کد خبر: رشد-و-تقویت-مو-توسط-روغن‌ها
۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۰۶
رشد و تقویت مو توسط روغن‌ها

روغن‌‌های تقویت مو

روغن‌های ضروری که برای رشد و تقویت مو (Hair) استفاده می شوند به زبان ساده عصاره یا اسانس یک گیاه می‌باشند و بر اساس تقطیر بخار یا آب موجود در آن به دست می‌آیند. در طی این فرآیند، روغن درون گیاه را می‌توان به شکل بسیار غلیظی استخراج کرد. روغن‌های ضروری قیمت بالایی داشته و بسیار فرار هستند. در نظر داشته باشید که نگهداری نادرست این روغن‌ها از کیفیت آن‌ها تا حدودی می‌کاهد بنابراین بهتر است آن‌ها را در مکانی خنک و تاریک نگهداری نمایید. لازم است بدانید که هزاران نوع روغن ضروری در سطح دنیا وجود دارند و هر کدام فواید خاص خود را دارا می‌باشند.

روغن برگاموت

برگاموت یک میوه کوچک و تقریبا به شکل مرکبات بوده که به عنوان ترنج شناخته می‌شود. این میوه خوراکی نیست و از آن برای تهیه اسانس استفاده می‌شود. تحقیقات نشان داده است که این میوه به دلیل دارا بودن خاصیت ضدمیکروبی به رشد مو و حفظ پوست سالم کمک فراوانی خواهد کرد.

روغن جوجوبا

این روغن از دانه‌های گیاه جوجوبا گرفته شده و از زمان‌های قدیم به دلیل خاصیت نرم‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی شناخته شده است و به منظور مراقبت از مو و افزایش رشد مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. مالیدن روغن جوجوبا به ویژه بر روی موهای تراشیده شده به رشد مو بسیار کمک خواهد کرد.

روغن نعناع برای تقویت مو

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که روغن نعناع حتی بیشتر از روغن‌هایی که صرفا برای درمان ریزش مو تجویز می‌شوند، باعث افزایش رشد مو می‌گردد. محققان همچنین دریافتند که روغن ضروری نعناع سبب افزایش ضخامت پوست سر و تعداد فولیکول‌های مو شده و به رشد سریع‌تر موهای بدن نیز کمک خواهد کرد. بد نیست بدانید که منتول جزء اصلی روغن نعناع بوده و باعث افزایش جریان خون در ناحیه مورد استفاده می‌گردد که این امر خود به افزایش رشد مو کمک شایانی خواهد کرد. روغن‌های ضروری دیگری نیز وجود دارند که ممکن است تا حدودی در ارتقای رشد مو مفید باشند:
  • بابونه
  • رزماری
  • روغن مریم گلی
  روغن‌‌های تقویت مو

خطرات استفاده از این روغن‌ها و موارد منع مصرف

روغن‌های ضروری برای تقویت مو معمولا زمانی که با روغن‌های حامل رقیق می‌شوند به خوبی تحمل شده و مشکلی به وجود نمی‌آورند، اما با این حال در برخی افراد ممکن است واکنش‌های آلرژیکی همچون خارش، تورم و تحریکات پوستی را به همراه داشته باشند. در نظر داشته باشید هنگامی که فرد نسبت به مصرف روغن‌های ضروری واکنش نامطلوبی را دریافت نماید باید بلافاصله روغن را با آب و صابون شستشو دهد و در صورتی که دچار مشکلات تنفسی و سرگیجه شد باید سریعا به دنبال درمان اورژانسی باشد. برخی از روغن‌های ضروری مو نیز وجود دارند که پوست را به خورشید حساس‌تر می‌سازند که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:
  • برگاموت (ترنج)
  • لیمو
  • گریپ فروت
  • پرتقال
بهتر است روغن‌های قید شده را قبل از خواب استفاده نمایید تا پس از استفاده آن‌ها به طور مستقیم در معرض نور آفتاب قرار نگیرید. طبق تحقیقات انجام شده برخی از روغن‌های ضروری مانند روغن مریم گلی و نعناع نباید در دوران بارداری یا شیردهی مورد استفاده قرار بگیرند پس در مصرف آن‌ها دقت نمایید.

چگونگی استفاده از روغن‌های ضروری برای تقویت مو

روغن‌های ضروری مو حتی به میزان اندک نیز موثر بوده و تاثیر خود را خواهند گذاشت، با این حال به دلیل قوی بودن اینگونه از روغن‌ها، ضروری است که آن‌ها را با روغن‌های حاملی مانند زیتون، جوجوبا و هسته انگور مخلوط کرده تا رقیق شوند. توجه داشته باشید که در صورت داشتن موهای خشک بهتر است از روغن‌های درخت قلم، نارگیل یا آووکادو به عنوان روغن حامل استفاده نمایید زیرا پوست سر شما را مرطوب خواهد کرد و اگر دارای موهایی چرب هستید روغن‌های سبک‌تری مانند هسته انگور، هسته زردآلو و بادام ترجیح داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha