کد خبر: دکتر-نمکی-کرونا-شاخص-مهم-و-تعیین-کننده
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۰۴
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر سعید نمکی در بیست و پنجمین آیین پویش ره سلامت در پردیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور، اظهار داشت: بسیار خرسندم که در یکی از عرفانی ترین، پرجذبه ترین و دیرینه ترین و شاید به جرات نازنین ترین شهرهای کشور، میهمان پاکیزه ترین مردم سرزمینم هستم.
وی خاطرنشان کرد: ایران تحریم شده و ایرانی که دستهایش را در بدترین شرایط مظلومانه بسته بودند و به دروغ می گفتند که برای دارو و تجهیزات پزشکی و واکسن محدودیتی قائل نیستیم، سرافراز شد و همه این مشکلات را یادداشت کرده ام و اگر روزی عمری بود و نگاشتم و خواندید، خواهید دید که چه روزهای مظلومانه ای را سپری کردیم.
وزیر بهداشت یادآور شد: افتخار داشتیم که ایام دفاع مقدس را تجربه کنیم اما ایام مبارزه با کرونا، به مراتب سخت تر از روزهای دفاع مقدس بود. آن زمان، گردش مالی و فروش نفت داشتیم اما در این ایام، خزانه ای تهی داشتیم و اینقدر هوشمندانه ما را قفل کرده بودند که یک ماسک، گان و لباس برای پرسنل، نمی شد جابجا و وارد کرد. بارها در خلوت خودم به غربت و تنهایی و مظلومیت همکارانم گریستم.
دکتر نمکی افزود: زمانی دلم از همکارانم قرص شد که آنها پشت لباس شان نوشتند "ما گر ز سر بریده می ترسیدیم/ در محفل عاشقان نمی رقصدیم" و احساس کردم که در این جبهه، سربازان و افسرانی داریم که نباید نگران باشم و اینها دل بر آتش بلا زدند و می دانم با لطف و مرحمت الهی و استعانت از خون پاک شهدا، از این وضعیت پربلا خواهیم گذشت و دیدید که کشور 4 پیک خطرناک بیماری را گذراند. نباید از پیک چهارم بیماری با ویروس انگلیسی و مدیریت آن، غافل شد.
وی اظهار داشت: ویروس انگلیسی دنیا را به زانو درآورد. در دو هفته اول، مقتدرترین کشورها از نظر اقتصادی و زیرساخت ها، دست هایشان را بالا بردند، انگلیس در عرض یک ماه به مرگ و میر هزار و 860 نفر در روز رسید، فرانسه درهم ریخت، آلمان زانو زد. به خیلی از همسایه های کشورمان خیلی کاری ندارم. قیاس من با قدرتمندان جهانی است و ما در اقیانوس بلا با دست های بسته اما با چشم های باز، شنا می کردیم.
وزیر بهداشت تاکید کرد: هیچ کجای دنیا، کسبه واحدهای شان را با وجود مشکلات فراوان اقتصادی و معیشتی، با یک پیغام، دستور یا تمنا، دو سه هفته تعطیل نمی کند اما اینجا بستند. هیچ کجای دنیا، امام جمعه یا یک پیغام، نماز جمعه تعطیل نمی کند اما اینجا کردند. هیچ کجای دنیا درب حرم اهل بیت را بر روی عشاق، با یک تلفن نمی بندند اما اینجا بستند. هیچ کجای دنیا، رهبری به فرزانگی ما نداشت که در رعایت، حمایت و هدایت ما را تنها نگذارد. از بین رهبران سیاسی چه کسی اینقدر مقّید به رعایت پروتکل ها بود؟ هیچ کجا.
دکتر نمکی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در روز درختکاری در محوطه بیت، درخت کاشتند اما با ماسک با وجود اینکه کسی هم نبود. در حسینیه روضه گذاشتند و تنها، در فضای بزرگ آنجا بودند و هیچ کس دیگری هم نبود. اینها سیگنال و پیام به جامعه بود که ما پشت نظام سلامت و نظرات کارشناسان این حوزه، ایستاده ایم.
وی یادآور شد: دیروز با آقای مروی تولیت آستان قدس رضوی دیدار داشتیم که نکته ای را گفت که در انسان بغض می آفرید که مقام معظم رهبری علیرغم عشقی که به امام رضا(ع) دارند، از روز اول گفته اند چون کارشناسان می گویند شما سفر نروید، من هم به مشهد نمی آیم. هیچ کشوری در دنیا، این چنین ظرفیت و رهبری را ندارد.
وزیر بهداشت گفت: در هیچ کشوری طرحی به نام طرح شهید سلیمانی وجود ندارد. طرحی که مزّین است به نام رشیدترین و از خودگذشته ترین سردار نظام جمهوری اسلامی که در جنگ با داعش، 1000 کیلومتر آن سو تر از کشور، آنها را زمین گیر کرده بود.
دکتر نمکی یادآور شد: در مبارزه با کرونا، بنده سرباز کوچکی بودم که فرماندهانم در خط مقدم در استانهای مرزی و مناطق دوردست کشور کار می کردند. افتخار بزرگی خلق شد. در پیک چهارم همه دنیا منتظر بودند که بیماران ایران پشت درب بیمارستانها بمانند و تیر خلاص را در اوج تحریم و فشار با کرونا بر پیکره ایران ببینند اما این آرزو را به گور بردند و دیدند که جمهوری اسلامی ایران، پیک چهارم بیماری را زیباتر از پیک سوم اداره کرد.
وی اظهار داشت: در پیک چهارم نسبت به موج قبلی، هیچ بیماری سرگردان نشد، حداقل 50 درصد ظرفیت خالی تخت بیمارستانی داشتیم و حداقل 66 اکسیژن ساز در عرض دو هفته در کشور توزیع کردیم و این دستگاه ها آماده نبود و از قبل آنها را تدارک دیده بودیم. مرگ و میر بیماران نسبت به جمعیت بستری در پیک جدید بیماری، نصف پیک سوم شد و ویروسی که قدرت سرایت، کشندگی و ابتلای به مراتب بالاتری داشت، نصف پیک قبلی برای ما مرگ آفرینی کرد. اینها لحظه به لحظه با عنایت پرودگار است.
وزیر بهداشت گفت: نیشابور فقط دانشمندان بزرگ، شعرای ارزشمند، عرفای نازنین نداشت و فقط عطار کافی است که بگوییم این شهر فقط با عطار نیشابوری یکی از علمی ترین و عرفانی ترین شخصیت ها شناخته می شود و فقط با خیّام، یک کشور سرفراز و پر افتخار می شود. می توان با کمال الملک همشهری بنده که در نیشابور مدفون است، گفت که خاک نیشابور خاکی برجسته و متبرک است. می شود با سنتور نواز نازنین پرویز مشکاتیان که مبتکر و مبدع یک سبک در سنتور نوازی بود گرچه سه تار هم می نواخت، گفت که نیشابور از شعر و هنر و عرفان و موسیقی مملو است.
دکتر نمکی خاطرنشان کرد: نیشابور از قدیم یک بُعد دیگر هم دارد و آن هم فضای عرفان عمومی و جذبه های عارفانه حتی بی سوادان نیشابور است. ابوالمعالی امام الحرمین جوینی 5 سال، معلم برجسته امام محمد غزالی بوده که می گوید "ای کاش در لحظه مرگ، به پاکدلی و پاک طینتی یکی از پیرزنان نیشابور می مُردم." انسانها می توانند امّی باشند اما عامی نباشند. انسانها می توانند فوق تخصص باشند اما عامی باشند. بایزید بسطامی و پیامبر اکرم(ص) امّی بودند اما عامی نبودند.
وی افزود: یکی از خصوصیات نیشابور، وجود فضای عرفانی است و حیفم می آید که این فضای عرفانی بهم بریزد و خرسند می شوم که مسئولان همدل و متحد هستند. در نیشابور نباید کینه باشد و غیر از عشق و مهر و عرفان، برخیزد. خاک نیشابور نباید کینه بپذیرد. جای غیرهمدلی در نیشابور نیست.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: منزلت نیشابور از نظر علمی، نباید اینچنین باشد. همه ما باید کمک کنیم که نیشابور ارتقا پیدا کند. اولین ملاقات ابوعلی سینا با ابوسعید ابوالخیر در نیشابور بود چون نیشابور، چهارراه ترافیک علمی خراسان بزرگ بود. خراسان بزرگ نقش بسیار مهمی در رشد فرهنگ و تمدن اسلامی داشته است و نیشابور مرکز ثقل این نقش آفرینی بود. نیشابور کنونی، آن چیزی نیست که باید می بود.
دکتر نمکی تاکید کرد: به شما قول می دهم که به محض برگشتم به تهران، برای پذیرش اولین گروه دانشجویان پزشکی در نیشابور تسریع کنم چون اولین گام برای دانشگاه شدن یک مجموعه، وجود دانشکده پزشکی است، قدم بعدی این است که باید به سمت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور برویم و حق و لیاقت و بضاعت اینجا است که دانشگاه علوم پزشکی داشته باشد. از خیّرین نیز می خواهم به این هدف هم کمک کنند.
وی گفت: آقای حاج علی اکبری که مسئول ستاد نماز جمعه و از دوستان صمیمی ما است، شاهد است که همواره دلم می خواست که مراسم شب های قدر، نماز جماعت و جمعه را داشته باشیم و درب آستان های مقدس را به روی عشاق بگشاییم و یکی از اتهامات به بنده در برخی رسانه ها همین است اما غم دیگری هم دارم و آن، آلودن این فضای روحانی به بدنامی های معاندین است. اگر ده ها و صدها کنسرت آنچنانی برگزار کنیم هیچ کدام از رسانه ها، کاری به ما ندارند اما یک نماز جمعه یا محلی که اعلام شود محل گرفتاری است، همه جا در بوق و سرنا می کنند. علاوه بر اینکه باید از جان و تندرستی مردم کنم باید صیانت دین و شریعت را به عنوان یک مسلمان هم جفظ کنم.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: همیشه تلاش کرده ام بگویم که نماز جمعه و جماعت و مومنین روزه دار و متدینین معتقد، وفادارترین افراد به پروتکل ها هستند همانگونه که رهبر معظم انقلاب هم هستند. به همین دلیل تلاش کردیم که این فضا را با شکلی منطقی گسترش دهیم. از طرف دیگر افرادی که به نماز جمعه می آیند اکثرا در سنین بالا هستند و حرکت بزرگی را برای واکسیناسیون شروع کرده ایم که سالمندان در اولویت هستند.
دکتر نمکی یادآور شد: از ابتدای این هفته، واکسیناسیون افراد بالای 75 سال را آغاز کردیم و از اواخر هفته افراد بالای 70 سال آغاز می شود و به یاری خدا تا پایان خرداد و اوایل تیرماه، جمعیت بالای 60 سال کشور را واکسینه می کنیم. در کنار آن بیماران صعب العلاج و سرطانی را واکسینه می کنیم. 87 درصد از مرگ و میر بیماران در این گروه ها اتفاق می افتد.
وی افزود: خوشبختانه تزریق روزانه واکسن به روزانه 170 تا 180 هزار دُز رسیده و به سمت تزریق روزانه 300 هزار دُز و در آینده ای نزدیک به 500 هزار دُز می رویم. حدود 3 تا 4 میلیون دُز واکسن در این هفته دریافت می کنیم و واکسن های تولید ملی از خرداد به دست مردم می رسد و یک افتخار جدید برای جمهوری اسلامی ایران کسب خواهد شد.
وزیر بهداشت تاکید کرد: از اردیبهشت سال گذشته به دنبال تامین واکسن برای کشور هستیم. وقتی از تولید واکسن کرونا در ایران می گفتم، بعضی ها ما را مسخره می کردند، می خندیدند و می گفتند که خالی بندی است و از جاهای مختلف شنیدم که می گویند این حرف ها را می زند که کاندیدای ریاست جمهوری شود اما دیدند که افتخار ما، کسوت سربازی برای جمهوری اسلامی ایران است.
دکتر نمکی گفت: ما به دنبال سربازی برای نظام هستیم و اگر خدا در این راه عزتی بدهد که بتوانیم سرباز لایقی باشیم، بزرگترین افتخار است. وقتی از واکسن تولید ملی گفتیم، خیلی ها مسخره کردند، بزرگ نمایی تصور کردند و غیرقابل انجام دیدند اما به جرات می گویم که ایران در ماه های آینده یکی از بهترین، موفق ترین و نام آورترین تولید کنندگان واکسن کووید19 خواهد بود. در تابستان سرعت واکسیناسیون، چند برابر خواهد شد و غیر از فاز دو، جمعیت و گروه های دیگری را واکسینه می کنیم و تا قبل از پایان 1400، ایران جزء اولین کشورهایی خواهد بود که واکسیناسیون خود را به پایان می رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha