاره به چالش های موجود در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در مراکز عمومی همچون وسایل نقلیه، اقدامات صورت گرفته در پایتخت، به ویژه مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را بی بدیل دانست.

 در این دیدار دکتر ایاد بهادری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، در خصوص اهم فعالیت حوزه بهداشت و درمان برای مقابله با بحران کرونا، بیان کرد: با توجه به شرایط حاکم در تهران و شیوع ویروس کووید-۱۹ در پاییز، سه کمیته حمایتی، رهگیری و نظارتی با مشارکت سایر نهادها در قالب طرح حاج قاسم سلیمانی، از ابتدای آذرماه سال جاری به مدت سه ماه، شروع به فعالیت کرد و تلاش های این تیم ها منجر به افزایش تعداد تست های انجام شده و به تبع آن، افزایش تعداد مراجعات شد.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، ۱۶۷ پایگاه نمونه گیری در مدارس، مساجد و سراهای محله شهرداری، خارج از مراکز فعال تحت نظارت دانشگاه، در قالب طرح حاج قاسم سلیمانی شروع به فعالیت کردند و ۱۴۲ تیم رهگیری و هزار و  ۳۰۰ تیم نظارتی نیز برای اجرای این طرح آماده شدند.

وی ادامه داد: همزمان با اجرای طرح حاج قاسم سلیمانی، تست تشخیص سریع نیز در پایگاه ها توزیع شد که البته از مادران باردار، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای و سالمندان مشکوک به ابتلا، تست PCR نیز گرفته می شد.

 دکتر بهادری از انجام بالغ بر ۱۰۷ هزار تست PCR و ۴۰ هزار تست سریع در مراکز بهداشتی طی این سه ماه در مناطق تحت پوشش دانشگاه خبر داد و گفت: در کنار اقدامات رهگیری و ردیابی بیماران، کمیته های حمایتی نیز با همکاری بسیج، خیرین و سازمان هلال احمر، برای ۱۳۰ هزار خانوار آسیب پذیر، بسته های حمایتی تهیه کردند تا این افراد برای تامین مایحتاج زندگی خود در مجامع عمومی حاضر نشوند.

وی در ادامه تصریح کرد: تیم های سیار مراقبت در منزل (Home Care) نیز به همکاری پزشکان داوطلب، مراقبین سلامت، کارشناسان بهداشت و پرستاران، به ویزیت و درمان ۵۰۰ هزار خانوار پرداختند.

  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، عنوان کرد: بالغ بر ۲۸۰ هزار مورد بازدید نظارتی با مشارکت بسیج، اصناف و نیروهای بهداشتی، علاوه بر بازدیدهای معمول حوزه بهداشت، از نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی در صنوف مختلف صورت گرفت که منجر به صدور ۴۹ هزار مورد اخطار و پلمپ ۲ هزار واحد صنفی شد.

  دکتر بهادری با اشاره به اینکه گزارشات روزانه و هفتگی به طور مستمر به استانداری ارائه و دستورات مستقیم از دولت و استانداری دریافت می شود، افزود: طبق مطالعات به طور میانگین پروتکل های بهداشتی در تهران، ۷۶ درصد رعایت می شود که این رقم در مترو ۳۰ درصد، در تاکسی ها ۵۵ درصد و در اتوبوس ها ۴۵ درصد گزارش شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، گفت: به طور کلی ۱۱۸ بیمارستان و ۱۲ هزار تخت در استان تهران وارد مدار ارائه خدمت برای مقابله با کرونا شدند که ۶۰ درصد بیمارستان ها، دانشگاهی و ۴۰ درصد، غیر دانشگاهی هستند. همچنین ۴۱ درصد خدمات به مبتلایان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارائه شده که بیشترین حجم ارائه خدمات در استان تهران است.

دکتر بهادری ادامه داد: از ابتدای شیوع بیماری تاکنون، ۴۱ درصد افراد بستری شده در بیمارستان و ۷۴ درصد موارد فوتی، بالای ۶۰ سال بودند. همچنین میزان بستری کودکان زیر ۱۰ سال از ۰,۹ درصد در اسفندماه سال ۹۸، به ۱۳.۴ درصد افزایش یافته و میزان فوتی در این گروه سنی از ۰.۵ درصد به ۳.۳ درصد رسیده است.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، با اجرای طرح حاج قاسم سلیمانی با ۷۲ درصد کاهش مرگ و میر روبرو بودیم، اما مراجعات به مراکز درمانی در هفته اخیر نسبت به هفته گذشته، ۱۲ درصد و مراجعات به مراکز بهداشتی ۱۴ درصد رشد داشته است.

  در پایان این دیدار در خصوص پروژه های بهداشتی، درمانی و پژوهشی در حال اجرا گزارشی به نماینده سازمان بهداشت جهانی ارائه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha